چطور یک برنامه DOS را در ویندوز 10 اجرا کنیم؟

چطور یک برنامه DOS را در ویندوز 10 اجرا کنیم؟

برخی برنامه های قدیمی مانند برنامه های DOS وجود دارند که شما نمی توانید بدون آن ها زندگی کنید در اینجا به شما می گوییم که چطور می توانید از آن ها نگه داری و محافظت کنید

مهم نیست که شما از ویندوز 7، 8 و یا 10 استفاده می‌کنید. مهم این است که از سیستم عامل 32 بیتی استفاده می‌کنید یا 64 بیتی. نسخه 32 بیتی ویندوز به راحتی می‌تواند برنامه های DOS را مدیریت کند. ولی نسخه 64 بیتی به کمی کمک نیاز دارد.


برای اینکه بفهمید از کدام نسخه استفاده می‌کنید، روی Start  راست کلیک کنید و  System را انتخاب کنید. در پنجره کنترل پنل، نوع سیستم را بررسی کنید.


ویندوز 32 بیتی
برنامه DOS را راه اندازی کنید. وقتی برای اولین بار این کار را می‌کنید، یک پنجره پاپ آپ باز می‌شود و به شما می‌گوید که نیاز به NTDVM دارید. روی Install this feature کلیک کنید و برنامه هایتان بارگذاری خواهند شد.


اگر شما قبلأ این‌کار را کرده‌اید، دیگر لازم نیست که دوباره آن را انجام دهید. برنامه های DOS در ویندوز اجرا خواهند شد.


ویندوز 64 بیتی
اگر نسخه 64 بیتی ویندوز را بر روی سیستمتان دارید، به برنامه‌ای نیاز دارید که بتواند DOS را روی یک ماشین مجازی درون ویندوز اجرا کند. vDos را دانلود و نصب کنید.

به طور پیش فرض، در C:\vDos  نصب می‌شود، اما توصیه می‌کنم که آن را در پوشه‌ای جدید در فولدر داکیومنتتان نصب کنید. به این ترتیب، از تمام فایل های داده DOS سیستمتان  بکاپ گرفته خواهد شد و محافظت می‌شوند.


چرا این کار مهم است؟ vDos از پوشه حاوی برنامه vDos به عنوان یک درایو C مجازی استفاده می‌کند. هر فایلی که در محیط DOS به آن دسترسی دارید، و ایجاد یا تغییرش می دهید در آن پوشه باقی خواهد ماند.


هنگامی که vDos را بارگذاری می‌کنید، محیط DOS را در یک پنجره دارید. برای اجرای یک برنامه پایگاه داده ای باید کلیدی را فشار دهید. اگر 0 را فشار دهید از آن برنامه خارج می‌شوید و نسخه قدیمی DOS  را بدست ‌می آورید. از آنجا می توانید هر برنامه DOS  یا هر فرمان‌ DOS را اجرا و یا راه اندازی کنید.


برنامه vDos  حجم بزرگی دارد. شما می توانید با فشار دادن Win-F11 آن را کوچک کنید. اگر vDos  بیش از حد کوچک بود، با فشار دادن Win-F12   آن را بزرگ کنید.اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد این برنامه دارید، help   را در C:\> DOS prompt تایپ کنید.

 

منبع خبر: pcworld

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر