انیمیشنی که می‌تواند نسل یک ماهی را در خطر قرار دهد/هشدار درباره «در جستجوی دوری»

انیمیشنی که می‌تواند نسل یک ماهی را در خطر قرار دهد/هشدار درباره «در جستجوی دوری»

این روزها استقبال از انیمیشن «در جستجوی دوری» بسیار گسترده است. اما کارشناسان هشدار داده‌اند که این انیمیشن می‌تواند در صورت بی‌توجهی مردم مانند موارد مشابه نسل ماهی شخصیت اول آن را در خطر قرار دهد.

به گزارش خبرآنلاين،این انیمیشن در واقع دنباله‌ای برای انیمیشن در جستجوی نمو محصول سال ۲۰۰۳ به شمار می‌رود اما نقش اول آن يك ماهي به نام دوري است كه حسابي فراموشكار است و در واقع هر 10 ثانيه هر چيزي را فراموش مي‌كند. دوري در واقع يك ماهي «بلو تانگ» است كه بسيار زيباست. اين نوع ماهي‌ها از روی رنگ آبی، دم زرد و بدن بیضی شکل و دم پرچمی شکلشان شناسایی می‌شوند. باله‌هاي اين ماهي هم به رنگ زرد است. مسئله مهم اين است كه به صورت معمول اين دست انيميشن‌ها باعث مي‌شود كه علاقه مردم به نگهداري اين حيوانات بيشتر شود كه افزايش گسترده شكار آنها را به دنبال دارد. به عنوان نمونه به گزارش نشنال جئوگرافيك اكران انيميشن «در جستجوي نمو» باعث شد تا شكار دلقك ماهي در جهان بيش از 40 درصد افزايش پيدا كند كه كاهش چشمگير جمعيت اين نوع ماهي را به دنبال داشت. اين تاثير موارد مشابه زيادي دارد. مثلا اكران هري‌پاتر باعث شد تا تقاضا براي خريد جغد حسابي افزايش پيدا كند يا مجموعه لاك‌پشت‌هاي نينجا تاثير مشابهي درباره لاك‌پشت‌ها داشت!

به همين خاطر كارشناسان محيط زيست به مردم هشدار داده‌اند كه از ديدن انيميشن لذت ببرند اما به فكر خريد و نگهداري ماهي بلوتانگ نباشند. نگهداري اين ماهي به صورت خانگي بسيار سخت است و در بسياري از موارد به مرگ آنها منجر مي‌شود.

این ماهی برای محافظت از خود در برابر شکارچیان یک ستون فقرات تیز و زهرآلود در باله دمی دارد. ستون فقرات باله دمی حاوی نوعی سم است که باعث درد شدید در شکارچیان می‌شود. بلو تانگ‌ها همچنین هنگامی که با یک شکارچی مواجه می‌شوند، خود را به مردن می‌زنند و بی‌حرکت باقی می‌مانند تا شکارچی از کنار آنها عبور کند.

این ماهی‌ها در اقیانوس‌های آرام و هند زندگی و خاستگاه آنها صخره‌های مرجانی است که در امتداد سواحل رشد می‌کنند.

این ماهی‌ها نقش مهمی در چرخه زندگی صخره‌های مرجانی ایفا می‌کنند. در واقع آنها با خوردن جلبک‌های اضافی صخره‌ها مانع خفه‌شدن مرجان‌های دریایی می‌شوند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

رحمان شیخ‌هادی

شنبه, 02 مرداد 1395

خدایییش انتظار شنیدن چنین چیزی رو نداشتم.

پاسخ

ثبت نظر