پهباد لیزری فیسبوک

پهباد لیزری  فیسبوک


اخیراً شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک، از سیستم لیزر جدیدی برای ارتباطات و مخابرات بی‌سیم رونمایی کرده است. مدیر عامل این شبکه، مارک زاکربرگ، درصدد راه‌اندازی پهباد بزرگی، در اندازه‌ی بوئینگ، است که انرژی لازم برای تغذیه‌ی آن به وسیله‌ی انرژی خورشیدی تامین می‌شود و هدف اصلی از طراحی و پیاده‌سازی این پهباد فراهم آوردن سرویس اینترنت برای نقاطی از جهان است که در حال حاضر دسترسی به شبکه‌ی اینترنت ندارند.


مارک زاکربرگ اشاره می‌کند که ما در حال حاضر در تلاش برای یافتن راه‌هایی هستیم که با استفاده از پهبادها و ماهواره‌ها، میلیاردها کاربر را که در حال حاضر دسترسی به شبکه‌ی بی‌سیم ندارند و در زمره‌ی کاربران فعلی شبکه‌های بی‌سیم قرار نمی‌گیرند، به شبکه‌ی بی‌سیم وصل کنیم و سرویس اینترنت را برای آنها فراهم کنیم.
همچنین او اضافه می‌کند که در واحدهای تحقیقاتی ما، توسعه‌دهندگان در حال کار روی سیستم مخابراتی ارتباطی لیزر هستند؛ سیستمی که قادر است از طریق رسانه‌ی هوا، اطلاعات را به نقاط مختلف ارسال کند. به اعتقاد او، به کمک این سیستم سرعت ارسال اطلاعات برای فواصل بسیار طولانی، به‌شدت بالا می‌رود.   

zuckplane
البته فناوری ارتباطات به کمک لیزر، تکنولوژی جدیدی نیست؛ پیش از این تکنولوژی لیزر به عنوان فناوری توانا در ارائه‌ی سرویس ارسال اطلاعات با پهنای باند بسیار بالا، شناخته شده و مطرح بود. اما استفاده از این سیستم، به این شکل در پهباد با این اندازه، به اندازه‌ی بوئینگ 737، به تازگی به میان آمده است. این پهباد قادر است تا فاصله‌ی 60000 فوتی از سطح زمین به پرواز درآید و سرویس شبکه‌ی بی‌سیم را برای نقاط مختلف جهان فراهم کند.
همان‌طور که گفته شد این پروژه، از پروژه‌های اجرایی مارک زاکربرگ است. مارک زاکربرگ به هدف ارائه‌ی سرویس اینترنت بی‌سیم به تمام نقاط جهان این پروژه را طراحی و پایه‌ریزی کرد. البته این پروژه هنوز به اندازه‌ای که پیش‌بینی شده مورد پذیرش سایرین قرار نگرفته است، اما به اعتقاد مارک زاکربرگ این پروژه موفق خواهد شد.
هزینه‌ی اجرایی این پهباد بسیار بالا است؛ اما این هزینه در مقایسه با هزینه‌ی نصب خطوط تلفن ثابت برای ارائه‌ی سرویس اینترنت بسیار کمتر است. البته برای اجرای این پروژه لازم است ایستگاه‌های ماهواره‌ای نصب شود، اما با توجه به تکنولوژی فعلی، نصب ایستگاه‌های ماهواره‌ای کار ساده‌ای است.
هنوز تاریخ نهایی برای اجرای این پروژه اعلام نشده است. علاوه بر این مارک زاکربرگ اضافه می‌کند که پروژه‌های دیگری نیز با همین هدف در دست طراحی و پیاده‌سازی است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر