ZEEQ ، بالشت هوشمند همه را از شر خر و پف راحت می کند !

ZEEQ ، بالشت هوشمند همه را از شر خر و پف راحت می کند !

زیک یک متکای هوشمند است که حقه های زیادی در آستین دارد

این متکا که امروز توسط کیک استارتر ( Kickstarter ) مورد رونمایی قرار گرفت به هشت بلندگو ، یک میکروفون ، یک گردش نمای سه محوره و همچنین یک باتری 5000 mAh  مجهز است . این متکا می تواند با استفاده از میکروفون خود صدای خر و پف را تشخیص دهد ، با استفاده از گردش نما حرکات را ثبت کند و همچنین از طریق بلندگوها برای کاربر آهنگ پخش نماید . سازندگان این وسیله هوشمند گفته اند که ایده ساخت آن را از تجربه خواب خود گرفته اند . ظاهرا یکی از سازندگان تنها با موسیقی به خواب می رفته در حالی که همسر وی این عادت را نداشته است . این شخص به یک متکا نیاز داشته تا تنها برای او موسیقی پخش کند . یکی دیگر از سازندگان می گوید که در هنگام خواب خر و پف می کند ، زیک توانسته این مشکل را نیز در هنگام تشخیص صدا برطرف کند به این نحو که با لرزیدن خود از کاربر می خواهد که موقعیت سر خود را تغییر دهد .

تمام اطلاعاتی که زیک جمع آوری می کند در نرم افزارهای iOS و اندروید آن ذخیره می شود . این داده ها همچنین به یک الگوریتم داده می شود که هر شب با دادن امتیاز خواب به شخص می گوید که چند ساعت را در خواب عمیق به سر برده و علاوه بر این کیفیت خواب او چگونه بوده است . 

کاربر می تواند با استفاده از نرم افزار موجود در این دستگاه زمان بیدار شدن خود را برای صبح روز بعد نیز تنظیم کند و علاوه بر این موسیقی مورد نظر خود را هم برای گوش دادن در هنگام خواب انتخاب نماید . آهنگ ها می توانند از حافظه گوشی همراه انتخاب شوند و یا حتی از اسپاتیفای پخش شوند . زنگ بیدار کننده نرم افزار به یک قابلیت جالب با نام " Smart Wake " نیز مجهز می باشد که متکا را قادر می سازد تا در صورت تشخیص دادن یک زمان بهتر در مقایسه با زمان تعیین شده توسط کاربر ، وی را بیدار کند . 

زیک علاوه بر این یک تحقیق شبانه نیز در مورد کاربر خود انجام می دهد تا به او بگوید که عادت های خوابش چگونه است . همه چیز در این زمینه به سبک زندگی شخص مانند تعداد دفعات نوشیدن مایعات در روز و یا مدت زمان انجام دادن تمارین ورزشی توسط شخص مربوط می شود . نرم افزار به کار رفته در این دستگاه هوشمند می تواند با استفاده از اطلاعاتی که در طول روز از سبک زندگی شما کسب می کند به شما توصیه های دقیقی را در مورد نحوه ی بهبود سبک خوابتان ارائه کند . 

زیک وزن زیادی دارد اما راحت است . این وسیله با ماده ای به نام فوم خاطرات ( memory foam ) پر شده که بسیار نرم می باشد . از دیگر مشخصات این متکای هوشمند می توان به روکش قابل شست و شو آن اشاره کرد که پورت های اتصالی را در بر می گیرد . زیک قابلیت خم شدن را نیز دارد و حتی در این حالت هم می تواند برای کاربر موسیقی پخش کند . این وسیله هوشمند همچنین می تواند از طریق بلوتوث به گوشی شما متصل شود و تنها زمانی آهنگ پخش کند که شما سر خود را روی آن گذاشته باشید . 

مانند هر وسیله ای این ابتکار نیز مشکلات خاص خود را دارد . به طور مثال همگام سازی متکا از طریق قابلیت بلوتوث با گوشی هوشمند کمی سخت می باشد . مشکل دیگر این است کاربر باید تلاش زیادی کند تا در هنگام خواب متکا را روی قابلیت sleep mode تنظیم کند و به دلیل این که زیک زنگ هشدار دهنده ندارد کاربر اغلب فراموش می کند که بعد از بیدار شدن در صبح روز بعد آن را از این حالت خارج کند . 

در مورد اطلاعات جمع شده توسط دستگاه در زمینه سبک زندگی ، امتیاز خواب و میزان دقت الگوریتم نیز اطلاعاتی موجود نیست . هیچ کاربری در هنگام خواب از تشخیص دهنده میزان ضربان قلب استفاده نمی کند از این رو نمی توان گفت که نحوه کار الگوریتم زیک چگونه است . قابلیت های تشخیص حرکت و خر و پف هم نمی توانند تصویر دقیقی را از خواب شب کاربر ترسیم کنند . از طرفی زیک گاهی اوقات صداها را اشتباه تشخیص می دهد و به همین دلیل تصویر نادرستی را از کیفیت خواب کاربر ارائه می کند . 

همان طور که گفته شد زیک می تواند تشخیص دهد که آیا کاربر خواب عمیقی داشته است یا خیر . یکی از پزشکان خواب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید برای این که بتوان تشخیص داد که شخصی در حالت خواب REM است یا خیر باید حرکات چشم وی را مد نظر قرار داد . خواب REM گونه ای از خواب است که در آن شخص رویا می بیند و چشمان وی حرکت می کند . این پزشک می گوید که در حالت خواب REM شخص الگوی تنفسی خاصی دارد و علاوه بر این حرکات بدن نیز کم می شود . به نظر می رسد که زیک از این دو مشخصه استفاده می کند تا تشخیص دهد که کاربر در حالت خواب عمیق است یا خیر . 

درکل می توان گفت که زیک بهترین پیشنهاد برای افرادی است که دوست دارند با موسیقی بخوابند و در خواب خر و پف می کنند البته اگر که این افراد تمایل داشته باشند که برای خرید یک متکا مبلغی معادل 300 دلار را بپردازند . 

منبع خبر: theverge

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر