5 ترفند مخفی کروم اندروید برای استفاده بهتر از این مرورگر !

5 ترفند مخفی کروم اندروید برای استفاده بهتر از این مرورگر !

بیشتر مقایسه ها و تست های سرعت نشان داده اند که مرورگر کروم سریع ترین مرورگر در پلت فرم اندروید است اگرچه که این مطلب به این معنا نیست که نمی شود کارایی کروم را از این بهتر کرد پلت فرم اندروید برای کروم اکستنشنی ندارد اما ترفندهایی وجود دارد که کاربر می تواند با استفاده از آن ها راندمان بهتری را از این نرم افزار دریافت کند

البته فایر فاکس جدید اندروید هم ویژگی های خوبی نظیر یک صف بندی مطلوب سربرگ را می تواند در اختیار کاربر بگذارد اما باز هم ویژگی های کروم آن را نسبت به سایر نرم افزارهای رقیب برتر می سازد . در این نوشتار به شرح ترفندهایی پراخته شده که عملکرد این مرورگر را ارتقاء می بخشند . برای پیاده کردن این ترفندها تنها به یک کروم پایدار نیاز دارید اگرچه که نسخه های Chrome Dev یا Chrome Beta هم این ترفندها را پشتیبانی می کنند . 

کروم فلگ ( Chrome Flag ) چیست ؟

مرورگر گوگل کروم تعدادی ویژگی آزمایشی و یا تنظیماتی در هر نسخه دارد که به صورت پیش فرض فعال نیستند با وجود این کاربران کنجکاو می توانند با کمی جست و جو از آن ها استفاده کنند . این ویژگی ها کروم فلگ نام دارند که می توانید از طریق زیر با آن ها آشنا شوید :

chrome://flags

از آنجایی که این ویژگی ها ماهیتی آزمایشی دارند ممکن است که به درستی کار نکنند و یا برای دیگر نرم افزارهای یک دستگاه مشکل ایجاد کنند . درصورتی که با چنین موقعیتی مواجه شدید همه تنظیماتی را که ایجاد کرده اید به حالت اولیه بازگردانید .

همان گونه که فلگ های کروم دسکتاپ عملکرد این مرورگر را ارتقاء می دهد در اندروید هم اگر که بدانید از کدام فلگ استفاده کنید می توانید با یک مرورگر بهتر کارهای خود را انجام دهید . اینجاست که لیستی از فلگ ها ظاهر می شوند . برای هر فلگ یک آدرس مستقیم و یا یک عبارت کلیدی وجود دارد که باید در آپشن  " Find in Page " تایپ شود . 

به یاد داشته باشید که هر بار که یک فلگ را فعال یا غیر فعال کردید ، یک کلید " Relaunch Now " مانند کلید زیر دریافت می کنید :

تنظیمات جدید تنها زمانی اعمال می گردد که مرورگر را کاملا ببندید و آن را دوباره اجرا کنید بنابراین توصیه می شود که بعد از بوک مارک ( Relaunch Now ) کردن سربرگ های مهم خود ، این تنظیمات را اعمال کنید زیرا درغیر این صورت سربرگ های مورد نظرتان را از دست می دهید .

از تغییر یافتن مکان لینک ها در هنگام بالا آمدن صفحه جلوگیری کنید .

یکی از آزار دهنده ترین ویژگی های وب گردی این است که هنگامی که در یک صفحه در حال بارگذاری ، لینک مورد نظرتان را مشاهده می کنید و می خواهید روی آن کلیک کنید ، آن لینک به دلیل ظاهر شدن مطالب جدید صفحه جا به جا می شود و در نتیجه ناخواسته روی یک لینک دیگر کلیک می کنید . باز شدن صفحه جدید ، بستن آن و باز کردن صفحه درست می تواند به گونه ای آزار دهنده زمان بر باشد . برای جلوگیری از بروز این حالت تنها باید یک تغییر کوچک ایجاد کنید تا حتی در هنگام ظاهر شدن مطالب جدید هم از جا به جا شدن مکان لینک ها جلوگیری شود .

به منظور اعمال این تغییر ، مسیر زیر را دنبال کنید :

chrome://flags/#enable-scroll-anchoring

و یا عبارت " scroll-anchoring " را در آپشن " Find in Page " جست و جو نمایید .

هنگامی که این کار  را کردید مرورگر کروم را بسته و دوباره راه اندازی کنید تا بار دیگر بتوانید به راحتی روی لینک های مورد نظر خود کلیک کنید .

آپشن " Reader Mode " را برای خواندن راحت تر مطالب فعال کنید .

یکی از ویژگی های محبوب ولی مخفی مرورگر سافاری ( Safari ) در پلت فرم iOS 9 آپشن بهبود یافته " Reader Mode " است که همه جزییات نامربوط یک صفحه وب را می بندد تا کاربر راحت تر بتواند مطلب خود را بخواند .

مرورگر کروم اندروید هم این ویژگی را دارد که البته کاربر باید برای فعال کردن آن به مسیر زیر برود :

chrome://flags/#reader-mode-heuristics

و یا عبارت " Reader-mode " را در آپشن " Find in Page " جست و جو کند .

بعد از وارد کردن عبارت های فوق در قسمت " Reader Mode triggering Android " آپشن " Default " را به " Always " یا " Appears to be an article " تغییر دهید . توصیه می شود که گزینه " Appears to be an article " را انتخاب کنید تا به طور تصادفی یک صفحه وب آمازون به شکل زیر تبدیل نشود :

حال هر زمانی که در حال خواندن یک مطلب هستید ، یک پاپ آپ در پایین صفحه ظاهر می شود و از شما می پرسد که آیا می خواهید مطالعه صفحه مورد نظر خود را بهتر کنید یا خیر . این آپشن را تایید کنید تا مرورگر مطالب نامربوط به مقاله را برای شما حذف کند .

از باز شدن یک صفحه برای بار دوم جلوگیری کنید .

در مرورگر کروم دسکتاپ مدیریت کردن سربرگ ها یک مشکل بزرگ است ؛ این مسئله در پلت فرم اندروید وخیم تر می شود . زمانی که چند سربرگ را باز کردید جست و جو کردن در میان آن ها سخت می شود و گاهی حتی باعث می گردد که کاربر گیج شود و مطلب خود را گم کند . اغلب در چنین مواقعی در آخر می بینید که به دلیل کلیک کردن بر روی گزینه " New Tab " و یا راحت تر بودن میانبر زدن از آپشن شماره گیری سریع ( speed dial ) به جای جست و جو کردن ، سایت مورد نظر خود را دو بار باز کرده اید . این وضعیت راندمان کلی دستگاه و سرعت عملکرد رم را نیز در گوشی های اندروید کاهش می دهد .

یکی از تنظیمات مرورگر کروم می تواند این مشکل را برطرف کند . اگر که اکانت فیس بوک خود را با مرورگر کروم باز کنید و از طریق آپشن شماره گیری سریع روی آیکون آن کلیک نمایید ، مرورگر به جای باز کردن یک سربرگ جدید شما را به همان سربرگ که در آن فیس بوک باز است ، منتقل می کند . این آپشن را می توانید با دنبال کردن مسیر زیر فعال سازید :

chrome://flags/#ntp-switch-to-existing-tab

و یا عبارت کلیدی " switch-to-existing " را در آپشن " Find in Page " جست و جو نمایید .

در این مرحله گزینه " Switch to an existing tab for New Tab Page suggestions " را به " Match by hostname " تغییر دهید . این کار باعث می شود که مرورگر به جای باز کردن یک سربرگ جدید شما را به سربرگ فعال آدرس مورد نظرتان منتقل سازد .

نتایج جست و جو را سریع تر باز کنید .

" omnibox " گوگل کروم یک ابزار قدرتمند است که کاربر را قادر می سازد تا لینک های مختلف را جست و جو و یا باز کند . این ابزار کارایی های زیادی دارد اما جست و جو مهم ترین وظیفه آن است . با استفاده از " omnibox " شما می توانید تقریبا با همان سرعتی که روی یک لینک کلیک می کنید آن را بارگذاری نمایید . 

زمانی که روی نتایج جست و جوی خود کلیک می کنید در یک صفحه ، کروم اندروید عناصر را یکی یکی باز می کند . حال اگر که در بخش تنظیمات گزینه " Prefetch search results " را فعال کنید ، کروم به طور هماهنگ با گوگل مطالب مورد جست و جوی شما را در یک صفحه به طور همزمان با هم باز می کند . برای فعال کردن این ابزار باید مسیر زیر را دنبال کنید :

chrome://flags/#prefetch-search-results

و یا عبارت " prefetch " را در قسمت " Find in Page " جست و جو نمایید .

گوگل می گوید با انجام این کار سرعت بارگذاری صفحه مورد نظر شما 100-150 میلی ثانیه سریع تر می شود . این تغییر هیچ هزینه اضافی را بر کاربر تحمیل نمی کند زیرا تنها ترتیب بارگذاری مطالب تغییر می کند .

صفحات خود و سربرگ هایی را که اخیرا مشاهده کردید را به طور آفلاین ذخیره کنید .

یک صفحه را باز کرده اید و فکر می کنید که مطالب جالبی در آن وجود دارد که شما بعدا هم می خواهید آن ها را مطالعه کنید . مرورگر گوگل کروم شما را از باز کردن مجدد این سایت بی نیاز می کند . این ویژگی کاربر را قادر می سازد تا وب سایت ها را به طور آفلاین ذخیره کند و از این طریق هزینه ها را برای او کاهش می دهد . 

برای فعال کردن این آپشن باید مسیر زیر را دنبال کنید :

chrome://flags/#offline-pages-mode

و یا عبارت " Offline-pages-mode " را در قسمت " Find in Page " جست و جو کنید . 

در این قسمت شما باید گزینه " Enabled as saved pages " را انتخاب نمایید . حال هر بار که یک صفحه را در کروم ستاره گذاری می کنید ، آن صفحه با تمام جزییاتش به صورت آفلاین ذخیره می شود . اگر که می خواهید در حالت آفلاین هم به آن صفحه دسترسی داشته باشید ، آن را ستاره گذاری کنید . شما می توانید از طریق مسیر Menu > Saved Pages به این آپشن ها دسترسی داشته باشید .

شما می توانید با استفاده از نرم افزار پاکت " Pocket " اندروید هم یک مطلب را در حالت آفلاین بخوانید اما مسئله این است که این نرم افزار در برخی از سایت ها به خوبی کار نمی کند . مزیت این ویژگی در کروم اندروید زمانی نمایان می شود که در حال خواندن یک مطلب هستید و ناگهان اینترنت شما قطع می گردد . 

گوگل کروم یک فلگ دیگر را نیز برای حالت خواندن مطالب به طور آفلاین در اختیار کاربر می گذارد . این فلگ دسترسی به سربرگ هایی که اخیرا باز کرده اید را برای شما ممکن می سازد .

برای دستیابی به این آپشن باید مسیر زیر را دنبال کنید :

chrome://flags/#offlining-recent-pages

 ویا عبارت " Offlining " را در قسمت " Find in Page " جست و جو نمایید . 

با فعال سازی این ابزار پلت فرم اندروید به طور خودکار یک کپی آفلاین از مطالب صفحات دیده شده اخیر تهیه می کند تا کاربر بتواند با کلیک کردن بر روی گزینه بازگشت (Back ) در حالت آفلاین هم دوباره مطالب قبلی خود را بخواند . 

منبع خبر: makeuseof

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر