به آسانی پایگاه داده بسازید!

به آسانی پایگاه داده بسازید!

با ابزاری جدید هر کاربر می تواند رابط پایگاه داده ی سفارشی بسازد هنگامی که سازمانی نیازمند پایگاه داده ای جدید است به طور معمول پیمانکاری برای ساخت یا خرید کالایی که به میزان زیادی بخش صنعتی را حمایت می کند استخدام می کند

معمولا خود سازمان اطلاعاتی را که می خواهد به پایگاه داده بیفزاید در دست دارد. اما نوشتن این داده ها به صورت پیچیده در SQL و یا برخی از زبان های پایگاه داده و انتقال داده ها از دیگر منابع، برای فیلتر کردن، مرتب سازی، ترکیب یا دستکاری و ویرایش. نمایش داده ها به گونه ای که به راحتی قابل خواندن باشد نیازمند تخصصی است که کمتر سازمانی در درون خود چنین توانایی را داراست. 
نرم افزار جدید که با همکاری محققان در قسمت تحقیقات علوم کامپیوتر ام آی تی (MIT) و آزمایشگاه هوش مصنوعی طراحی شده است قادر است کار با پایگاه داده را برای مردم عادی آسان تر و ساده تر کند. صفحه ی اصلی برنامه مانند صفحه ای گسترده به نظر می رسد، اما به کاربران این اجازه را می دهد تا نمایش پایکاه داده ی خود را با ترکیب توابعی که برای هر کاربر این نوع صفحه های گسترده آشنا است، طراحی کرده و بسازند. منو های ساده ی کشویی این امکان را فراهم کرده اند، که کاربران بتوانند به راحتی از میان منابع متنوع ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این زمان کاربر می تواند به سادگی داده ها را مرتب کند، با استفاده از توابع جبری بار دیگر آن ها را با هم ترکیب کند، ستون ها و ردیف های غیر ضروری را پنهان کند و ابزار به صورت خودکار نمایشی برای پایگاه داده مربوطه تولید می کند.
هم چنین محققان قابلیتی را به این برنامه افزوده اند که می تواند به کاربر نشان دهد در شکل اولیه و بدون استفاده از ابزار های راحت این برنامه، برای طراحی یک پایگاه داده تجاری، چه تعداد برنامه نویس در چه میزان ساعت اداری به کار گرفته می شوند. که گاهی این تعداد به هزاران بلکه ده ها هزار نفر می رسد.
به گفته ی اریک بک (Eirik Bakke) دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه ام آی تی (MIT) در رشته ی مهندسی الکتریکی و علوم کامپپیوتری، کسی که در توسعه ی این برنامه نقش به سزایی داشته است، " سازمان ها سالانه حدود 35 میلیارد دلار در رابطه با پایگاه داده صرف می کنند. " آن ها نرم افزار جدیدی را برای ذخیره ی داده ها، انجام محاسبات کارامد بر روی آن ها ارائه کرده اند، اما باید بدانید که قصد تولید کنندگان طراحی یک رابط کاربری نبوده است. پس چیزی که نهایتا در صنعت اتفاق می افتد این است که ما برنامه ای بسیار صنعتی و شخصی در دست داریم و به ناچار مجبور به استخدام یک برنامه نویس هستیم. تا یک سال را صرف نوشتن رابط کاربری برای هر دامنه ی خاص و استفاده کاربران کند.
چهره ی آشنا:
ابزار بیک (Bakke) که آن را با کمک تئوری های مشاور خود، پروفسور مهندسی الکترونیک دانشگاه ام آی تی (MIT) دیوید کارگر (David Karger) توسعه داده است، به سازمان ها این قابلیت را می دهد تا پایگاه داده ای جدید را طراحی و مورد استفاده قرار دهند بدون نیاز به این که برای نمایش کاربر نیازمند صرف زمان و صبر باشند. بیک (Bakke) و کارگر (Karger) در انجمن کنفرانس بین المللی ماشین های محاسبه در  مدیریت داده که در هفته ی پیش برگزار شد، این وسیله را معرفی کردند.
منوی ابزار کشویی اصلی دارای 17 ورودی است، که بسیاری از آن ها مانند پنهان کردن، مرتب سازی، فیلتر کردن و حذف کردن برای کاربران به طور گسترده آشنا می باشد. در مقاله ی کنفرانس، بیک (Bakke) و کارگر (Karger) ثابت کردند که آن توابع به ظاهر ساده برای ساخت هر نوع پرس و جو در پایگاه داده در SQL-92 کافی می باشند، که هسته ی نسخه ی SQL است که در کلاس های پایگاه داده تدریس می شود.
نمایش برخی از پایگاه های داده بسیار ساده است: یک شرکت ممکن است برای مثال پرینتی از نام و شماره تلفن همه ی مشتریانش داشته باشد. هم چنین ممکن است پرینتی از نام و شماره تلفن مشتریانی را بخواهد که میزان خرید آن ها در یک بازه ی زمانی بش از مقداری خاص است و کد پستی آن ها در بازه ای مشخص است. اگر هر نوع از خرید به صورت خاصی در پایگاه داده ذخیره شده باشد برای جمع بندی ها و مقایسه ی مقدار آستانه ها با یکدیگر به پرس و جو و جمع آوری اطلاعات در حجم گسترده نیازمندیم.
چیزی که باعث پیچیدگی بیشتر همه چیز می شود این است که یک پایگاه داده به طور معمول داده های مرتبط را در جدول های مختلف ذخیره سازی می کند. برای اهداف نمایش و ظواهر، بیک (Bakke) چند پایگاه داده را بر روی سیستم خود بارگذاری کرد. یکی از آن ها، پایگاه داده ای که در ام آی تی (MIT) برای پیگیری کمک هزینه های تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد دارای 35 جدول جداگانه بود. دیگری که تمامی اطلاعات مربوط به فروشگاه های دانشگاه را در یک دوره ذخیره و نگهداری می کرد دارای 15 جدول بود.
به همین ترتیب ممکن است یک شرکت، نام مشتریان فروشگاه و اطلاعات تماس را در یک جدول، لیست سفارش های خریدشان را در یک جدول دیگر و موارد تشکیل دهنده ی هر سفارش خرید را در جدول سوی قرار دهد. پرس و جو یی نسبتا ساده از شماره تلفن هر کسی که محصولی خاص را در تاریخی خاص خریداری کرده است می تواند نیاز به رد یابی داده ها در هر سه جدول داشته باشد.
ابزار بیک (Bakke) و کارگر (Karger) به کاربران این اجازه را می دهد تا ستون هایی از هر جدول را که می خواهند انتخاب کرده در کنار یکدیگر قرار دهند. به طور مثال نام و شماره تلفن را از جدول اول، سفارشات خرید را از جدول دوم و محصولات را از جدول سوم در کنار هم قرار دهند. (این ابزار به طور خودکار گروه محصولات مشابه و مرتبط با هر سفارش خرید را با هم در یک صفحه ی گسترده به نام سلول قرار می دهد.) یک تابع فیلتر کننده مانند چیزی که در اکثر برنامه های صفحه گسترده می توان یافت، میتواند محدوده ی تاریخ را مشخص کرده و نتیجه را نتایج را به اشخاصی که خریدار محصولی خاص بوده اند محدود می کند و هر ستون غیر ضروری را مخفی کرده و در نتیجه گزارشی کامل ارائه می کند.
در پروژه های دانشگاهی قبلی تکنیک های ساخت و ساز پایگاه داده را با استفاده از جست و جوی قابل ویرایش نمودار جریان و یا دکمه های مجازی که می توانند با هم به صورت اجماعی مورد مقایسه قرار گیرند، مورد استفاده قرار می گیرد. اما ابزار بیک (Bakke) و کارگر (Karger) چیزی را به ارمغان می آورند که در علوم کامپیوتر با نام دستکاری مستقیم می شناسیم. 
" این واقعا به طبیعت فیزیکی ما باز می گردد که برای ما این عقیده بسیار راحت است که اگر چیزی با برداشته و بچرخانیم، می چرخد و اگر آن را تکان دهیم، تکان می خورد " این موضوع را کارگر (Karger) بیان می کند. " شما می خواهید همان احساس را داشته باشید به طور مثال هنگامی که می خواهید اطلاعات درون کامپیوتری را دستکاری کنید (مثلا اطلاعاتی را برداشته و می خواهید در مسیر دیگری از آن استفاده کنید یا به طور کلی آن را کات کنید) به جای این که یک سری دستوراتی را بنویسید و به کامپیوتر بگویید که چه کاری را انجام دهد. و هنگامی که کامپیوتر آن را انجام داد بگویید: وای! این آن چیزی نبود که ما قصد انجامش را داشتیم. 
بیک (Bakke) برای بررسی قابلیت های برنامه اش دو مطالعه روی آن انجام داد. در یکی از آن ها از 14 شرکت کننده خواسته شد با استفاده از ابزار ها نمایشی از داده ها بسازند و سپس به تجربه ی خود را با استفاده از قابلیت مقیاس سیستم، مقیاسی استاندارد که امکان مقایسه ی دو نرم افزار را میسر می کند،  اندازه گیری کنند. نمرات این نرم افزار در صدک 52 قرار گرفت که برای این رده از برنامه و درسطح یک پروژه ی دانشگاهی بد نیست. اما نمرات برای دسترسی به پایگاه داده ی مایکروسافت که در حدود 6 درصد می باشد، بسیار بدتر است. بیک (Bakke) می گوید: راه برای توصیف نتیجه ی پرس و جوی یک پایگاه داده بسیار سخت است، اما ما می توانیم این سختی را قابل تحمل کنیم.
در حال حاضر ابزار بیک (Bakke) با نوع طراحی که دارد هر نوع پرس و جو را در ساختمان داده ی موجود میسر می کند، اما نمی توانید به طور مستقیم داده ها را ویرایش یا اضافه کنید. او انتظار دارد که تا شش ماه آینده این قابلیت را به برنامه بیفزاید، وی روی دیوار دفترش لیستی از توابعی است که دوست دارد به برنامه بیفزاید. او علاوه بر افزودن این موارد دوست دارد بتواند اشکالاتی را که نیازمند ویرایش هستند تصحیح کند. اما امیدوار است که بتواند آن تا یک سال دیگر منتشر کند. 
کارگر (Karger) می گوید: این تقریبا مضحک است! نرم افزار اریک بیش از هر چیزی است که یک دانشجوی فارغ التحصیلی ساخته باشد با این حال او هنوز از شکل فعلی آن راضی نیست. هدف او چیزی با کیفیت تجاری است. بیک (Bakke) می گوید: به نظر می رسد وقتی که شما با داده ها و اطلاعات مردم ارتباط بر قرار می کنید واقعا باید آن را به درستی دریافت کنید.

 

منبع خبر: news.mit.eduhttp

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر