پنج دلیل برای استفاده از جنتو لینوکس

پنج دلیل برای استفاده از جنتو لینوکس

جنتو لینوکس، یکی از توزیع‌های قدرتمند، بهینه ساز و قابل شخصی سازی در دنیای لینوکس است که به طور ویژه، کاربران حرفه‌ای را هدف قرار داده است. جنتو را نمی‌توان به عنوان یکی از ده توزیع برتر دنیای لینوکس معرفی کرد، با این حال، معرفی این توزیع که در آن می‌توان همه چیز را کامپایل کرد، خالی از لطف نخواهد بود.

جنتو برای تازه واردان به دنیای لینوکس ساخته نشده است. توصیه می‌شود افرادی که به تازگی با مفاهیم لینوکس آشنا شده‌اند یا اخیراً به این توزیع مهاجرت کرده اند، از جنتو استفاده نکنند، چون جنتو نیاز به حفظ مجموعه‌ای از دستورات در ذهن دارد تا بتوان با سیستم کار کرد. حتی مراحل نصب جنتو، کاملاً از طریق خط دستوری اجرا می‌شود و هیچ نوع ابزار گرافیکی برای کمک به شما وجود ندارد. علاوه بر آن، پس از آنکه نصب جنتو به پایان رسید، برای هر نوع به روزرسانی نیز باید به صورت دستی عمل کنید (مگر اینکه برای این کار اسکریپت خاصی نوشته باشید که البته این کار هم برای تازه کارها ساده نیست). همچنین باید توجه کرد که کامپایل هر نرم‌افزار بسیار بیشتر از نصب آن زمان خواهد برد!


با در نظر گرفتن مواردی که در فوق ذکر کردیم، جای این سؤال پیش می‌آید که با این تفاسیر، چرا باید اصلاً سمت لینوکس جنتو رفت؟ برای پاسخ به این سوال،‌ قبل از اینکه به توضیح اجمالی دلایل استفاده از جنتو بپردازیم، اجازه دهید کمی درباره ی گوگل صحبت کنیم.


گوگل، توزیع جنتو را انتخاب کرده است.

شاید این خبر را شنیده باشید که شرکت گوگل،  در حال توسعه ی سیستم عاملی است که بر پایه ی هسته ی لینوکس بنا شده است (خیر! منظور ما اندروید نیست!). این شرکت همچنین کامپیوترهایی را روانه ی بازار کرد که سیستم عامل آن‌ها از قبل بر رویشان نصب شده اند. این سیستم عامل تحت عنوان سیستم عامل گوگل کروم یا کروم او-اس شناخته می‌شود که بر روی کروم بوک نصب شده است. 


با نگاهی دقیق تر در کروم او-اس می‌توان به راحتی دریافت که سیستم مدیریت بسته در این سیستم عامل، تحت عنوان پورتیج (به انگلیسی: Portage)، همان سیستم مدیریت بسته در جنتو است! پورتیج که ابتدا برای جنتو توسعه داده شده است، علاوه بر کروم او اس، در سابایون لینوکس (به انگلیسی: Sabayon Linux) و همچنین فانتو لینوکس (به انگلیسی: Funtoo Linux) مورد استفاده قرار گرفته است.


در فوریه ی ۲۰۱۰، توسعه دهندگان گوگل اعلام کردند که ابزارهای به کار رفته در کروم او-اس را پس از بررسی های فراوان و آزمودن ابزارهای گوناگون، انتخاب کرده اند. جای تأمل دارد که اگر گوگل پس از بررسی های عمیق،‌ پورتیج را برگزیده است،‌ شاید ارزش آن را داشته باشد که حداقل از جنتو استفاده کنیم و ببینیم دلیل این امر چه بوده است؟


پنج دلیل برای استفاده از جنتو لینوکس


۱. کنترل

شاید بزرگ‌ترین سؤال کاربر این باشد که «چرا باید زحمت کامپایل کردن سیستم عامل را به خود بدهم؟». شما با جنتو می‌توانید بر روی همه جنبه‌های سیستم عامل حتی جزییات ریز آن کنترل داشته باشید. برای مثال، می‌خواهید برنامه‌ای نصب کنید و متوجه می‌شود که از کارت گرافیک رادئون پشتیبانی می‌کند در حالی که کارت گرافیک شما انویدیا است، یا اینکه قصد ندارید میزکار کی دی ای (KDE) را نصب کنید بنابراین دلیلی ندارد برنامه‌هایی که نصب می‌کنید شامل پشتبانی کامل از کی دی ای باشد!

۲. بهینه سازی

در جنتو، روش پیش‌فرض برای نصب یک بسته، کامپایل آن بسته است (همچنین می‌توان در برخی موارد خاص، بسته های باینری را هم نصب نمود). مشخص است که کامپایل یک نرم افزار، زمان زیادی را صرف نصب آن بسته می کند، اما فایده ی این روش این است که می‌توانید کامپایلر را به گونه‌ای تنظیم کنید که بسته ها را دقیقاً مطابق با سخت‌افزار و احتیاجات کامپیوتر شما، ایجاد کند. 

۳. سرعت

نام توزیع جنتو از نام سریع‌ترین پنگوئن در دنیا گرفته شده است. باید بدانید که این نامگذاری به صورت اتفاقی صورت نگرفته و در‌واقع زمانی که دنیل رابینز، خالق جنتو، این نام را برای توزیع خود انتخاب می کرد، می‌دانست که ویژگی‌های جنتو، با تنظیمات بهینه سازی صحیح، آن را تبدیل به سریع‌ترین توزیع لینوکس تا آن زمان خواهد کرد. بله، همه ی توزیع‌های لینوکس بر پایه ی کرنل یکسانی ایجاد شده‌اند و همه ی آن‌ها قابلیت شخصی سازی دارند، اما آیا همه ی آنها ابزارهای داخلی برای سهولت در پردازش های بهینه سازی را دارند؟

۴. یادگیری

زمانی که از جنتو استفاده می کنید، منحنی یادگیری شما شیب تندی خواهد داشت. تقریباً هر زمانی که دستور

emerge -auND @world

را وارد کنید، چیزهای جدیدی یاد خواهید گرفت، مخصوصاً اگر این کار را بر روی نسخه ی آزمایشی انجام دهید. مواردی که از جنتو یاد خواهید گرفت،‌ همیشه درباره ی لینوکس یا جنتو نیستند! این یاد‌گیری‌ها ممکن است سایر پلتفرم ها و اخبار را هم پوشش دهد. به هر حال،‌همه می‌دانیم که در دنیای امروزی، دانش بیشتر به معنای قدرت بیشتر خواهد بود، بنابراین جنتو در این زمینه به شدت به شما کمک خواهد کرد.

۵. رضایت

جنتو آسان نیست! با این حال اگر موفق به نصب و استفاده از آن شوید، توزیعی را خواهید داشت که برای شما شخصی سازی شده است. این امر حس رضایتی را در شخص بوجود می‌آورد که در انجام یک کار دشوار، موفق بوده است! از آن جایی که در جنتو، هیچ چیز را به صورت آماده در اختیار شما قرار نمی‌دهند و باید همه چیز را از پایه بسازید، زمانی که با شکست مواجه می‌شوید، واقعاً آزار‌دهنده خواهد بود، اما در مقابل، اگر موفق شوید، باعث افزایش اعتماد به نفس و اطلاعات شما خواهد شد.

 

 

منبع خبر: iwillfolo

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر