چگونه با چند بار راندازی مجدد یک رایانه پلت فرم آن را از ویندوز XP به ویندوز 10 ارتقاء دهیم ؟

چگونه با چند بار راندازی مجدد یک رایانه پلت فرم آن را از ویندوز XP به ویندوز 10 ارتقاء دهیم ؟

تیک تاک ثانیه به ثانیه به 29 ژو یه 8 مرداد نزدیک می شویم روزی که بعد از آن ردموند دیگر بروزرسانی ویندوز 10 را به طور رایگان برای کاربران ارا ه نمی کند اگر که هنوز از ویندوز XP استفاده می کنید می توانید با خواندن این خبر بدون هیچ زحمتی این سیستم عامل را به نسخه ویندوز 10 ارتقا دهید

همه کاربرانی که در دنیای ویندوز به سر می برند به گونه ای روی یک بمب ساعتی نشسته اند که در روز 29 ماه ژوئیه با توقف ارائه بروزرسانی رایگان برای ویندوز 10 منفجر می شود و آن دسته از کاربرانی که هنوز به ویندوز XP پایبند مانده اند هم باید بدانند که این پلت فرم دیگر برای استفاده در اینترنت چندان امن نیست بنابراین توصیه می شود که آن را بروزرسانی کنید مگر اینکه بخواهید سیستم خود را برای همیشه در حالت آفلاین نگه دارید .

تدارکات قبل از شروع 

قبل از این که مقدمات بهینه سازی پلت فرم رایانه خود را آماده کنید باید اطمینان یابید که آیا سیستم شما می تواند ویندوز 10 را پشتیبانی کند یا خیر . حداقل سخت افزاری که یک سیستم برای اجرای ویندوز 10 به آن نیاز دارد یک رم 1 گیگابایتی برای بروزرسانی های 32 بیتی و یا یک رم 2 گیگابایتی برای سیستم عامل های 64 بیتی می باشد . 

شروع کنید

برای شروع بهینه سازی باید تجهیزات زیر را داشته باشید :

-    یک تامب درایو یا فلش USB با حداقل ظرفیت 4 گیگابایت . 
-    یک رمز ویندوز 7 و یا ویندوز 8 : به این رمز نیاز دارید زیرا ابتدا باید سیستم عامل دستگاه خود را به ویندوز 7 یا ویندوز 8 و سپس به ویندوز 10 ارتقاء دهید ؛ در واقع شما در این مرحله باید کد ویندوز 7 یا ویندوز 8 سیستم خود را برای دریافت بروزرسانی های رایگان ویندوز 10 قربانی کنید . در صورتی که رمز های ویندوز 7 و ویندوز 8 را دارید توصیه می شود که رمز ویندوز 8 خود را به جای نسخه ویندوز 7 وارد کنید زیرا با انجام این کار سیستم عامل ابتدا به نسخه 8.1 و سپس به ویندوز 10 ارتقاء داده می شود . این کار علاوه بر این فرآیند بروزرسانی را ساده تر می سازد .
-    یک رایانه مدرن : می توانید همه این کارها را با رایانه ابتدایی خود انجام دهید اما توصیه می شود که از یک رایانه دیگر استفاده نمایید زیرا همان طور که گفته شد استفاده از ویندوز XP برای جست و جو در فضای مجازی دیگر چندان امن نیست بنابراین توصیه می شود که برای دانلود فایل ها و اعمال تنظیمات تامب درایو از یک رایانه مدرن استفاده کنید .
-    یک نرم افزار رایت کننده دی وی دی و یک دی وی دی خام ( اختیاری ) : در صورتی که نخواهید از تامب درایو استفاده کنید می توانید فایل های ایمیج خود را روی یک دیسک دی وی دی رایت کنید .
-     یک اشتراک نتفلیکس ( اختیاری ) : ایجاد این اشتراک کمی زمان بر می باشد . 
-    یک رایانه قدیمی با پلت فرم ویندوز ویستا یا ویندوز XP .

پیش به سوی بروزرسانی به ویندوز 10 

برای شروع ابتدا باید به صفحه Windows 10 Disk Image ISO شرکت مایکروسافت بروید و فایل ISO را دانلود کنید . در صورتی که از یک رایانه مدرن استفاده می کنید می توانید خیلی راحت روی فایل ISO راست کلیک کرده و آن را روی دیسک دی وی دی خام خود رایت کنید .

در صورتی که بخواهید از تامب درایو استفاده نمایید هم اول باید این درایو را از رایانه اصلی خود جدا کنید و سپس کد خود را در هنگامی که سیستم از شما تقاضا کرد ، وارد نمایید . وارد کردن این کد کاربر را به محیط BIOS رایانه منتقل می سازد . بعد از وارد شدن به این محیط اطمینان یابید که فلش USB را جدا کرده اید .

ادامه دهید و ویندوز 10 را بر روی سیستم خود نصب نمایید . در صورتی که تا به حال همه چیز به خوبی پیش رفته است نیازی به خواندن ادامه این مطلب نیست ولی در صورتی که به مشکلی مواجه شدید باید از یک پلت فرم واسط استفاده کنید تا راه را برای شما باز کند . 

آماده سازی برای اولین بروزرسانی ویندوز

در صورتی که از ویندوز XP استفاده می کنید مطمئن شوید که این پلت فرم را قبل از همه چیز به نسخه سرویس پک 3 ارتقاء داده اید . این بروزرسانی کمی زمان بر می باشد و شما را مجبور می کند که چند بار رایانه خود را مجددا راه اندازی کنید . حال فلش USB را به رایانه مدرن خود وصل کنید و صفحه Create Installation Media را با استفاده از مرورگر رایانه دنبال نمایید . از این طریق می توانید راهنمایی هایی کاربردی را در مورد نحوه نصب پلت فرم های ویندوز 7 یا ویندوز 8 به دست آورید . در این مرحله از قسمت پایین صفحه وب ، ویندوز 7 و یا ویندوز 8.1 را انتخاب کنید و سپس دستور العمل های نصب را دنبال نمایید . 

نکته مهم : در صورتی که پلت فرم ویندوز XP 32 بیتی را بر روی رایانه خود دارید سیستم عامل ویندوز 7 یا ویندوز 8 64 بیتی را برای نصب انتخاب نکنید در غیر این صورت نمی توانید پلت فرم رایانه خود را بروزرسانی کنید از این رو توصیه می شود که نسخه های 32 بیتی را برای نصب انتخاب نمایید .

در صورتی که کد  پلت فرم ویندوز 8 را به جای نسخه 8.1 دارید ، فایل نصب نسخه 8.1 ویندوز را دانلود کنید و کد خود را در آن تایپ نمایید .

حال نرم افزار media creator را اجرا کنید و فایل نصب را به تامب درایو انتقال دهید . در این مرحله نرم افزار media creator درایو را فرمت می کند تا یک فایل قابل راه اندازی را روی آن نصب کند . بعد از پایان یافتن این مرحله درایو را از رایانه مدرن جدا و به رایانه قدیمی که ویندوز XP را بر روی خود دارد ، متصل کنید .

نصب پلت فرم ویندوز 7 یا ویندوز 8

قبل از خاموش کردن سیستم دارای پلت فرم ویندوز XP مطمئن شوید که از همه فایل های مهم خود یک نسخه پشتیبانی تهیه کرده اید ؛ حال درایو را از سیستم جدا کنید و رایانه را خاموش نمایید .

هم اکنون فلش USB را به رایانه وصل کنید و آن را دوباره روشن نمایید . در این مرحله نیز از شما خواسته می شود که کد را وارد سازید تا وارد محیط BIOS شوید . این کار را انجام دهید و سپس فلش USB را جدا کنید .

به روند نصب پلت فرم ادامه دهید تا پلت فرم نصب گردد . زمانی که پلت فرم ویندوز میانجی راه اندازی شد اما پلت فرم ویندوز جدید اجرا نگردید باید مرحله زیر را نیز انجام دهید .

نصب پلت فرم ویندوز 10

حتی اگر که نتوانستید که پلت فرم ویندوز 10 را بر روی سیستم خود نصب کنید باز هم ناراحت نباشید زیرا تا همین مرحله هم رایانه شما تا حد زیادی بهینه سازی شده است از این رو می توانید با خیال راحت تر در فضای مجازی جست و جو کنید . 

ممکن است که در هنگام باز کردن سایت مایکروسافت و اجرای بروز رسانی آنلاین با موانعی مواجه شوید . در صورت بروز چنین موانعی مستقیما از سایت مایکروسافت ابزار دانلود ویندوز 10 را دانلود و آن را بر روی سیستم مورد نظر خود اجرا کنید . برای بروزرسانی های 32 بیتی ابزار دانلود 32 بیتی و برای بروزرسانی های 64 بیتی ابزار دانلود 64 بیتی را دانلود کنید . در این مرحله می توانید ابزار دانلود شده را در پوشه  Downloads قرار داده و آن را اجرا کنید تا فرایند نصب انجام گردد .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر