سازه‌هایی ساخت بشر که از فضا می‌توانید آن‌ها را ببینید

سازه‌هایی ساخت بشر که از فضا می‌توانید آن‌ها را ببینید

زمین جای بزرگی است در طول چند هزار سال گذشته انسان آن را با دست ساخته های عظیم خود مانند اهرام بزرگ مصر دیوار بزرگ چین شهرهای وسیع و غیره پرکرده است

اما برای سازمان ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) که در فاصله‌ای در حدود ۴۰۰ کیلومتری در دور زمین می‌چرخد، اندازه زمین بسیار کوچک‌تر به نظر می‌رسد. خانه‌ها، جاده‌ها و ساختمان‌های آسمان‌خراش همگی ناپدیدشده‌اند. حتی بزرگت ترین ساختمان‌های ما در حد یک رنگ آبی، سفید و یا سبز مشخص می‌شوند. اما هنوز سازه‌های بزرگی هستند که هنوز از ایستگاه فضایی، ۴۰۰ کیلومتر دورتر از زمین، قابل‌دیدن هستند. تصاویر حیرت‌انگیز بعضی از آن‌ها توسط ایستگاه فضایی تهیه شده است که در زیر میتوانید مشاهده کنید:
اهرام بزرگ جیزه

 

آیا جفت سایه اهرام را در مرکز این تصویر می‌بینید؟ این سایه‌ها و ذره کوچک زیر آن‌ها درواقع یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های ساخته‌شده به‌دست انسان هستند. اهرام ثلاثه جیزه یکی از مهم‌ترین اهرام موجود در کشور مصر هستند. ارتفاع بزرگ‌ترین هرم ۵۰۰ متر است که از فضا تنها به‌مانند یک لکه کوچک به نظر می‌رسد.
روشنایی شهرها در شب

 

در شب آلودگی نوری زمین همانند ستاره‌هایی در آسمان جلوه می‌کند. اما اگر دقیق‌تر به این نورهای مصنوعی ساخته‌شده توسط بشر نگاه کنید. آن‌ها را همانند صور فلکی می‌یابید.
معدن مس کنه‌کوت

 

معدن مس کنه‌کوت در جنوب غربی شهر سالت لیک واقع در ایالت یوتای آمریکا است. این معدن یکی از بزرگ‌ترین معادن روباز جهان است که طول آن 4 کیلومتر و عمق گودال حفرشده آن نیز ۱.۲ کیلومتر است. حفاری این بخش از ایالت یوتا را در اواخر قرن 19 برای استخراج طلا، نقره و سرب ته‌نشین شده آغاز کردند.

پل ها از فضا

 

انسان‌ها از زمان‌های دور اقدام به ساختن پل کرده‌اند و حتی در ساخت آن نیز تبحر بیشتری یافته‌اند. ما از ساخت پل‌های کوچک توسط سنگ و چوب به سمت ساختن پل‌های بزرگ با استفاده از بتن‌ها و فولادهای مهندسی‌شده پیش رفته‌ایم که برای تردد بهتر هزاران خودرو طراحی‌شده است. این پل‌ها در طول هزاران کیلومتر از آب‌ها کشیده شده است تا سرزمین‌های مختلف را به یکدیگر وصل کند. تصویر بال توسط فضانورد کریست هدفیلد در بالای منطقه خلیج گرفته‌شده است.
جزایر نخل در دوبی

 

جزایر نخل مجموعه‌ای از جزایر ساخته‌شده به‌دست بشر در امتداد سواحل دوبی هستند. کارگران شن موجود در کف دریای خلیج‌فارس را لایروبی کرده‌اند تا از آن برای شکل دادن به جزیره‌ها استفاده کنند. برخی جزیره‌ها شبیه به نخل هستند. در بالای دو نخل موجود در تصویر، یک جزیره دیگر در مرحله آماده‌سازی و ساخت ساز است که قرار است نمایانگر تصویر نقشه جهان باشد.
گلخانه‌های آلمریا

در استان آلمریا واقع در جنوب اسپانیا مجموعه‌ای عظیم از گلخانه‌ها را می توان از فضا مشاهده کرد. این گلخانه چیزی در حدود ۶۴ هزارجریب از زمین‌ها را تحت پوشش می‌دهند. همچنین در این گلخانه‌ها میلیون‌ها تن میوه و سبزی‌ها پرورش داده می‌شود و به سرتاسر دنیا صادر می‌شود.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر