هرآنچه باید درمورد جابه جایی از اورنوت به وان نوت بدانید

هرآنچه باید درمورد جابه جایی از اورنوت به وان نوت بدانید

اورنوت یک اپلیکیشن یادداشت برداری است که اخیرا به دلایلی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده است چرا که بیشتر کاربران جذب مایکروسافت وان نوت می شوند اگر شما هم یکی از این افراد هستید باید پیش از این جا به جایی چند نکته مهم را بدانید

پس از افزایش قیمت اورنوت، بسیاری از کاربران آن تصمیم گرفت اند که از وان نوت مایکروسافت استفاده کنند. حتی کاربران رایگان نیز حال که پکیج رایگان فقط امکان همگام سازی تا دو دستگاه را می دهد در حال ترک این اپلیکیشن هستند. 
اگر یکی از این کاربران با تجربه اورنوت هستید و می خواهید که آرشیو اورنوت خود را به وان نوت منتقل کنید این مقاله را حتما بخوانید. در این مقاله نه تنها توضیح می دهیم که چه چیزی وان نوت را متفاوت می سازد، بلکه به شما می گوییم که چگونه منتقل شوید ( روی ویندوز و مک). در آخر مقاله نیز به بعضی از چیزاهایی که ممکن است شما را نگارن کند اشاره می کنیم. 

اورنوت در دردسر افتاده است؟ 
شاید اورنوت خودش در دردسر نباشد، از بیرون به نظر می رسد که حسابی وحشت کرده است. سال پیش، مدیر عامل اورنوت استعفا داد و 13% کارمندان اخراج شدند. ما حتی مجبور شدیم با اورنوت فود نیز خداحافظی کنیم. جای تعجب نیست که کاربران قدیمی نگران شده اند. 
اشتباه نکنید، اورنوت هنوز هم یک اپلیکیشن خوب برای نوت برداری است. فقط پارسال، اپلیکیشن ویندوز آن کاملا دوباره طراحی شده است، قابلیت دوربین خیلی خوبی به نسخه اندروید آن اضافه شده است و نسخه مک نیز به روز رسانی شده است. 
با این وجود، جدا از این پیشرفت ها، این اپلیکیشن هنوز پر از مشکل است. خیلی باگ دارد. وخیلی طول می کشد تا یادداشت ها همگام سازی شوند. اما تا جایی که اورنوت درگیر مشکلاتش است، وان نوت در حال جذب کاربران به طرف خودش است. 

چه چیزی وان نوت را متفاوت می سازد؟ 
گرچه در مورد دو اپلیکیشن نوت برداری ، این دو با هم بسیار متفاوت هستند. به طول خلاصه، بسیاری از قابلیت های اصلی در هر دو اپلیکیشن موجود می باشد. هردو بین پلت فرمی می باشند. هردو امکان یکپارچه سازی شخص ثالث را فراهم می کنند و غیره. اما این تفاوت ها در اختلافات جزئی بین این قابلیت هاست. 
فرض می کنیم که شما از قبل با اورنوت آشنا هستید، وان نوت در بعضی چیزها متفاوت است. 


درمورد UX، وان نوت رابط کاربری بهتری نسبت به اورنوت دارد. اگر به فضای مایکروسافت آفیس عادت دارید، خیلی زود به آن عادت می کنید.
یادداشت ها نیز جور دیگری مرتب شده اند. اورنوت تجربه ای خیلی ابتدایی از پرونده ها و پوشه ها به ما می دهد. وان نوت، اما سعی کرده است تا جایی که ممکن است مانند یک دفتر واقعی به نظر برسد. هر دفتر توسط تب جدا شده است. سپس شما می توانید با این تب ها یادداشت های شخصی خود را ذخیره کنید. 
اما یادداشت های شخصی وان نوت جایی است که تغییر فراوانی را در این اپلیکیشن می بینید. جدا از این که صرفا فضایی برای تایپ چند یادداشت و اتصال عکس ، وان نوت کنترل بیشتری به ما می دهد. با اضافه کردن عناصر مختلف به یادداشت خود ( پیام، تصویر، جدول، ویدئو و غیره) می توانید هرچه را می خواهید اضافه کنید. به این معنی که طرح هرکدام از یادداشت های خود را می توانید به دلخواه تغییر دهید. 
البته اگر از طرفداران سرسخت اورنوت هستید شاید این جا به جایی برایتان دشوار باشد، اما به زودی عادت می کنید. 

آیا وان نوت بهترین جایگزین است؟ 
می توان گفت که وان نوت قطعا بهترین جایگزین برای اورنوت است ( حداقل برای کاربران ویندوز) 


دیگر جایگزین ها به نظر خیلی مناسب نمی آیند. سیمپل نوت زیادی ساده است. گوگل کیپ احتمالا روزی بسته میش ود. دوون تینک (DEVONthink) بیشتر یک مرتب کننده پرونده است. کوئیپ هم برای همکاری های تیمی ساخته شده است. به همین دلیل اگر کاربر ویندوز هستید، چیزی می خواهید که قابلیت های بیشتری داشته باشد و رایگان باشد. به همین دلیل وان نوت دقیقا چیزی است که به دنبال آن می گردید. 

کاربران مک چطور؟ 
درحالی که نسخه ویندوز وان نوت قابلیت های بسیار خوبی دارد، خیلی از آن ها برای کاربران مک موجود نمی باشند. اگر به شدت به یکی از این قابلیت ها وابسته هستید احتمالا بهتر است که با اورنوت بمانید و یا یک جایگزین دیگر بیابید. 


مهم ترین قابلیت هایی که در وان نوت دیده نمی شوند این ها هستند: 
•    تگ های شخصی: می توانید با تگ های پیش فرض وان نوت یادداشت های خود را تگ کنید، اما در نسخه مک نمی توانید خودتان تگ اضافه کنید. 
•    قالب ها: در نسخه مک ساخت قالب ممکن نیست. 
•    گزینه های پرینت: به جای پرینت یادداشت ها به صورت مستقیم از وان نوت، باید اول یادداشت ها را به صورت PDF دانلود کنید. 
•    پشتیبانی اسپات لایت وجود ندارد: در حالی که می توانید یاداشت های اورنوت را در اسپاتلایت جست و جو کنید، نمی توانید به این روش وان نوت را در OS X جست و جو کنید ( البته به جز  iOS 9).
اما اگر می توانید بدون این قابلیت ها زندگی کنید، وان نوت قطعا جایگزین مناسبی برای کاربران مک می باشد. 

چطور از اورنوت به وان نوت مهاجرت کنیم؟
اگر فکر می کنید می توانید با تفاوت های اورنوت و وان نوت کنار بیایید زمان آن رسیده که آرشیو خود را جابه جا کنید. 
برای کاربران ویندوز
تا همین اواخر، باید حتما برای جا به جایی از اورنوت به وان نوت از اپلیکیشن های شخص ثالث استفاده می کردید. 


مایکروسافت این پروسه را بسیار آساده کرده است. 
به صورت کوتاه، وقتی که یادداشت هایتان به وان نوت منتقل می شود، هر دفتری که در اورنوت داشتید به عنوان دفتر جدید در وان نوت کپی می شود. یادداشت های شخصی شما در اورنوت به صفحات جدا در وان نوت تبدیل می شود همچنین گزینه ای برای ایجاد دوباره تگ ها در اورنوت دارید و نیازی نیست که آن ها را دوباره تگ کنید. 
البته یک نکته منفی وجود دارد. وان نوت قالب بندی لینک های موجود در یادداشت ها را حفظ می کند، اما ممکن است قلب بندی هایی مانند فضای پاراگراف ها را از بین ببرد. این موضوع باعث می شود که یادداشت هایتان خیلی به هم ریخته شود. می توانید با آن کنار بیایید و یا مدتی را برای درست کردن آن سپری کنید. 
برای کاربران مک 
یک بار دیگر، مایکروسافت اوضاع را برای کاربران مک خوب نمی کند. ابزار رسمی اورنوت به وان نوت فقط روی ویندوز کار می کند. پس شما دو گزینه دارید. 
راه ساده تر این است که با یک نفر که از ویندوز استفاده می کند دوست شوید! اورنوت و وان نوت را روی کامیپوترشان نصب کنید، سپس پرونده های خود را به همان صورتی که توضیح داده شد منتقل کنید. وقتی که حساب کاربری وان نوت خود را روی مک بنویسید، آنوقت به یادداشت های خود دسترسی خواهید داشت. 
راه دوم این است که روی مک خود ویندوز نصب کنید. 

مشکلات احتمالی
اگر مدتهاست که از اورنوت استفاده می کنید، قابلیت های خاصی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید، در اینجا به چندتا از آن ها اشاره می کنیم. 

تغییر عقیده
وقتی که آرشیو ارونوت خود را منتقل کردید، حساب کاربری خود را حذف نکنید. ممکن است از وان نوت خوشتان نیاید. 


بکاپ خود را روی کلود یا یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. اگر خواستید به اورنوت برگردید، می توانید از این بکاپ برای بازگرداندن آرشیو خود به حالت اول استفاده کنید. 
چسباندن صفحات وب
اگر معمولا از وب کلیپر استفاده می کنید، می دانید که چقدر به درد بخور است. از حاشیه نویسی تصاویر گرفته تا ذخیره کل صفحات وب کلیپر بسیار پر کارآمد است. وان نوت وب کلیپر خود را دارد، گرچه کمی سبک وزن است!


می توانید همه صفحات وب، بخش هایی از صفحات و یا مقاله ای روی یک صفحه را گیره کنید. می توانید برای هر گیره یک یادداشت بنویسید، اما نمی توانید مانند وب کلیپر اورنوت این گیره ها را به صورت بصری حاشیه نویسی کنید. 
دستورالعمل های  IFTTT
بسیاری از دستورالعمل های IFTTT که برای اورنوت تنظیم می کنید در وان نوت قابل تکرار هستند. ممکن است دقیقا همان نباشد ولی نزدیک است. 


نگهداری فید های RSS
اگر آیتم های RSS را به حساب کاربری اورنوت خود می فرستادید، نگران نباشید، می توانید همین کار را با وان نوت نیز انجام دهید. 


می توانید این کار را با دستورالعمل های IFTTT انجام دهید و اگر عضو Feedly Pro می باشید، می توانید به صورت مستقیم آیتم ها را به حساب کاربری خود بفرستید. 
ذخیره تصاویر
درست مانند اورنوت، اپلیکیشن موبایل وان نوت به شما اجازه می دهد از کارت های تجاری و اسناد از طریق این اپلیکیشن عکس بگیرید. 


اگر قابلیت های بهتری می خواهید، مایکروسافت آفیس لنز (iOS، اندروید ، ویندوز) که از وایت برد ها و اسناد عکس میگیرد و آن ها را روی وان نوت ذخیره می کند. 
یک تجربه یادداشت برداری جدید
همانطور که گفتیم اورنوت و وان نوت شباهت های زیادی به هم دارند، اما در عین حال بسیار متفاوت هستند. اگر مدتی است که از اورنوت استفاده می کنید، ممکن است کار با وان نوت برایتان کمی عجیب باشد اما زود به آن عادت خواهید کرد. چرا که بیشتر مردم از آن خوششان می آید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر