تولید اعضای مصنوعی برای ربات‌ !!!

تولید اعضای مصنوعی برای ربات‌ !!!

گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق به ایجاد نوعی ماهیچه‌ی مصنوعی شده‌اند که می‌تواند حرکت ربات‌ها را نرم‌تر و دقیق‌تر کند.

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ پژوهشگران سراسر دنیا، سال‌های بسیار زیادی است که در تلاش هستند رباتی با انعطاف و قابلیت انجام حرکات ریز و نرم بسازند تا در کارهای حساس به کارگرفته شود. سازندگان ربات‌ها اغلب از سیستم‌های پنوماتیک1 و هیدرولیک2 برای حرکت دادن ربات‌ها استفاده می‌کنند؛ اما در این حالت زمان پاسخگویی ربات‌ها به دستورات و سرعت حرکت آن‌ها بسیار کند است.
گروهی از پژوهشگران مدرسه‌ی مهندسی و علوم کاربردی جان پاولسون دانشگاه هاروارد3 آمریکا اعلام کردند نوعی ماهیچه‌ی مصنوعی از جنس نانو لوله‌های کربنی4 تولید کرده‌اند که می‌تواند امکان انجام حرکات نرم‌تر و مؤثرتری را برای ربات‌ها فراهم کند. ماهیچه‌ی مذکور از یک عایق الاستومر5 ایجاد شده است و زمانی که در برابر میدان الکتریکی قرار می‌گیرد  تغییر شکل می‌دهد. مشابه این فناوری در گذشته ساخته شد؛ اما برای حرکت دادن اجزای ربات با این روش، یک میدان الکتریکی قدرتمند موردنیاز خواهد بود. با وجود این، گروه تحقیقاتی مذکور موفق به ساخت نمونه‌ای شده‌اند که به ولتاژ تقریباً کمی نیاز داشته و بازه‌ی وسیعی از حرکات را انجام می‌دهد.
نانو لوله‌های کربنی به کار رفته در ماهیچه‌ها از چند لایه تشکیل شده و مانند الکترود عمل می‌کنند تا انرژی موردنیاز برای حرکت بخششهای مختلف ربات تأمین شود.
محققان اعلام کردند، ماهیچه‌های مذکور را می‌توان در ساخت ابزارهای هوشمند پوشیدنی، ابزارهای جراحی، ربات‌های کاملاً منعطف یا با اجزای نرم تولید کرد.

1- پنوماتیک یا نیوماتیک، نوعی فن‌آوری است که به مطالعه و به‌کارگیری گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی می‌پردازد.
2-  هیدرولینک، سیستمی است که از فشار مایع (روغن) برای انتقال استفاده می‌کند.
3- Harvard's John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences
4- نانو لوله‌های کربنی از صفحات کربن به ضخامت یک اتم و به شکل استوانه‌ای توخالی ساخته شده ‌است.
5-الاستومر پلیمری است که قابلیت ارتجاعی زیادی دارد. الاستومرها در ساخت محصولات زیادی مانند لاستیک اتومبیل، سیل‌های آب‌بندی، برف پاک‌کن، شلنگ‌ها بکار می‌روند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر