گنو/لینوکس یا ویندوز ؟؟؟

گنو/لینوکس یا ویندوز ؟؟؟

آیا گنو/لینوکس می‌تواند نهایتا جای ویندوز را بگیرد؟

طبق گفته‎ی شرکت تحلیل‎کننده‎ی داده‎های Net Market Share، استفاده از سیستم‎عامل گنو/لینوکس به 2 درصد رسیده است. این اولین موفقیتی است که این سیستم‎عامل متن باز به دست آورده است.

این عدد اندروید را به عنوان گنو/لینوکس محاسبه نمی‎کند. یعنی کاربران بیشتری دارند به نسخه‎ی سنتی گنو/لینوکس یعنی دسکتاپی رو می‎آورند (یا درصد کاربران سایر سیستم‎عامل‎ها پایین‎تر آمده است.)

آیا معنای این گزارش این است که گنو/لینوکس به نقطه‎ای رسیده است که سیستم‎عامل مورد انتخاب یک کاربر معمولی در عوض ویندوز و Mac OS X باشد؟
گنو/لینوکس آسان است

تصور غلط عموم بر این است که کار با گنو/لینوکس سخت است. مردم فرض می‎کنند که این سیستم‎عامل تنها برای توسعه‎دهندگان است و یا افرادی که باید از خط فرمان استفاده کنند. این تصور اشتباه است. گنو/لینوکس متفاوت است، ولی این روزها شما حتی بدون آگاهی از مفاهیمی نظیر ترمینال و کار با آن نیز می‎توانید با این سیستم‎عامل سر کنید.

محیط دسکتاپ گنو/لینوکس

اکثر بسته‎های توزیع نرم‎افزاری در خود اپلیکیشن‎هایی دارند که نیازهای ضروری را در خود جا دهند. در بعضی از موارد، عملکرد آن‎ها به نسبت رقبا بهتر است. از نظر خیلی از کاربران، ویرایش اسناد، اسکن فایل‎ها، مطالعه‎ی فایل‎های پی‎دی‎اف و ویرایش تصاویر از همان ابتدا با یک کامپیوتر دارای سیستم‎عامل گنو/لینوکس به نسبت ویندوز ساده‎تر است. شما می‎توانید در حق یک کاربر جدید یا غیر فنی کامپیوتر با معرفی گنو/لینوکس از همان ابتدا، لطف کنید.
محیط دسکتاپ کامل و مرتب است

نه تنها مرتب بلکه در خود ابتکار نیز دارد! زیبا است! محیط دسکتاپ گنو/لینوکس به نقطه‎ای رسیده است که قابل قیاس با رقبای تجاری خود باشد. تنها همین عامل هم نیست بلکه به شیوه‎های متعددی میزان ابتکار و نوآوری در آن‎ بیشتر هم است.

شرکت اوبونتو به خلق Unity پرداخته است، که آیکون اپلیکیشن‎های آشنا را در یک لانچر در کنار صفحه‎ی نمایش قرار می‎دهد. HUD آن به شما اجازه می‎دهد از طریق میانبرهای صفحه‎کلید اکثر کارها را انجام دهید. شرکت GNOME در طول چند سال گذشته مشغول تبدیل یک محیط دسکتاپ سنتی به یک رابط کاربری متفاوت با سایرین بوده است. از طرف دیگر سیستم‎عامل Elementary OS دیده می‎شود که توسعه‎دهندگان آن به نسبت محیط دسکتاپ گنو/لینوکس تاکید بیشتری بر مرتب بودن و کامل بودن دارند.
شما می‎توانید در یک مرورگر هرکاری بخواهید انجام دهید

بسیاری از کاربران اکثریت وقت خود را در کامپیوتر با مرورگر خود سپری می‎کنند. اپلیکیشن‎های تحت وب امکان مشاهده‎ی ویدئو، ویرایش اسناد و پر کردن فرم‎های مالیاتی شما را امکان‎پذیر می‎کنند. در حال حاضر، میلیون‎ها فرد تنها می‎توانند با یک مرورگر همه کارهای خود را بکنند. موفقیت کروم‎بوک‎ها خود نشان از این گفته دارد.

بخواهیم این امر را تعمیم دهید، چنین چیزی کارهایی که شما می‎توانید از محیط دسکتاپ یک گنو/لینوکس انجام دهید زیاد می‎کند. کاربران حالا می‎توانند به سادگی برنامه‎های نتفلیکس را مشاهده ‎کنند. برنامه‎های آفیس مایکروسافت به صورت آنلاین در اختیار آن‎ها قرار دارد. علاوه بر این اپلیکیشن‎های Google Docs، Pixlr و تمامی اپلیکیشن‎های موجود در وب‎استور کروم دیده می‎شوند.

مرورگر گنو/لینوکس

به لطف موفقیت وب، تقریبا مهم نیست چه نرم‎افزاری برای گنو/لینوکس ساخته شده یا نشده است، تا زمانی که بتوانید در این سیستم‎عامل به اینترنت متصل باشید.
نرم‎افزارهای بیشتری در اختیار شما است

رو آوردن به گنو/لینوکس در گذشته به معنای از دست دادن اپلیکیشن‎هایی بود که با آن‎ها آشناییت داشتید. با آن‎که همچنان باید بعضی از آن‎ها را فراموش کنید، ولی این تعداد روز به روز کمتر می‎شود. شما می‎‎توانید با استفاده از مرورگر کروم گوگل در وب به گردش بپردازید و با استیم بازی‎ها را دانلود کنید. اپلیکیشن‎های متن باز نظیر فایرفاکس، Thunderbird، LibreOffice، GIMP، Atom، VLC و InkScape آن‎قدر محبوب شده‎اند که شاید در حال حاضر دارید از آن‎ها در ویندوز استفاده می‎کنید، و تمامی آن‎ها بر روی گنو/لینوکس اجرا می‎شوند.

نرم افزارهای گنو/لینوکس

تهیه‎ی اپلیکیشن‎های جدید آسانتر است. PPA‎های اوبونتو نرم‎افزاری را فراهم کرده که در مرکز نرم‎افزار (Software Center) ویندوز دیده نمی‎شود. فرمت‎های جدید نظیر AppImages, Snaps و Flakpaks به شما اجازه می‎دهد بدون توجه به نسخه‎ی توزیعی گنو/لینوکس خود یک اپلیکیشن را نصب کنید. این امر باعث می‎شود که زندگی برای کاربران و توسعه‎دهندگان آسان‎تر باشد.
بازی‎ها هم به گنو/لینوکس می‎آیند

یکی از دلایل مهمی که کاربران ویندوز به گنو/لینوکس رو نیاورده‎اند، بحث بازی است. با آن‎که تعداد بازی‎هایی که برای ویندوز ارائه می‎شوند بیشتر باقی خواهند ماند، ولی گنو/لینوکس هم راه درازی در این زمینه طی کرده است. این روزها به اندازه‎ی کافی برای راضی نگه داشتن یک گیمر، بازی دیده می‎شود.

تا حد زیادی دلیل این امر موفقیت فروشگاه بازی Humble Indie Bundle است که باعث شد بازی‎های زیادی به صورت بومی بر روی گنو/لینوکس اجرا شوند. اگر به بازی‎های مستقل علاقه دارید، گنو/لینوکس در این زمینه قوی عمل می‎کند.

استیم (Steam) عناوین بسیار معروف‎تری را به این پلت‎فرم آورد. هر بازی مهمی ممکن است برای گنو/لینوکس هم عرضه نشود، ولی عناوین بازی‎های معروف زیادی به چشم می‎خورد که کاربران ساعت‎ها به واسطه‎ی آن‎ها سرگرم باشند. و این قبل از این است که به دنبال راه‎هایی برای بازی کردن بازی‎های قدیمی ویندوز و داس بر روی گنو/لینوکس باشیم.

تجربه‎ی بازی نظیر محیط ویندوز نیست، ولی ناامیدکننده هم نخواهد بود.
گنو/لینوکس پایدار و قابل اطمینان است

آیا ویندوز 7 را به یاد می‎آورید؟ نسخه‎ی پر قدرتی از ویندوز که مورد تحسینی قرار گرفت که از زمان ویندوز XP شنیده نشده بود. سپس ویندوز 8 آمد و واقعا یک تجربه‎ی کاملا متفاوت فراهم کرد. همه جا مربع دیده می‎شد.

نفر بعدی در صف ویندوز 10 و از نظر ظاهر و حس و حال جایی بین ویندوز 7 و 8 قرار می‎گیرد.

در آینده ممکن است با چه چیزی روبرو شویم؟ هرکس می‎تواند یک حدسی بزند.

ولی در رابطه با گنو/لینوکس، شما می‎توانید انتظار داشته باشید که در سال‎های آینده نیز همین تجربه‎ی کاربری را خواهید داشت. حتی زمانی که رابط کاربری GNOME چندین سال قبل متحمل تغییرات مهمی شد، پروژه‎ی Mate شکل گرفت و باعث شد حس و حال قدیمی GNOME حفظ شود.

اپلیکیشن‎های متن باز نیز خیلی زیاد تغییر نمی‎کنند، بنابراین اپلیکیشن امروزی AbiWord با چیزی که در یک دهه‎‎ی قبل بوده است تفاوت زیادی ندارد. همین قضیه در مورد اپلیکیشن GIMP نیز صدق می‎کند. ویژگی‎های جدید اضافه می‎شوند ولی جریان کاری هم‎چنان مشابه باقی خواهند ماند.

علاوه بر این از همین سیستم‎عامل می‎توان تا سال‎های سال بر روی کامپیوتر شخصی بدون آهسته شدن سرعت آن استفاده کرد. اگر می‎خواهید که PC شما به یک منبع کاری قابل اطمینان تبدیل شود، گنو/لینوکس باید انتخاب شما باشد.
آیا گنو/لینوکس کامل است؟

به سختی می‎توان چنین چیزی را گفت. بسیاری از اپلیکیشن‎های ویندوز از یک دهه‎ی قبل هم‎چنان می‎توانند برروی کامپیوترهای مدرن اجرا شوند. در حالی‎که نرم‎افزارهای گنو/لینوکس می‎تواند بعد از یک آپدیت سیستم‎عامل هر 6 ماه یک بار دیگر کار نکنند. و ممکن است بر روی دیگر بسته‎های توزیع نرم‎افزاری حتی کار نکنند. توسعه‎ی نرم‎افزار برای گنو/لینوکس می‎تواند یک سردرد باشد و برای خیلی از کاربران این قضیه آزاردهنده است. فرمت‎های بسته‎بندی جدید ممکن است این مشکل را حل کند، ولی در حال حاضر احتمالی است که شاید در آینده به وقوع بپیوندد.

استفاده از گنو/لینوکس نیاز به تحقیق بیشتر دارد. چون شما نمی‎توانید به منظور رفع مشکل آن به هر مرکز پشتیبانی از خدمات کامپیوتر مراجعه کنید و افراد آگاه داخل خانواده نیز ممکن است تنها به ویندوز آشنا باشند و در نتیجه شما در این قضیه تنهای تنها باشید. ویندوز محبوب‎تر است و با آن‎که این قضیه دلیلی بر مشکل داشتن گنو/لینوکس نیست، ولی بر روی تجربه‎ی نهایی شما تاثیر خواهد گذاشت.

ولی کروم‎بوک‎ها نشان می‎دهند که هیچ‎کدام از این مشکلات حاد به شمار نمی‎روند. این دستگاه‎های دارای سیستم‎عامل گنو/لینوکس در فروشگاه‎های بیشتری روز به روز دیده می‎شوند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‎دهند. آن‎ها دارند به مردم نشان می‎دهند که امتحان یک چیز جدید اشکالی ندارد. بسته‎های توزیع نرم‎افزاری سنتی از این قضیه بهره می‎برند و بخواهیم صادق باشیم، هرگز زمانی بهتر برای امتحان نسخه‎ی دسکتاپی گنو/لینوکس وجود نداشته است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر