کامپیوترهای کوچک شخصی پخش‌کننده‌ی فایل‌های چند رسانه‌ای با سیستم‌عامل اندروید، با چیپ مدار مجتمع 64 بیتی با 8 هسته

کامپیوترهای کوچک شخصی پخش‌کننده‌ی فایل‌های چند رسانه‌ای با سیستم‌عامل اندروید، با چیپ مدار مجتمع 64 بیتی با 8 هسته


شرکت Tronsmart، کامپیوترهای کوچک شخصی پخش‌کننده‌ی فایل‌های چند رسانه‌ای با سیستم‌عامل اندروید، به همراه چیپ مدار مجتمع 64 بیتی با 8 هسته را به بازار عمومی عرضه کرد. کامپیوتر کوچک یک نوع رایانه رومیزی کم مصرف در اندازه بسیار کوچک است که معمولاً با هدف انجام کارهایی چون گشت و گذار در اینترنت، دسترسی به برنامه‌های کاربردی وب، پردازش سند و یا واژه، پخش فایلهای صوتی و تصویری و کارهایی از این قبیل طراحی می‌شود.

این کامپیوترهای کوچک شخصی از پخش فایل‌های ویدیویی با کدگذاری ویدیویی پربازده با سرعت 60 فریم در هر ثانیه با وضوح بالا پشتیبانی می‌کند. سیستم روی تراشه‌ی استفاده شده برای این نرم‌افزار، مدار مجتمع تولید شرکت Rockchip، کمپانی چینی سازنده‌ی سیستم روی تراشه، بر پایه‌ی معماری آرم است. سرعت این پردازنده 1.5 گیگاهرتز است.
نسخه‌ی اندروید به کار گرفته شده برای این کامپیوتر کوچک، نسبت به نسخه‌ی پیشین آن، سیستم‌عامل اندروید 5.0، از نظر امنیت در سطح بالاتری قرار دارد. علاوه بر این مشکلات موجود در نسخه‌ی قبلی هم رفع شده‌اند.
کمپانی Rockchip این پردازنده را در ماه ژانویه در نمایشگاه بین‌الملی فروش قطعات الکترونیکی، به عموم معرفی کرد. اما جزئیات این تراشه به تازگی روی سایت رسمی این شرکت عرضه شده است. واحد پردازش گرافیکی این تراشه، قابلیت پشتیبانی از کتابخانه‌ی گرافیکی چند پلت‌فرمی برای رندرینگ دو بعدی و سه بعدی ، پلت‌فرم سازگار با برنامه‌های غیرهمگن و برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای را دارد.

tronsmart orionr68-sm
این تراشه از استاندارد HDMI 2.0 ، رابط چند رسانه‌ای با وضوح بالا، نیز پشتیبانی می‌کند. این استاندارد یکی از استانداردهای ویدیویی و صوتی است که حداکثر پهنای باند ۱۸ گیگابیت بر ثانیه دارد یعنی پهنای باندی دو برابر بیشتر نسبت به نسخه‌ی قبلی و علاوه بر انتقال محتوای با کارت گرافیک با رزولوشن 4K با عمق رنگ ۸ بیت  و سرعت ۶۰ هرتز که خود به ۱۲ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند نیاز دارد، می‌تواند صدا و سیگنال‌های دیگر را منتقل کند.
همان‌طور که گفته شد این تراشه از پردازنده‌ی ساخت شرکت Rockchip استفاده کرده است. علت این انتخاب بازده 64 بیتی آن و بر پایهی معماری آرم بودن است. این معماری نوعی از معماری و ساختار پردازنده‌های رایانه‌ای است که بیش‌تر برای تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل کاربرد دارد. معماری آرم دستورالعمل‌های ۳۲ بیتی را پردازش می‌کند. البته باید دانست که با توجه به اشارات شرکت سازنده این پردازنده نسبت به نسخه‌ی پیشین آن سرعت پایین‌تری دارد اما از نظر قیمت بسیار به صرفه‌تر است. نسخه‌ی پیشین با 4 هسته عرضه شده بود اما نسخه‌ی فعلی 8 هسته دارد. در واقع سرعت پایین‌تر می‌تواند نتیجه‌ی سرعت پایین‌تر کلاک باشد. همان‌طور که اشاره شد این تراشه سیستم‌عامل 64 بیتی اندروید را اجرا می‌کند اما این در حالی است که بیشتر برنامه‌های پخش‌کننده‌ی فایل‌های چند رسانه‌ای 32 بیتی هستند؛ پس نیاز به سازگار کردن نسخه‌ی 32 بیتی برای اجرا روی نسخه‌ی 64 بیتی وجود دارد.

rockchip rk3368 promo-sm
این تراشه نسبت به نسخهی قبلی آن مشابهات زیادی دارد. در مورد جزئیات ابعاد آن اطلاعاتی از طرف شرکت سازنده ارائه نشده است. اما آنچه مشخص است این است که این نسخه‌ی جدید نسبت به نسخه‌ی قبلی آن، از نظر ظاهری مربع شکل است و فضای کمتری را اشغال می‌کند. این تراشه در نسخه‌ی آزمایشی بتا و نسخه‌ی حرفه‌ای آن عرضه شده است. هر دوی این نسخه‌ها از کارت حافظه‌ی غیرفرار "اس‌دی"، بلوتوث و پورت اترنت گیگابایتی پشتیبانی می‌کنند. به علاوه مشابه نسخه‌ی قبلی در این نسخه نیز سه پورت USB تعبیه شده است.
به عنوان بخش آخر به ویژگی‌های این دو نسخه‌ی بتا و حرفه‌ای این تراشه اشاره می‌شود.
هر دوی این تراشه‌ها از نسخه‌ی جدید پردازنده‌ی ساخت شرکت Rockchip استفاده کرده‌اند. برای نسخه‌ی بتا حافظه‌ی 1 گیگابایت و برای نسخه‌ی حرفه‌ای آن حافظه‌ی 2 گیگابایت، از نوع حافظه‌ی پویای با دسترسی تصادفی و همگام شده، با سرعت دو برابر بیشتر، در نظر گرفته شده است. استاندارد استفاده شده برای حافظه‌ی این دو مدل تراشه سطوح عملکرد بالا با مصرف توان پایین ارائه کرده است. هر دو، پورت اترنت گیگابایتی دارند. هر دو سیستم‌عامل اندروید، نسخه‌ی 5.1 را اجرا می‌کنند.
 



 



 




 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر