معرفی توزیع لینوکسی ChaletOS برای علاقه‌مندان به ظاهر ویندوز

معرفی توزیع لینوکسی ChaletOS برای علاقه‌مندان به ظاهر ویندوز

برای بسیاری از افراد اینترفیس سیستم عامل شامل منوی استارت به انگلیسی Start Menu پنل ها به انگلیسی Panel آیکون های دسکتاپ به انگلیسی Desktop icons و سیستم تری به انگلیسی System Tray می باشد با این مولفه های ساده کاربر به راحتی با سخت افزار خود ارتباط برقرار کرده و خواسته های خود را انجام می دهد برای افرادی که با دنیای ویندوز سر و کار دارند شاید بهترین گزینه را بتوان ویندوز معرفی کرد بنابراین جای تعجب نیست که برخی از توزیع های لینوکس از فرمول ویندوز برای طراحی دسکتاپ های ساده تر استفاده کرده باشند برخی از این توزیع ها در ایجاد راحتی برای کاربر موفق بوده و برخی دیگر با شکست مواجه شده اند اما یقیناً هیچ کدام از آن ها نتوانسته به خوبی ChaletOS عمل کند

اشتباه نکنید! ChaletOS هر چند که به نظر شبیه ویندوز می‌باشد (شکل ۱)، اما همچنان یکی از توزیع های لینوکس است و فقط اینترفیس آن مشابه با ویندوز طراحی شده است. 

چرا تا این اندازه شبیه به ویندوز؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که ChaletOS مبتنی بر Xubuntu می باشد، که نشان می‌دهد ظاهر و طراحی محیط دسکتاپ، با استفاده از Xfce صورت گرفته است. به این دسکتاپ ویژگی هایی اضافه شده است که به کاربر، توانایی لازم برای تغییر و اصلاح ظاهر دسکتاپ داده شود. همچنین، نرم‌افزار مدیریت سیستم Conky در این توزیع، افزوده شده است. یکی دیگر از ویژگی های اضافه شده به این دسکتاپ Xfce تغییر یافته، ویژگی تغییر استایل (به انگلیسی: Style Changer) است. این ابزار، راه حل زیرکانه ای برای تغییر ظاهر و احساس حاصل از آن ارائه کرده است که طی آن، می توان ظاهر Xfce یا Conky را انتخاب کرد (شکل ۲).

اگرچه Style Changer همان نرم افزار ‌Ubuntu Tweak نیست،‌ اما با رفتن به تنظیمات ChaletOS و مشاهده ی تمام امکانات لازم برای تغییر در ظاهر دسکتاپ، خواهید دید که مشابه با آن (و حتی با امکانات بیشتر) عمل می کند.

اگر بر روی منوی شروع (Start Menu) در ChaletOS کلیک کنید، ویژگی دیگری را مشاهده خواهید کرد که به نظر آشنا می رسد (شکل ۳). 

در این منو،‌ شما تمامی استانداردهای لازم را مشاهده خواهید کرد:

  • علاقه مندی ها
  • اخیراً استفاده شده ها
  • دسته بندی تنظیمات/نرم افزار
  • دسترسی سریع به دکمه ی خاموش کردن سیستم/راه اندازی مجدد/خروج از سیستم
  • دسترسی سریع به تنظیمات
  • جست و جو 

نرم‌افزار Start Point

یکی از دلایلی که ChaletOS را به یک توزیع مناسب برای کاربران جدید تبدیل می کند(علاوه بر ظاهر آشنا و راحت آن)، نرم‌افزار Start Point می باشد. کافی است این نرم افزار را باز کنید تا با دنیایی از امکانات،‌ مواجه شوید (شکل ۴).

با استفاده از نرم افزار Start Point می توانید سیستم خود را فقط با یک کلیک به روز رسانی کنید. در این بخش می توانید بر روی تب How To کلیک کرده و مقالات و ویدیوهای آموزشی مختص ChaletOS را مشاهده کنید. با استفاده از تب Recommended  نیز می‌توانید به ویدیوهای مناسب برای نصب نرم افزارهای پیشنهادی دسترسی پیدا کنید.

ChaletOS به عنوان توزیعی که کاربران جدید به دنیای گنو/لینوکس را هدف قرار داده است،‌ در این زمینه بسیار قوی و کاربرپسند عمل کرده است. بنابراین اگر تازه می خواهید با دنیای لینوکس آشنا شوید،‌ می توانید با ChaletOS شروع کنید.

یکی دیگر از توزیع هایی که فیسیت به تازه واردان دنیای لینوکس پیشنهاد می کند، توزیع هندی لینوکس (به انگلیسی: HandyLinux) می باشد که در این پست به آن پرداخته شده است. 

منبع خبر: linux

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر