با سریع ترین ابر کامپیوتر جهان با ده میلیون هسته آشنا شوید

با سریع ترین ابر کامپیوتر جهان با ده میلیون هسته آشنا شوید

حتماً می دانید که پروژه ی TOP500 لیستی از قوی ترین و سریع ترین کامپیوترهای جهان را تهیه کرده و در اختیار عموم قرار می دهد این لیست که کامپیوتر قدرتمند جهان را در بر دارد اکنون یک پرچم دار جدید پیدا کرده است با ما همراه باشید تا مشخصات این ابر کامپیوتر را بررسی کنیم

ابر کامپیوتر Tianhe-2 که مدت‌ها بود رتبه ی اول را در لیست TOP500 از آن خود کرده بود، لقب سریع‌ترین ابر کامپیوتر جهان را از دست داد. پروژه ی TOP500، پروژه ای است که طی آن لیستی از قدرتمندترین ابرکامپیوترهای را تهیه می‌کند و منتشر می کند. حال در لیست TOP500 پرچم دار جدیدی پیدا شده است که در ادامه به معرفی این ابر کامپیوتر می پردازیم.

امروز، کشور چین، با معرفی Sunway TaihuLight به عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان، دنیای تکنولوژی را شگفت زده کرد. در این کامپیوتر، مجموعاً 10,649,600 هسته ی پردازشی به کار رفته است که قدرت پردازش ۹۳ کوادریلیون محاسبه در هر ثانیه را به آن می بخشد.

چین، فقط با استفاده از میکروچیپ های ساخته شده در این کشور، توانست سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیا را بسازد و رتبه ی نخست را بدون استفاده از تکنولوژی های امریکایی، به خود اختصاص دهد.

پرچم دار جدید لیست قوی‌ترین ابر کامپیوترهای جهان، به یکی از افتخارات بزرگ چین تبدیل شده است، چرا که در ساخت آن، فقط از تکنولوژی های ساخت چین بهره برده‌اند و خبری از پردازنده یا کارت های گرافیکی و ماژول های اینتل، آی بی ام، انویدیا و ای ام دی نیست.

ابر کامپیوترها برای محاسبات سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ابر کامپیوترها در تخمین و شبیه سازی شرایط آب و هوایی است. با امکان پردازش کوادریلیون در هر ثانیه، می توان تغییرات جوی را محاسبه کرد. شبیه سازی شرایط جوی از این جهت مهم است که می توان از حوادث فاجعه بار جلوگیری کرد یا حداقل پشتیبانی لازم را برای کاهش آسیب های احتمالی، فراهم نمود.

TaihuLight، با سرعت پردازشی ۹۳ پتافلاپ با استفاده از 40,960 پردازنده یSW26010، تماماً در کشور چین طراحی و ساخته شده است. هر مولفه، شامل چهار عنصر مدیریت پردازشی و چهار بلاک است که هر کدام ۶۴ عنصر پردازشی کامپیوتری را در بر دارد. با داشتن ۲۶۰ هسته برای هر پردازنده، کل این سیستم شامل 10649.600  رنگ می باشد.

این در حالی است که ابر کامپیوتر Tianhe-2 با سرعت ۳۳.۹ پتافلاپ و با داشتن 260,000 پردازنده ی اینتل Xeon E5-2692v2 هر کدام با ۱۲ هسته در 2.2GHz کار می‌کردند و کل سیستم شامل 3120.000 رنگ می شد.  Tianhe-2 تا سال ۲۰۱۳ رتبه ی نخست از لیست TOP500 را به خود اختصاص داده بود.

Sunway TaihuLight از این جهت مورد توجه قرار گرفته است که چین را با داشتن ۱۶۷ ابرکامپیوتر، قدرتمندتر از آمریکا با ۱۶۵ ابر کامپیوتر، کرده است. به علاوه، چین برای اولین بار بدون استفاده از تجهیزات امریکایی صدرنشین ابرکامپیوترها شده است. ابر کامپیوتر Sunway TaihuLight در مرکز ابر کامپیوترهای چین در شهر ووکسی واقع در استان جیانگ سو، نضب شده است.

منبع خبر: techviral

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سعد

شنبه, 26 تیر 1395

حالا منتظر بمونید ببینید آمریکا چی رو میکنه. علم کامپیوتر تو آمریکا خوابیده.

پاسخ

ثبت نظر