CAP یک زبان طبیعی جدید و جایگزینی برای IFTTT از طرف مایکروسافت !

CAP یک زبان طبیعی جدید و جایگزینی برای IFTTT  از طرف مایکروسافت !

اگر که در کارهای خود با اتوماسیون سر و کار داشته باشید به احتمال زیاد با IFTTT هم برخورد داشته اید . IFTTT یکی از پیشگامان صنعت اتوماسیون می باشد که توانست از طریق یک جامعه پویا قدرت بالایی کسب کند اما همیشه یک جایگزین وجود دارد و یا در نهایت ظاهر می شود .

در این مورد هم مایکروسافت یک جایگزین قدرتمند تر را ارائه کرده است .

آنچه که تیم تحقیقاتی مایکروسافت ابداع کرده ، برنامه نویس فعالیت های شرطی و یا به اختصار کپ ( CAP ) نام دارد که البته هنوز در دوران ابتدایی خود به سر می برد . کاربران IFTTT با چنین مفهوم هایی آشنایی دارند . این پدیده ها در واقع می توانند فلوچارت هایی منطقی از کارها را بسازند که شروط مختلف و اطلاعات آنلاین را به یکدیگر و سرویس های مختلف مرتبط می کنند و سپس اطلاعات را در اختیار کاربران می گذارند و یا یک کار خاص را مکانیزه می کنند . نمونه های ساده این عملکرد که IFTTT به سادگی قادر به انجام آن ها است ارسال یک پیام کوتاه و یا ایمیل ابلاغی از طرف مراکز هواشناسی در صورت بارانی بودن هوا و یا همگام سازی های خودکار تصاویر در میان پلت فرم های ذخیره سازی خودکار می باشد . 

حال مایکروسافت تلاش کرده تا به واسطه کپ و از طریق ساختن یک میانجی طبیعی زبانی که می تواند کارها را ایجاد کند ، همه چیز را یک مرحله پیشرفته تر سازد . حتی در این مرحله ابتدایی هم کپ قادر بوده عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد زیرا توانسته صدا را تشخیص دهد که البته این پیشرفت قابل درک تلاش سالیانه مایکروسافت در زمینه کار بر روی دستیار مجازی کورتانا را نشان می دهد ؛ با وجود این آنچه که مایکروسافت واقعا برای کامل سازی سیستم خود به آن نیاز دارد داده هایی می باشد که از طرف یک کاربر واقعی به سیستم داده می شود که در صورتی که شخصی از کپ استفاده کند این محدودیت نیز برطرف می گردد .

این پدیده در حال حاضر به طور رایگان از طریق یک میانجی آنلاین با دسترسی آسان در اختیار کاربران گذاشته شده است از این رو هم اکنون همه می توانند از کپ استفاده کنند و فرامین زبانی خود را به آن بدهند . همان طور که پیش تر گفته شده ابزار جدید ردموند عملکرد فوق العاده ای دارد اما هنوز نمی توانیم انتظار داشته باشیم که کارایی آن مانند کارایی IFTTT باشد . این سیستم در حال حاضر می تواند با تعداد محدودی از پلت فرم های مایکروسافت ارتباط برقرار کند و یا فیس بوک ، پاکت ( Pocket ) و یا مجموعه ای از منابع اطلاعاتی پایه و ابزار ارتباطی نظیر ایمیل و پیام کوتاه را نیز پشتیبانی نماید ؛ البته می توان انتظار داشت که لیست قابلیت های کپ در آینده ای نه چندان دور گسترده تر شود . 

وب سایت کپ اعلام کرده که یک نرم افزار اندروید را نیز در پلی استور قرار داده اگرچه که هنوز هیچ اثری از این نرم افزار دیده نشده است . در هر حال با توجه به قابلیت های کنونی می توان گفت که کپ بیشتر یک میانجی جایگزین با کاربرد آسان است تا ابزاری به سبک تسکر ( Tasker ) و یا تریگر ( Trigger ) با وجود این سوال جالبی که مطرح می شود این است که مایکروسافت چه نقشه هایی برای آینده این سیستم کشیده و این که یا آیا ردموند از کپ در اتوماسیون دستگاهی هم استفاده می کند یا خیر . این احتمال تا حد زیادی وجود دارد که هنگامی که ابزار جدید مایکروسافت تکامل یابد در کنار کورتانا مورد استفاده قرار بگیرد تا این دستیار مجازی بتواند کارهای پیچیده تری را انجام دهد .

در هر حال کپ ارزش توجه سازندگان و کاربران را دارد و می تواند آینده ای باور نکردنی را برای خود و کاربران بسازد . 

منبع خبر: gsmarena

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر