طراحی و کارایی بی نقص نوت 7! سامسونگ بازار را از دست اپل خارج خواهد کرد!

طراحی و کارایی بی نقص نوت 7! سامسونگ بازار را از دست اپل خارج خواهد کرد!

گلکسی نوت 7 بسیار فراتر از انتظار همه‌ی ما است. کالایی که به عنوان گوشی هایی بسیار بزرگ و یک تکه کار خود را شروع کرد، هم اکنون تقریبا به درجه ای از تکامل رسده است که قابل مقایسه با تبلت های پیشین خود نیست. صفحه ی نمایشگر آن در عین بزرگتر بودن از آیفون 6پلاس، قابل حمل تر و جیبی تر از آن به نظر میرسد! علاوه بر آن، نوت 7 دارای همان تکنولوژی صفحه خمیده ای است که سامسونگ حدود یک سال پیش با ارائه ی S6 Edge از آن پرده برداشت.

موفقیت برای سامسونگ شاید دو سال پیش بسیار غیر منتظره بود چرا که در آن زمان تولیدات سامسونگ محدود به گوشی هایی نامرغوب با مدلهایی قدیمی و جنس پلاستیک میشد. اما دیروز پس از رونمایی از گلکسی نوت 7 امید میرود که این شرکت به درخشش قبلی خود بازگردد. این کمپانی در سال قبل با آغاز عرضه‌ی گوشی های گلکسی S گویی جانی تازه گرفت و کل عقاید خود نسبت به طراحی گوشی را تغییر داد. جالب است بدانید که کارمندان این شرکت در میان خود این حرکت بزرگ را به نام "پروژه ی صفر" میخوانند ،چرا که اعتقاد دارند سامسونگ دوباره از نقطه ی صفر کار خود را شروع کرد. این گوشی دارای صفحه ی نمایش خمیده ای بود که در اوج زیبایی، در میان تمام گوشی های دیگر، کاملا تک بود. برای اولین بار، سامسونگ گوشی ای عرضه کرده بود که معنای واقعی کلمه خاص بود. گلکسی نوت 7، که در عرض یک ماه آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، جدیدترین نقطه ی قوت روش طراحی جدیدی است که شروع آن بر عهده ی گلکسی S6بود. این گوشی دارای دو لبه ی خمیده ی متقارن است که به وسیله ی نمایشگر لمسی شیشه ای به هم متصل شده و گوشی بسیار زیبا و متناسبی را میسازند. 
علاوه بر این، این گوشی تمام خصوصیات و تکنولوژی های جدید و تک را که از یک تبلت انتظار می رود دارد. برای مثال در مقابل آب مقاوم بوده و علاوه بر قابلیت بالا بردن کارت حافظه، دارای دوربینی است که هیچ گوشی دیگری قوی تر از آن را ندارد. "هونگ یه‌او"  طراح ارشد سامسونگ اظهار داشت که این کمپانی در یک سال و نیم گذشته از شرکتی که برای کپی برداری های اش از اپل مورد انتقاد شدید قرار می گرفت به شرکتی تبدیل شده است که اکنون گام بسیار بزرگی نسبت به رقبای خود به سمت جلو برداشته است. ( سامسونگ احتمالاً تا مدت زیادی به عنوان برترین ارائه کننده گوشی باقی خواهد ماند چرا که اگر شایعات بیان شده درست باشند، آیفون ۷ احتمالاً خیلی تفاوتی با آیفون 6s نخواهد داشت.)
 هرچند ممکن است از نظر کسانی که در کمپانی سامسونگ کار نمی کنند این موفقیت تنها در عرض یک شب به دست آمده باشد اما هانگ یه‌او در مصاحبه ای در این هفته بیان کرد که اعتقاد دارد سالهاست کارمندهای شرکت سامسونگ روی این طراحی مشغول به کار هستند. هانگ یه‌او تاریخچه ای درخشان در صنعت طراحی گوشی های هوشمند دارد. او قبل از سامسونگ در کمپانی مک لارن مشغول به طراحی ابرماشین ها بود. اولین پروژه بزرگ وی گلکسی S6 بود و از آن پس، او و سایر اعضای تیمش در استودیو بین المللی طراحی سامسونگ در حال توسعه و بالا بردن این طراحی پایه ای بوده اند. "معمولا مشتریانی که در جریان کارهای سامسونگ نیستند فکر می کنند که ما به تازگی پروژه ی ‌S6 را شروع کرده ایم ولی واقعیت این است که مدت بسیار زیادی است که در حال آماده سازی آن هستیم". وی افزود: "ما همیشه تکنولوژی لازم و مواد مورد نیاز برای آن را در دست داشته ایم اما واقعا می خواستیم که محصولی که ارائه می دهیم کامل باشد و در نظر داشتیم صبر کنیم تا در زمان مناسب آن را به بازار تحویل دهیم" در پایان این گوشی را در زمانی که مناسب می دانستیم ارائه دادیم که سربلندانه همه چیز را تغییر داد.  "نوت 7 درواقع ادامه همان تکنولوژی است که به درجه ی بالاتری از عالی بودن رسیده و ویرایش های لازم بر روی آن انجام شده است. طراحی خاص در گوشی های سامسونگ امروزی همان صفحه ی خمیده است."
این طراحی در واقع عملکردهای زیادی را به گوشی اضافه نمی کند. مثلا یکی از همین عملکردها این است که در بعضی از نرم افزار ها هنگامی که یک تماس تلفنی با شما برقرار می شود در قسمت خمیده ی نمایشگر، چراغی روشن می شود. اما "یه‌او" اعتقاد دارد که تنها دلیل طراحی این خمیدگی اصول زیباشناختی نیست چرا که تلفن های همراه امروزه بیشتر از آنچه که به نظر می رسد در زندگی روزمره ی ما نقش دارند و هر روز  آنها را لمس کرده و از آن استفاده می کنیم. "یه‌او" در ادامه اضافه کرد: "ما می خواستیم که جای گرفتن گوشی ها در دستان شما را راحت تر کنیم و این خمیدگی به شما اجازه می دهد که گوشی خود را راحت تر در دست بگیرید. در واقع وقتی که مردم برای اولین بار آن را در دست می گیرند، معمولاً از صاف بودن و خوش دشت بودن آن، سوپرایز می شوند." البته هنگامی که بعد از دوسال به یدک کشیدن آیفون6 در دستانمان، اکنون آن را با گلکسی نوت 7 مقایسه کردیم،توانستیم تفاوت را کاملاً حس کنیم!
 تا حدی قابلیتهای زیادی در یک بسته بندی کوچک  در این محصول جای گرفته است که شما اصلا در حین استفاده از آن متوجه نمی شوید که در حال استفاده از یک دستگاه به اندازه یک یک فبلت هستید. در واقع "یه‌او" اظهار داشت "در هنگام اولین آزمایش های انجام شده بر روی نوت 7 خیلی از داوطلبان آنها را با S7 اشتباه می گرفتند که دارای صفحه ی نمایشگر کوچکتری است." این خصوصیت دلیل جای گرفتن راحت نوت7 در دستان شما میباشد. از آنجایی که این گوشی سرتاسر از یک تکه شیشه پوشیده شده است، با در دست گرفتن آن احساس می کنید که همشکل با دستتان شده و یا برای جیب شما ساخته شده است! "یه‌او" اعتقاد دارد که هر قسمت و هر ذره از سطح این گوشی، قبل از ارائه، مورد تحقیق قرار گرفته است. 
درواقع کلید اصلی طراحی این گوشی تقارن کامل از همه جهات بوده است. هرچند بدست آوردن آن کاری بسیار دشوار است مخصوصا که کناره های صفحه ی نمایشگر خمیده هستند. قبل از اینکه تیم طراحی یک پروژه جدید را شروع کنند آنها را به اردوهایی میفرستند که به گفته ی "یه‌او" "مسافرتهای الهامی" خوانده می شوند. آنها با سفر به تمامی کشورهای دنیا، صحبت با مشتریان در گروههای آماری هدفمند و حتی دادن پرسشنامه به رهگذران خیابان به جمع آوری اطلاعات لازم برای فهمیدن انتظاراتی که مردم از طراحی های جدید دارند، می پردازند. این امر معمولاً کمک بسیار بزرگی به طراحی گوشی های جدید می کند. 
در طراحی گلکسی S6, سامسونگ مجبور بود از ویژگیهای مانند مقاومت به آب و یا کارت حافظه ی خارجی فاکتور بگیرد تا بتواند طراحی ای که در نظر داشت را پیاده کند. این عمل کمپانی سامسونگ باعث نارضایتی برخی از مشتریان شد.  "یه‌او" می گوید "تیم طراحی، نظراتی را که از مردم دریافت کرد، بسیار جدی گرفته است و توانسته در نسل بعدی این گوشی ها ضد آب بودن و کارت حافظه خارجی را بدون تغییر در طراحی گوشی به آن اضافه کند." وی افزود: "همه ی ما مصرف کنندهی این محصولات هستیم و در نتیجه می توانیم نظراتی که مردم در موردشان می دهند را به معنای واقعی درک کنیم اما گاهی برخی طرح ها خیلی وقت گیر هستند. ما باید قبل از هرچیز مطمئن باشیم که همه ی قابلیتها به خوبی در کنار هم کار می کنند و محصول قابل تولید است." آنتونیو ویلاس-بواس گزارشگر تکنولوژی محوری که پشتیبانی نوت 7 را برعهده دارد می گوید:  "احتمالاً بزرگترین تغییر در فلسفه ی طراحی سامسونگ، اینست که "یه‌او" به عنوان عضو اصلی تیم طراحی به این تیم می بالد و هرچند اکثر روابط به داخل خود کمپانی خلاصه می شود اما هنوز هم رسم قدیمی سامسونگ در گوش دادن به نظرات افرادی که در این شرکت کار نمی کنند و تحلیل خواسته آنها ادامه دارد. خیلی از کسانی که در تیم طراحی هستند به عنوان طراح حرفه ای گوشی های هوشمند شناخته نمی شوند."
 همانند خود "یه‌او"، آنها نیز تاریخچه های کاری متفاوتی دارند. برای مثال برخی از آنها قبل از ورود به تیم، معمار بوده اند و یا طراحی صنعتی خوانده بودند. "یه‌او" اعتقاد دارد که "دنیا پر از انسان های با استعداد است".وی افزود: "سرپرست طراحی، جاکوب لی،  اعتقاد داشت که باید جهانی عمل کنیم و من فکر می کنم که این بزرگترین تغییری بود که پس از آمدن من به این تیم متوجه آن شدم که در نهایت باعث شد به روشی کاملا متفاوت به طراحی آن نگاه کنیم. مثلاً هدف ما فقط طراحی قسمت خارجی گوشی نبود که با تغییرات بزرگ مواجه شود، سامسونگ تغییرات نرم افزاری وسیعی را در نرم افزار TouchWiz خود، که ویرایشی از اندروید است، برای آسان تر شدن کار با آن انجام داده است." او می گوید "این نتیجه ی کار مشترک گروه های طراحی سخت افزار و نرم افزار با هم بوده است که البته هنوز هم کامل نیست. مثلا در آمریکا به دلیل وجود اسنادی که از قبل با فراهم کنندگان اینترنت وایرلس امضا شده است، باعث میشود گوشی ها نرم افزارهای بسیار زیادی رویشان نصب شود که سرعت و کارآیی آنها را پایین می آورند. مثلا اگر از شرکت ورایزن گوشی سامسونگ خود را خریداری کنید با چندین نرم افزار ورایزن محور مواجه خواهید شد که استفاده چندانی ندارند و ممکن است استفاده از گوشی را اندکی دشوار کنند
بنظر می رسد که اپل تنها کمپانی ای است که توانسته از این محدودیتهای شرکت های اینترنتی گذر کند. سامسونگ همچنین تاریخچه ضعیفی در عملکرد در آپدیت کردن نرم افزارهایش بر روی گوشی های قدیمی خود نشان داده است. بدین صورت که اگر یک گوشی سامسونگ را امسال خریداری کنید ممکن است سال بعد نتوانید آخرین تکنولوژی ها را روی آن نصب کنید. با این حال تلاش های شرکت سامسونگ در طراحی آن کم کم به نتیجه ی دلخواه نزدیک میشوند و پس از کم شدن عملکرد تجاری موبایل های این شرکت در چند سال اخیر، به نظر می رسد که سامسونگ در شرف موفقیت است و این اتفاق را مدیون گلکسی S7 میباشد. بنابر گزارش انجام شده توسط کمپانی کانتار، فروش گلکسی S7 از فروش آیفون 6S در آمریکا در سه ماهه ی اول موجود بودن در بازار پیشی گرفت
 بازنگری های آخرین دستگاههای سامسونگ در کل دنیا مثبت بوده است.  به گفته ی "یه‌او" "بعد از گذراندن اندکی وقت با نوت ۷ می توانم بگویم که به احتمال زیاد موفق خواهد شد. در کل محصولی بسیار خاص است و طراحی دلپذیری دارد. بدین گونه که شاید دلتان نخواهد بعد از در دست گرفتن آن، این فبلت را زمین بگذارید! چرا که برای من محصولی است که با احساسات انسانی طراحی شده است و ما همواره سعی می کنیم این ارتباط را واقعی تر کنیم. "

 

منبع خبر: Wired - businessinsider

ارغوان ارجمندی

ارغوان ارجمندی

لیسانس میکروبیولوژی علاقمند به زبانهای خارجه,بازی‌های کامپیوتری، ژنتیک، روانشناسی، برنامه‌نویسی می باشد. او عاشق حیوانات و دوستدار طبیعت نیز هست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر