8 نکته که باید در هنگام خرید گوشی های چینی مد نظر قرار دهید !

8 نکته که باید در هنگام خرید گوشی های چینی مد نظر قرار دهید !

یک دنیای جدید !

در ماه مارس ( 11 اسفند تا 12 فروردین ) امسال لیستی از برترین شرکت های سازنده گوشی های هوشمند در فضای مجازی منتشر شد ؛ یک لیست 12 اسمی که 8 اسم آن به برند های چینی تعلق داشت .

برخی از این سازندگان چینی هواوی ، شیائومی ، ویوو و اوپو بودند که از چند سال پیش ساخت گوشی های باکیفیت را شروع کردند و هم اکنون لحظه به لحظه در حال پیشرفت می باشند . حال سوال این است که آیا چنبن پیشرفتی برای غرب اهمیتی دارد ؟ نه چندان ، زیرا این سازندگان عمدتا بر روی فروش محصولات خود در چین و بازارهای نو پا مانند هند متمرکز شده اند . 

به دلایل بیشماری بسیاری از این سازندگان تصمیم گرفته اند که در بازارهای غربی به رقابت نپردازند و هر از گاهی تنها با ارائه پتنت هایی قانونی در این رقابت ها ظاهر شوند که به طور کلی یک داستان دیگر محسوب می شود ، از این رو می توان نتیجه گرفت که خریدن گوشی های چینی نیاز به کمی تامل دارد ، با وجود این از دید برخی از کاربران که با دنیای گوشی های هوشمند تا حدی آشنایی دارند بد نیست که شخصی بتواند یک گوشی بسیار قدرتمند را با قیمتی در حدود یک سوم قیمت یک گوشی پرچم دار خوشنام خریداری کند . 

اما نکاتی وجود دارد که باید در هنگام خرید یک دستگاه گوشی چینی به آن ها توجه کرد زیرا پروسه خرید چنین محصولاتی کمی متفاوت است و می تواند کاربر را دچار مشکل کند . در این نوشتار به شرح هشت نکته مهم پرداخته شده که آگاهی کاربر را در هنگام خرید یک محصول چینی تا حد زیادی بالا می برد .

1-    در مورد گوشی مورد نظر تحقیق کنید .

این اقدام شاید در نگاه اول کمی ابتدایی و ساده جلوه کند اما در واقع پیچیده تر از آن است که فکر می کنید . انجام دادن این پروسه با چک کردن بررسی هایی که تا به حال در مورد برندهای ناآشناتری مانند الفون و کوبات انجام شده است کمی پیچیده می باشد و به همین دلیل توصیه می شود که از گوشی های اقتصادی شروع کنید ، با جست و جو کردن در اینترنت اسم و مشخصات سه تا چهار دستگاه را که توجه شما را جلب کرده است ، یادداشت کنید و سپس این گوشی ها را با یکدیگر مقایسه نمایید . چین به ساخت فبلت علاقه زیادی دارد به همین دلیل کاربرانی که دستان کوچکی دارند شاید گوشی های کمتری را در لیست خود بیابند . 

2-    4G هست یا نه ؟

هر کاربری دوست دارد که بتواند با گوشی خود سرعت بالای اینترنت را تجربه کند به همین دلیل توصیه می شود که ببینید که آیا گوشی مورد نظرتان باندهای LTE کشورتان را به خوبی پشتیبانی می کند یا خیر . برای مثال بسیاری از گوشی های چینی باند 20 را که در انگلستان توسط شبکه O2 مورد استفاده قرار می گیرد ، پشتیبانی نمی کنند از این رو کاربرانی که چنین گوشی هایی را خریداری می کنند نمی توانند از اینترنت 4G یا 3G شبکه های استفاده کننده از این باند ، بهره ببرند . 

3-    در مورد سیاست های بروزرسانی سازندگان تامل کنید .

گام بعدی بررسی عمیق تر پیشینه سازنده ای است که می خواهید محصول آن را خریداری کنید . یکی از این سازندگان شیائومی است . هر محصولی که توسط این شرکت ساخته می شود یک نرم افزار پویای MIUI را بر روی خود دارد که در واقع پلت فرم اختصاصی این سازنده می باشد که بر مبنای پلت فرم اندروید ساخته شده است . شیائومی به طور دائم پلت فرم خود را بروزرسانی می کند و نسخه جدید آن را در اختیار کاربر می گذارد هرچند که این سیاست بروزرسانی یک استثنا است و نه یک قانون به همین دلیل توصیه می شود که اگر که می خواهید گوشی خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید محصول سازنده ای را خریداری کنید که سابقه خوبی در زمینه بروزرسانی گوشی های خود دارد در غیر این صورت اولین باگی که به گوشی شما نفوذ کند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد می کند .

4-    خدمات پس از فروش

قبل از خرید گوشی های هوشمند چینی باید خدمات پس از فروش سازنده محصول مورد نظرتان را در نظر بگیرید . اگر که می خواهید به چنین خدماتی در هنگام خراب شدن گوشی خود دسترسی داشته باشید ، محدودیتهای صادرات کالا را در نظر بگیرید . شاید برخی از سازندگان حضور چندان مناسبی در کشور شما نداشته باشند به همین دلیل خرید محصولات آن ها کار چندان عاقلانه ای نیست از این رو توصیه می شود که قبل از خرید یک محصول نسبت به وضعیت پشتیبانی آن محصول توسط شرکت سازنده در کشور خود اطمینان حاصل نمایید .

5-    اعتبار مرکز فروش را در نظر بگیرید .

این گزینه احتمالا مهمترین نکته ای است که باید در نظر داشته باشید زیرا یک خرید بدون فکر می تواند هفته ها و یا ماه ها درگیری را برای شما به دنبال داشته باشد . از فروشگاهی خرید کنید که انبار خرید جنس آن به محل زندگی شما نزدیک تر است و همیشه در صورت داشتن خریدهای اینترنتی آپشن تحویل تضمین شده محصول را فعال کنید .

در مورد مرکز خرید خود جست و جو کنید و نظرات کاربران را مد نظر قرار دهید . اگر که چند کاربر تجربه خرید بدی را گزارش کرده اند نسبت به خرید کردن در آن مرکز بیشتر تامل نمایید .

6-    داشتن ROM آزاد

به دلیل محدودیت های فایروال ( firewall ) در چین بسیاری از گوشی های چینی پک نرم افزاری گوگل را بر روی خود ندارند و در عوض به یک بسته نرم افزاری قابل تنظیم ( ROM ) که بر روی پلت فرم اندروید اصلی نصب شده است ، مجهز می باشند ، بسیاری از سازندگان نیز محصولات خود را به صورت آپشن با ROM های بین المللی صادر می کنند اما باید در نظر داشته باشید که چنین محصولاتی می توانند به بدافزارها آلوده باشند . 

دقت کنید که محصولی را که می خواهید خریداری کنید بوت لودر قابل باز کردن و ROM بین المللی داشته باشد و علاوه بر این کارت حافظه میکرو SD را پشتیبانی کند ، در چنین حالتی می توانید ROM دستگاه خود را فلش کنید و از آسیب رسانی بدافزارها و نرم افزارهای اضافی تا حد ممکن جلوگیری نمایید .

7-    هزینه های گمرکی

نکته ای که باید در هنگام خریدن یک گوشی از کشورهای خارجی مد نظر قرار دهید ، هزینه های گمرکی آن می باشد . خریدن یک محصول که توسط کشور خودتان ساخته می شود چنین مسائلی را ندارد اما همیشه گزینه های مورد نظرتان تا این حد به شما نزدیک نیستند . 

اگر که خرید خود را از کشوری مانند کشور چین انجام دهید علاوه بر این که احتمالا چند هفته باید به منظور تحویل گرفتن کالای خود صبر کنید مجبور می شوید که هزینه هایی را نیز به عنوان عوارض گمرکی برای آن پرداخت کنید . این هزینه ها به طور متناسب با قیمت گوشی تعیین می شوند و گاهی به 20 درصد می رسند از این رو توصیه می شود که قبل از خرید یک کالای خارجی هزینه های آن را تخمین بزنید تا متحمل پرداخت هزینه های اضافی نشوید . 

8-    تنظیم سازی

بررسی کنید که آیا گوشی مورد نظرتان زبان کشور و یا زبان مورد نظر شما را پشتیبانی می کند یا خیر . زمانی که گوشی خود را دریافت کردید زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس در صورت نصب نبودن گوگل پلی استور آن را دانلود و نصب نمایید . در صورتی که یک محصول از برند شیائومی را خریداری کرده اید باید گوگل پلی استور را از شیائومی استور دانلود کنید و در صورتی که برند دیگری را انتخاب کرده اید باید گوشی خود را کاملا فلش کنید .

-    حرف آخر

خرید یک محصول از سازندگانی که در مناطق دور دست هستند یک پروسه سود آور است که در صورتی که به درستی انجام پذیرد شما را به یک محصول قدرتمند ، زیبا و فوق العاده ارزان می رساند ؛ در غیر این صورت با مشکلات زیادی روبرو می شوید . 

همیشه برای انجام دادن چنین کارهایی دو اصل بسیار مهم را در نظر بگیرید : 
یک – تا حد ممکن خردمندانه عمل کنید 
و دو : با افرادی که چنین خریدهایی را انجام داده اند مشورت کنید زیرا این افراد بهترین منابع اطلاعاتی محسوب می شوند . 

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مرکز مشاوره پایان نامه

پنج‌شنبه, 08 اسفند 1398

سلام.
گوشی های شیایومی عالی هستن.
مطالب این سایت همیشه جزو بهترینهاست ممنون از اینکه برای مخاطبتون وقت میذارین.

پاسخ

Alireza

پنج‌شنبه, 15 اسفند 1398

سلتم
من میخواسام یه گوشی Leeco x527 بخرم کسانی که این گوشیو دارن راهنماییم کنن بخرم این گوشیو؟ با تشکر اد سایت خوبتون

پاسخ

ثبت نظر