رونمایی از اتوبوسی که از ترافیک رد می شود.

رونمایی از اتوبوسی که از ترافیک رد می شود.

چین از اولین نمونه یک اتوبوس تندرو رونمایی کرد که از روی همه خودروها و چراغهای راهنمایی عبور می‌کند.

در ماه می تصاویری از طرح اولیه یک اتوبوس عجیب و بلند در اینترنت منتشر شد که از روی ترافیک عبور می‌کند. این "سامانه حمل‌ونقل اتوبوس هوایی" (TEB) با ظرفیت حمل 1200 مسافر در مقایسه با شبکه ریلی زیرزمینی یا مترو بسیار اقتصادی است و راه‌حلی برای مشکل بزرگ ترافیک چین محسوب می‌شود.

 این روش علاوه بر جابجایی صدها مسافر از طریق اتوبوس در عین حال از نظر هزینه‌ای برای رفع مشکل ترافیک کاملا معقولانه و منطقی بنظر میرسد.

این ایده روز گذشته از یک مدل کوچک و مینیاتوری به اندازه‌های واقعی در عمل تبدیل شد و برای اولین بار در شهر Qinhuangdao پیاده‌سازی شد.

این پروژه که TEB یا Transit Elevated Bus نامیده میشود با هدف جابجایی ۳۰۰ مسافر ساخته شده و طول اتوبوس آن به ۲۲ متر میرسد.

عرض این اتوبوس 7.8 متر و ارتفاع آن 4.8 متر است. یعنی اینکه ارتفاع آن کمی از یک اتوبوس دو طبقه بیشتر است.

تنها خودروهایی که ارتفاع آنها کمتر از دو متر است میتوانند زیر TEB حرکت کنند.

طبق عکسهایی که منتشر شده TEB از شانزده چرخ استفاده میکند و توسط ۸ ریل هدایت میشود. سرعت آن به ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد.

اما متأسفانه این اتوبوس در دمویی که دیروز برگزار شد با سرعت بسیار کم و محتاطانه‌ای مسافت کوتاه ۳۰۰ متری را طی کرد.

این رونمایی بیش از اینکه یک تست فنی باشد جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشت. البته این سیستم در حال حاضر یک نقطه ضعف دیگر هم دارد: تنها میتواند در یک مسیر مستقیم حرکت کند و بدلیل اینکه در مسیر آن هیچ پل؛ چراغ راهنمایی؛ خط عابر پیاده یا گردش به راست و چپ وجود ندارد معلوم نیست که به چه صورت میتواند عمل کند.

مخترع و رئیس تیم مهندسی پروژه TEB در اینباره گفته که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود یک سال تا یک سال و نیم دیگر شاهد ورود این ایده و مفهوم به دنیای واقعی و بازار خواهیم بود.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر