به روز رسانی رایگان ویندوز 10: وقت رو به پایان است، آیا این به روز رسانی مهم است؟

به روز رسانی رایگان ویندوز 10: وقت رو به پایان است، آیا این به روز رسانی مهم است؟

زمان به روز رسانی ویندوز 10 جمعه این هفته ، یک سال پس از انتشار آن و چند روز پیش از به روز رسانی سالانه به اتمام می رسد.

زمان به روز رسانی ویندوز 10 جمعه این هفته ، یک سال پس از انتشار آن و چند روز پیش از به روز رسانی سالانه به اتمام می رسد.

به گفته تری میرسون، یکی از رئیسان مایکروسافت: " این بیشتر از یک به روز رسانی معمولی است: وقتی که دستگاه به ویندوز 10 ارتقا یابد، ما بدون هیچ هزینه برای همیشه آن را پشتیبانی می کنیم.

همه این ها مربوط به ایده " ویندوز به عنوان یک سرویس" است، یک سیستم عامل که به صورت خودکار برای شما ، با قابلیت های جدیدی که ارائه می شوند به روز رسانی می شود.

البته  ویندوز 10 انترپرایس که نسخه شرکتی است هیچ گاه رایگان نبوده است، و مایکروسافت تمام تلاشش را می کند تا مشتریان شرکتی این نرم افزار پکیج ها را با به روز رسانی های کامل دریافت کنند.

سخت است ببینید چگونه مایکروسافت همه را مجبور کرده است که دستگاه خود را به ویندوز 10 ارتقا دهند و چگونه با قیمت های بالا کسانی که این کار را نکرده اند تنبیه می کند. اصلا جای تعجب نیست که پس از پایان این تاریخ قیمت ها بالا و بالاتر روند.

مایکروسافت تلاش می کند که همه دستگاه خود را به ویندوز 10 ارتقا دهند، چرا که به روز رسانی نسخه های قدیمی برای اضافه کردن قابلیت های جدید مثل ویندوز استور و پلتفرم یونیورسال ویندوز و اپلیکیشن بین دستگاهی که با ویندوز 10 و ویندوز 10 موبایل معرفی شد مشکل ساز خواهد بود.

آیا قصد دارید این کار را انجام دهید؟ سوال این است. در اینجا می توانید نقاط مثبت و منفی آن را بیابید.

 

آیا باید دستگاه خود را به ویندوز 10 ارتقا دهم؟

ویندوز 7 هنوز هم مزایای خود را دارد. این ویندوز که در تاریخ اکتبر 2009 منتشر شد، شاید بهترین نوع ویندوز باشد، و تا زمان انتشار ویندوز 8 در تاریخ اکتبر 2012 بسیار پر طرفدار بود. استفاده گسترده از آن در شرکت ها به این معنی است که بیشتر اپلیکیشن ها آن را پشتیبانی می کنند و  بسیاری از کاربران نمی توانند نفع خود را در به روز رسانی بیابند. آن ها تلاش هفت ساله مایکروسافت را برای ارتقا امنیت و عملکرد مایکروسافت از دست می دهند، اما از طرفی هم نمی توانند ریسک پذیر باشند.

به روز رسانی به ویندوز 10 معایب خود را نیز دارد. مدل شرکتی مایکروسافت برای ویندوز در حال تغییر است، به خصوص برای بازار فروش. این مساله مخصوصا  در اعلام میزان درآمد شرکت بیشتر به چشم می آید. مدیر عامل این شرکت، ساتیا دادلا بیان کرد که " جست و جوی درآمد حاصل از تبلیغات به استثناهزینه استفاده از ترافیک تا 16% با سود افزوده از استفاده از ویندوز 10" افزایش یافته است.

دستیار دیجیتالی کورتانا در ویندوز 10 به بینگ متصل است، و سیستم عامل با وجود پیشنهاد برای خرید اپلیکیشن هایی که مدام جلو چشم شما می آیند بیشتر توی ذوق کاربر می زند. این نیز یکی از دلایلی است که ویندوز 10 بیش از نسخه های قبلی داده مصرف می کند.

پس از یک سال اصلاحات دقیق، به روز رسانی ویندوز 10 در بیشتر مواقع مفید است، اما تجربه نشان می دهد که بعضی از اصلاحات پس از وقوع اتفاق لازم هستند. اما همانطور که می دانید داشتن یک بکاپ لازم است، البته شما در ماه اول می توانید اگر از آن خوشتان نیامد دستگاه خود را به نسخه قبلی باز گردانید.

ویندوز 10: معایب

احتمالا بزرگترین مشکل ویندوز 10 از ویندوز 8 بر جا مانده است. UWP از نظر مدیریت و امنیت مزایای بسیاری دارد ولی اپلیکیشن ها رفتاری متفاوت دارند و این نسبت به پلتفرم قدیمی خوب(یا بد) Win32/Win64  نا کامل تر است. به عنوان مثالی ساده می توان ماشین حساب جدید UWP را نام برد. نسخه جدید زیبا تر از نسخه ی قدیمی است ولی در بالا آمدن کند تر است و از صفحه نمایش فضای بیهوده ای را اشغال می کند. همچین می توان گفت دقت پایین تری دارد زیرا هنگامی که ماشین حساب را از صفحه کلید اجرا کنید و اعداد را وارد کنید گاهی ورودی تا زمانی که روی اپلیکیشن کلیک نکید کار نمی کند.تنظیمات، قسمت گیج کننده ی دیگری به حساب می آید زیرا بسیاری از تنظیمات به ابزار سیستمی (system utility) UWP منتقل شده اند.

منوی استارت ویندوز 10 در مجموع بهتر از ویندوز 7 است.همچنین با وجود تغییر از حالت تمام صفحه در ویندوز 8 ، کند تر و پیچیده تر شده است.

مزایای ویندوز 10: چرا باید به ویندوز 10 به روز رسانی کنیم؟

برخلاف معایب گفته شده به روز رسانی گزینه ی مناسبی برای اکثر کاربران، در صورت داشتن سخت افزار مناسب به حساب می آید. اولین دلیل، سرویس دهی و پشتیبانی طولانی ویندوز 10 است. پس اگر برای مدت طولانی قرار است با ویندوز کار کنید به روز رسانی آن منطقی است.

دوم اینکه درست است ویندوز 10 مشکلاتی دارد ولی از بسیاری جنبه ها بهبود یافته است. مثلا در قسمت انتقال فایل متوجه می شوید که ویندوز 10 و 8 امکانات بیشتری نظیر توقف و از سرگیری انتقال و مدیریت بهتر چندین انتقال همزمان را نسبت به ویندوز 7 دارند.

کاربران حرفه ای از امکانات انتخاب متن و ویرایش سریع command prompt ویندوز 10 بسیار راضی به نظر می آیند. دوست داران خط فرمان(command line) در به روز رسانی سالیانه ی آینده تغییرات بهتری را مشاهده خواهند نمود که شامل لینوکس باش(linux bash) برای یک تجربه ی لینوکسی است.

همچنین پروژه ی صد ساله ی مایکروسافت بسیار مهم به نظر می رسد زیرا باعث گسترش فروشگاه ویندوز(windows store) می شود. شما قادر خواهید بود که اپلیکیشن ها را به راحتی اضافه و حذف کنید. فروشندگان شخص ثالث به این ویژگی علاقه مند خواهند شد زیرا نصب و حذف  آسان تر و ایمن تر اپلیکیشن ها  را به همراه خواهد داشت.

بهبود بی رقیب دیگر ویندوز 10 را می توان دسکتاپ چندگانه آن برشمرد زیرا بسیار مفید است و به آسانی عوض می شوند.

دوست داران بازی هم دلایل محکمی برای به روز رسانی دارند. DirectX 12 با افزایش کارایی قابل توجه و همچنین قابلیت استفاده از Xbox one که امکان اجرای بازی های آن بوسیله کامپیوتر را دارد دلایل قابل توجهی برای بازی دوستان هستند.

 

اگر ویندوز 8 داشته باشیم چه؟

کاربران ویندوز 8 چه؟ آن ها نیز باید به روز رسانی را انجام دهند؟ پاسخ مثبت است. به خصوص برای کاربرانی که از صفحات لمسی استفاده می کنند. ویندوز 8 یک استراتژی بد در ساخت نسخه لمسی ویندوز به کار برده است. البته بقایای آن در ویندوز 10 وجود دارد- حداقل نه UWP- اما نشانه ها حاکی از آن است که ویندوز 7 برای استفاده معمولی بیشتر دوام بیاورد، به خصوص در مورد پشتیبانی از اپلیکیشن های شخص ثالث.

تایید مایکروسافت برای ارتقا به ویندوز 10 ، مبتنی بر قابلیت های هر دستگاه است. در ضمن اگر الان به روز رسانی را انجام دهید، اما به ویندوز 7 بازگردید، هنوز هم می توانید در آینده ویندوز 10 را با پشتیبانی کامل دوباره نصب کنید. برای افراد محتاط ایده خوبی است اینطور نیست؟

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر