آیا با Snappy، می توان جدیدترین نسخه های نرم افزاری را روی سیستم عامل اوبونتو نصب کرد؟

آیا با Snappy، می توان جدیدترین نسخه های نرم افزاری را روی سیستم عامل اوبونتو نصب کرد؟


چرا برای اوبونتو نصب اپلیکیشن های به روز، اینقدر مشکل است. اوبونتو یکی ار کاربر پسندترین توزیع های لینوکس است.  لینوکس معمولاً گزینه های مختلفی در نصب آخرین نسخه های نرم افزاری دلخواه ارائه می کند و کاربران نیز همیشه به دنبال استفاده از آخرین دستاوردها هستند. اما آیا این ویژگی نصب نرم افزارهای به روز برای اوبونتو نیز صادق است؟ ظاهراً جواب منفی است.


این مشکل مدتهاست در «فهرست ناامیدی ها» قرار دارد. و شاید برای خیلی ها، دلیل اصلی استفاده نکردن از اوبونتو به عنوان سیستم عامل اصلی باشد.
برخی از کاربران قدیمی اوبونتو این مشکل را درک می کنند. مهم نیست که چقدر اوبونتو سعی در ارائه سیستم عاملی آسان و کاربر پسند دارد، یا آخرین دستاوردها و فناوری های لینوکس چیست.  اوبونتو در بخش ارائه نرم افزارهای به روز، ضعیف است.
اگر در اینترنت به جستجوی «آخرین نسخه های نرم افزاری در اوبونتو» بپردازید، عنوان ها و سوال های مختلف مردم را می بینید که پس از مدتی استفاده از اوبونتو دریافته اند که آخرین نسخه از اپلیکیشن هایی که به تازگی اعلام شده را ندارند.
در ویندوزها و OS X همیشه می توانید جدیدترین نسخه های نرم افزاری ارائه شده توسط توسعه دهندگان را نصب کنید. همین کار را می توان با برخی از توزیع های لینوکس مثل آرچ لینوکس انجام داد، اما در اوبونتو اینگونه نیست.
مثال
بیایید برای نمونه، موزیلا تاندربرد را در نظر بگیرید که نرم افزاری بسیار مهم در همه توزیع های لینوکس/ GNU است.
وقتی نسخه جدید تاندربرد ارائه می شود (38.0.1 آخرین نسخه است)، به راحتی می توانید دکمه دانلود در وبسایت اصلی را کلیک کنید و روی ویندوزها و OS X نصب کنید. با چند کلیک دیگر، آخرین تاندربرد را روی سیستم پیاده کرده اید.
با آرچ لینوکس، تاندربرد جدید در همان روز یا پس از یک یا دو روز بدست می آید. در این نمونه، تاندربرد 38.o.1 در 10 ژوئن روی سرورهای FTP موزیلا منتشر شد و در 11 ژوئن روی Arch در دسترس بود و در 12 ژوئن رسماً توسط موزیلا اعلام شد.
حدود سه هفته از ارائه تاندربرد 38.0.1 موزیلا می گذرد، اما هنوز برای اوبونتو در دسترس نیست و بسیاری از کاربران در وب به دنبال دلیلش می گردند. مثال دیگر ایمیل Geary 0.10.0 از Yorba است، که نسخه ای توصیه شدۀ توسط توسعه دهندگان است. آخرین نسخه Geary در اوبونتو، PPA 0.8.2. است.

PPA این مشکل را کاملاً حل نمی کند
شاید حالا برخی از شما بگویید که همیشه می توان به بایگانی های بسته شخصی (PPA) برای آخرین نسخه های نرم افزاری یک برنامه تکیه کرد. بایگانی بسته شخصی (PPA) نوآوری جالب اوبونتو است، اما همه اپلیکیشن ها از این نوع بستۀ تحویل سیستم، استفاده نمی کنند.
با توجه به مثال های ذکر شده، می توانید Geary 0.10.0 را با PPA روی اوبونتو نصب کنید، اما این جریان شامل تاندربرد 38.0.1 موزیلا نمی شود. وقتی این نسخه با نسخه 31.7.0 موجود در همه پشتیبان های OSes اوبونتو مقایسه می شود، می بینید که چندین ویژگی بسیار عالی به آن افزوده شده است.
لزومی به بیان این حقیقت نیست که اگر اپلیکیشن های زیادی داشته باشید که کنونیکال آخرین نسخه به روزشان را ارائه نکند، اپلیکیشن های نصبی PPA هم به پایان می رسد و شاید سرعت به روز رسانی سیستم را هم آهسته کند.
PPA به راحتی با AUR (Arch User Repository) مقایسه می شود، اما مهمترین تفاوت میان PPA و AUR در این است که AUR منبع مجزایی متشکل از تمام بسته هایی است که شرکت ساخته است.
آیا سیستم مدیریت بسته Snappy این مشکل را حل می کند؟
بزودی اوبونتو سیستم بسته بندی کاملاً جدیدی ارائه می کند که Snappy Personal نام دارد و نوآوری دیگری از بهترین توسعه دهندگان سیستم عامل های آزاد جهان است.
هدف Snappy، جانشینی سیستم بسته بندی DEB-based در نسخه های آتی اوبونتو است. اما سوال مهمی باقی می ماند: آیا با سیستم مدیریت بسته Snappy جدید، آخرین نسخه های نرم افزاری را روی اوبونتو خواهیم داشت؟


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر