سیر تاریخی همه بازی های پوکیمون !

سیر تاریخی همه بازی های پوکیمون !

خط زندگی پوکیمون از 20 سال پیش شروع شد این بازی برای اولین بار در سال 1996 در کنسول های جیبی به بازار آمد و هم اکنون به یک غول بزرگ در دنیای بازی مبدل شده است

حال پس از گذشت 20 سال از زمان اولین عرضه ، این محصول منحصر به فرد همه کنسول های بزرگ و کوچک را تسخیر کرده است . دنبال کردن همه 122 بازی منتشر شده با این نام کار ساده ای نیست اما در این نوشتار سعی شده که معروف ترین بازی هایی که تا به حال از این امتیاز انحصاری وارد بازار شده اند ، معرفی شوند . 

1996

پوکیمون سبز و قرمز ( گیم بوی )

در روز 26 ماه فوریه سال 1996 نینتندو اولین پوکیمون ها را در ژاپن معرفی کرد . طرحی در قالب یک گیم پلی کلاسیک و اولین نسل از هیولاهای زیبا ( در ژاپن تنها نسخه سبز باقی ماند . ) .

1998

پوکیمون آبی و قرمز ( گیم بوی )

نینتندو پوکیمون را در آمریکا نیز در قالب نسخه های اصلاح شده آبی و قرمز عرضه کرد . این نسخه سریعا به یک رویداد فرهنگی مبدل شد و همه افراد را در همه رده های سنی به خود جلب کرد .

پوکیمون استادیوم ( N64 ) ( فقط در ژاپن )

سال 1998 نظاره گر پدید آمدن اولین جوانه ای بود که به یک درخت تنومند در محصولات پوکیمون مبدل شد اگرچه که اولین بازی های عرضه شده با نام پوکیمون استادیوم بسیار محدود بودند و تنها در ژاپن عرضه شدند .

1999

پوکیمون پین بل ( GBC )

اولین ساید گیم پوکیمون در آمریکا ؛ یک بازی پین بال که با پوکیمون جذاب تر شده بود .

پوکیمون اسنپ ( N64 )

در این محصول گیمرهای آمریکایی توانستند اولین تجربه بازی پوکیمون را در یک قالب سه بعدی داشته باشند . برترین ویژگی پوکیمون اسنپ این بود که بازیکنان می توانستند از تصاویر کرکترهای خود کپی هایی واقعی را داشته باشند .

پوکیمون یلو ( GB )

 نینتندو این بازی را در قالب نسخه سوم بازی های RPG پوکیمون قرمز و آبی وارد بازار کرد . در یلو ترینرهای بازی به همراه Pikachu در ناحیه Kanto وارد شدند . این نسخه کمی بعد از عرضه به منبع الهام بخش ساخت انیمیشن معروف پوکیمون مبدل شد .

2000

کارت های تجاری بازی پوکیمون ( GBC )

پوکیمون توانست خود را در سه صنعت کارتون های تلویزیونی ، کارت های تجاری و بازی های کنسولی به خوبی جای دهد . کارت های تجاری بازی پوکیمون در واقع ترکیبی از کارت های تجاری و بازی های پوکیمون بودند که به محبوب ترین کارت های بازی مبدل شدند .

پوکیمون استایوم ( N64 )

یک نسخه پیشرفته تر از سری بازی های پوکیمون استادیوم که به آمریکا راه یافت و تنواست به یک موفقیت بزرگ تجاری مبدل شود . در این نسخه بازیکنان می توانستند با هیولاهای خود در مبارزه های سه بعدی پوکیمونی و همچنین مینی گیم های گروهی شرکت کنند .

پوکیمون طلایی و نقره ای ( GBC )

نینتندو در این نسخه نسل دوم کاراکترهای پوکیمون را معرفی کرد . پوکیمون طلایی و نقره ای از نظر الگوی رنگ ، تعداد هیولاها و حتی جواهرها از دیگر بازی های پوکیمون برتر بود . 8 جواهر اصلی در این بازی تنها بعد از جمع آوری 8 سنگ گران بهای جدید باز می شدند از این رو مدت زمان این بازی دو برابر نسخه های پیشین بود . 

آهای Pikachu ( N64 )

در این بازی کنسولی طرفداران پوکیمون برای اولین بار این شانس را یافتند تا مستقیما با کاراکترهای خودشان صحبت کنند اگرچه که انجام جنین کاری چندان ساده نبود .

پوکیمون پازل لیگ ( N64 )

نینتندو این بازی پازلی را در سال 2000 وارد بازار کرد و از کاراکترهای واقعی کارتونی در آن استفاده نمود . پازل لیگ برای اولین بار در آمریکا عرضه شد .

پوکیمون پازل چلنج ( GBC ) 

دنباله ای برای بازی پوکیمون استادیوم که حتی تعداد کارکترها و مینی گیم های بیشتری در مقایسه با مدل های  قبلی خود داشت و علاوه بر این کاربر را قادر می ساخت تا با استفاده از یک پک انتقال دهنده بازی های بیشتری را بر روی تلویزیون اجرا کنند .

2001

 

پوکیمون استادیوم 2 ( N64 )


از جمله ویژگی های این بازی می توان به تعداد بیشتر کاراکترهای پوکیمون در جنگ ، مینی گیم های بهتر و امکان اجرای بازی های گیم بوی بر روی تلویزیون با استفاده از پک انتقال نینتندو اشاره کرد .

 

پوکیمون کریستال ( GBC )

پوکیمون برای اولین بار در این نسخه آپشن انتخاب کاراکتر را در اختیار کاربران گذاشت . این آپشن سپس در برخی از بازی های بعدی به ابزاری پیش فرض مبدل شد .

2003

پوکیمون رابی و سفیر ( GBA )

گرافیک ارتقاء یافته و پیشرفته این گیم بوی فضای آن را روشن تر و برجسته تر کرد اگرچه که برخی از کاربران در هنگام عرضه این محصول علی رغم تعداد زیاد ویژگی های جدید ، استقبال چنان گرمی از آن نکردند .  

پوکیمون پین بال : پوکیمون رابی و سفیر ( GBA )

پین بال و پوکیمون به جفت های بی نظیری مخصوصا در GBA تبدیل شده بودند . متاسفانه این بار آخرین دفعه ای بود که این دو محصول در کنار هم قرار گرفتند .

پوکیمون چنل ( GC  )

شرکت پوکیمون به این نتیجه رسید که از آنجایی که کاربران به دیدن و بازی کردن پوکیمون علاقه دارند ، ایده بدی نیست که این دو محصول را ترکیب کند . به همین دلیل این شبیه ساز تلویزیونی خلق شد و سریع جا و مکان خود را به عنوان یکی از بازی های اصلی canon پیدا کرد .

2004

پوکیمون کلاسیوم ( GC )

این RPG کنسولی تیره پوکیمون شادو را به ارمغان آورد که کاربران می توانستند آن را از ترینرها بدزدند و به حال عادی باز گردانند . کلاسیوم اولین بازی از استودیوی جنیوس سونوریتی بود که دیگر عنوان های بازی های پوکیمون را نیز خلق کرد . بسیاری از کاربران این بازی را تنها برای دانلود کردن کاراکتر افسانه ای آن ، پوکیمون جیراچی ، می خریدند . 

پوکیمون فایر رد و لیف گرین ( GBA )

ساخت مجددی از بازی های اصلی برای نسل کنونی ! بازیکنان نوستالژیک از بازگشت پوکیمون اصلی خوشحال بودند و بازیکنان جدید هم به سمت حالت ها و ویژگی های گرافیکی این بازی جذب می شدند . بازگشت کاراکترهای مونث هم در همین بازی رقم خورد . 

2005

پوکیمون دش ( DS )

اولین بازی DS پوکیمون که در قالب یک بازی مسابقه ای با نمای استراتژیک وارد بازار شد . این بازی هم سرگرم کننده بود و هم در پیشرفت نمایشگرهای تاچ نقش مهمی را ایفا کرد .

پوکیمون امرالد ( GBA ) 

پوکیمون امرالد دو سال بعد از عرضه نسخه های اولیه خود وارد بازار شد . این نسخه که سری سوم این بازی ها بود یک جبهه جنگ را نیز در بر داشت که مبارزه های زیادی را برای کاربران خلق می کرد .

پوکیمون ایکس دی : طوفان تاریکی ( GC )

جنیوس سونوریتی در این محصول پوکیمون کلاسیوم را ادامه داد و پوکیمون شادو را نیز به بازی برگرداند .

2006

پوکیمون تروزی ( DS )

یک پازل شیک که در واقع به عنوان محصول بعدی جنیوس سونوریتی رقم خورد . در این بازی کاربران باید خطی از سرهای کاراکترهای پوکیمون ایجاد کنند تا صحفه پازل خالی شود . تروزی یک مدل جذاب بود که برای سال های زیادی نسخه دوم آن وارد بازار نشد .

زندان افسانه ای پوکیمون : تیم نجات قرمز ( GBA ) / تیم نجات آبی ( DS )

در این محصول کاراکترهای بازی مجموعه ای از پوکیمون ها بودند که توسط یک امتحان داخلی انتخاب می شدند .

پوکیمون رنجر ( DS )

در سال 2006 دوباره مدل های جمع کننده بازی پوکیمون با پوکیمون رنجر باز گردانده شد . در این بازی از یک قلم DS برای گرفتن پوکیمون استفاده می شد که در واقع به جای پوکی بال ها برای کشیدن دایره ای در اطراف هیولاها و گرفتن آن ها مورد استفاده قرار می گرفت .

2007

پوکیمون الماس و مروارید ( DS )

شرکت پوکیمون با استفاده از این محصول RPG ها را به دنیای DS آورد . فاصله 4 ساله بین این بازی و مدل قبلی آن طولانی ترین فاصله زمانی بود که طرفداران برای دست یافتن به بازی تحمل کردند . 

انقلاب جنگ پوکیمون ( Wii )

این بازی جنگی در سال 2007 به Wii رسید ؛ یک پوکیمون استادیوم بود که در آن خبری از اتاق های جایزه نبود .

2008


پوکیمون رنجر : سایه آلمیا ( DS )

پوکیمون رنجر در این بازی گیم پلی خاص خود را حفظ کرد اما از نظر کاراکترهای بازی بروزرسانی شد .

زندان افسانه ای پوکیمون : جویندگان  زمان / جویندگان تاریکی ( DS ) 

نسل جدیدی از پوکیمون در کنار نسل جدیدی از زندان های افسانه ای .

2009

 
پوکیمون پلاتینیوم ( DS )

پلاتینیوم ترینرها را به دنیای پوکیمون الماس و مروارید باز می گرداند و به گونه ای متفاوت یک بعد جدید به آن می بخشد . در این بازی پوکیمون های افسانه ای ظاهر پلاتینیوم خود را نیز دریافت کردند .

زندان افسانه ای پوکیمون : جویندگان آسمان ( DS )

این نسخه در واقع همان جویندگان تاریکی و زمان بود که با کمی تغییرات در قالب نسخه سوم این سری وارد بازار شد .

پوکیمون رامبل ( Wii ) 

در این نسخه پوکیمون ها به کاراکترهای کوچک عروسکی تبدیل می شوند . پوکیمون رامبل یک بازی ساده اما جذاب بود که نسخه های دیگری از آن حتی در قالب 3DS نیز وارد بازار شد .

2010

پوکیمون هرت گلد و سیلور سول ( DS )

این محصول بزرگ ترین بازی شرکت پوکیمون بود که با ویژگی هایی جدید برای DS خلق شد . در این بازی به طور مثال پوکیمون ها می توانستند ترینرهای خود را دنبال کنند . مقدار جزییاتی که در این بازی به کار رفت حیرت انگیز بود .

پوک پارک Wii : ماجراجویی Pikachu ( Wii )

در این نسخه Pikachu یکی از ماجراجویی های با نشاط خود را دنبال می کنند و البته تعداد دیگری از پوکیمون ها نیز همراه او هستند .

پوکیمون رنجر : نشانه های محافظ ( DS )

این محصول آخرین نسخه رنجر بود که برای DS وارد بازار شد .

2011

پوکیمون سیاه و سفید ( DS )

نسلی از 5 کاراکتر پوکیمون جدید که جنگ های جدیدی را نیز در خود داشت . این نسخه در مدت زمان کوتاهی توجهه کاربران را از دست داد اگرچه که یکی از ویژگی های خوب آن قابلیت آنلاین Pokémon Global Link بود که کاربران را قادر می ساخت تا با پوکیمون های خود در ارتباط باشند .

پوکیمون رامبل بلست ( 3DS )

پوکیمون رامبل در این محصول هیولاهای عروسکی خود را به کنسول های دستی نینتندو رساند .

پوک پارک 2 : Wonders Beyond ( Wii )

در این نسخه Pikachu با هیولاهای نسل پنجم به پوک پارک باز می گردد .

2012

پیروزی پوکیمون ( DS )

تکمو کویی در سال 2012 این نسخه را به عنوان نادرترین محصول پوکیمون عرضه کرد .

پوکیمون سیاه و سفید 2 ( DS )

شرکت پوکیمون در این محصول به پوکیمون سیاه و سفید یک دنباله کامل داد . این بازی داستانی جدیدی را در محیط های قبلی نقل می کرد .

2013

زندان افسانه ای پوکیمون : دروازه های بی نهایت ( 3DS )

این محصول شروعی برای زندان افسانه ای در قالب 3DS بود .

پوکیمون رامبل U ( Wii U )

Wii U eShop در این نسخه یک بازی پوکیمون قابل دانلود را در قالبی جدید از سری رامبل دریافت کرد .

پوکیمون ایکس و ایگرگ ( 3DS )

3DS در نهایت در سال 2013 نسخه اصلی بازی های خود را دریافت کرد . در این نسخه که نسل ششم محسوب می شود عناصر آنلاین عمیق تری در کنار امکان تنظیم سازی ظاهر ترینرهای مونث در اختیار کاربران گذاشته شد .

2014

جنگ تروزی پوکیمون ( 3DS )

جنیوس سونوریتی بعد از 8 سال با این نسخه دوباره تروزی را باز گرداند .

آکادمی هنر پوکیمون ( 3DS )

عرضه هنرهای کمیک پوکیمون در 3DS .

پوکیمون امگا رابی و آلفا سفیر ( 3DS )

11 سال بعد از عرضه اولین نسخه ، رابی و سفیر رنگ های جدیدی را در کنار سازگاری های مدرن نسخه ایکس و ایگرگ در خود دیدند .

2015

پوکیمون شافل ( اندروید ، iOS و 3DS )

در سال 2015 شرکت پوکیمون بازی خود را برای پلت فرم های موبایل نیز عرضه کرد . این محصو هنوز بروزرسانی می شود .

پوکیمون رامبل وورد ( 3DS ) 

عرضه یک نسخه دیگر برای 3DS !

زندان فوق افسانه ای پوکیمون ( 3DS )

در این نسخه همه 720 کاراکتر پوکیمون وجود دارند که البته کاربر تنها می تواند با 20 کاراکتر بازی کند .

پوکیمون پیکراس ( 3DS )

آخرین محصول سال 2015 که در قالب یک نسخه ترکیبی دیگر از بازی های پیکراس پازلی خاص وارد بازار شد .

2016

 
Pikachu ، کاراگاه بزرگ : تولد یک Duo جدید ( 3DS )

ژاپن این محصول را به عنوان اولین بازی جدید 2016 پوکیمون به طور انحصاری برای 3DS eShop عرضه کرد . از جمله ویژگی های این بازی می توان به یک Pikachu سخنگو ، وقوع رویدادهای کوتاه مدت و تعداد زیادی از طلسم های عجیب اشاره کرد . هنوز مطلبی در مورد تاریخ عرضه این بازی در اروپا منتشر نشده است .

مسابقات قهرمانی پوکیمون ( Wii U )

باندای نامکو برای اولین بار این از محصول در سال 2015 رونمایی کرد . این بازی دو ماه پیش به طور جهانی وارد بازار شد و در ساخت آن از بازی Tekken الهام گرفته شده است .

پوکیمون گو ( اندروید و iOS )

پوکیمون گو با همکاری شرکت نینتندو و نیانتیک ساخته شد . این محصول واقعی ترین بازی پوکیمون می باشد که تا به حال وارد بازار شده است .

پوکیمون ماه و خورشید

نینتندو در آخرین رویداد خود اعلام کرد که بازی بعدی پوکیمون را با نام " پوکیمون ماه و خورشید " وارد بازار می کند . جزییات بیشتر این محصول در ماه های آتی منتشر می شود . 

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

reza

یک‌شنبه, 17 مرداد 1395

ممنون، بسیار مفصل و جالب بود.

پاسخ

ثبت نظر