بازی های ریو 2016: ویترین نوآوری های تکنولوژیکی

بازی های ریو 2016: ویترین نوآوری های تکنولوژیکی

واقعیت مجازی، ویدئو چک، جی پی اس، شمارشگرهای دور دیجیتالی برای زیر آب... این آخرین تکنولوژی های روز، تجربه ورزشکار و تماشاگر را در المپیک متحول می کنند...

در این چهار سال از زمان بازی های المپیک 2012 لندن، تکنولوژی به مسیر خود در تحول زندگی روزمره در یک سرعت نفس گیر ادامه داده است. در ریو 2016، ورزش های المپیکی برخی از این ابداعات را برای افزایش عملکرد رقابت دهندگان تحت کنترل در می آورند و تجربه تماشاگر را بسیار هیجان انگیزتر از قبل می کنند.
در اینجا نگاهی می اندازیم به برخی از این ابداعات و نوآوری های تکنولوژیکی که در برزیل آغاز به کار می کنند.
والیبال و والیبال ساحلی
ریو 2016 اولین بازی المپیک است که در آن تیم های والیبال قادرند از ویدیو چک برای اعتراض کردن به فرمان داور استفاده کنند. داور دوم برای بررسی امتیازات اعتراض شده از فیلم تلویزیونی استفاده می کند. درحالی که داور دوم اعتراض را بازبینی می کند، پاسخ ها بر روی یک صفحه نمایش بزرگ نمایش داده می شوند.
کریستیانا فیگویرا مدیر والیبال در کمیته سازماندهی ریو 2016 می گوید: "تماشاگران با نفس های حبس شده منتظر اعلام نتیجه می مانند. ما هو کردن و تشویق زیادی را پیش بینی می کنیم."


والیبال که در برزیل بسیار مشهور است، در بین ورزش هایی خواهد بود که نوآوری هایی را در ریو 2016 نشان می دهد.

شنا


شمارنده های دور زیر آب اولین بار مسابقات قهرمانی جهان در سال 2015 معرفی شدند.

برای شناگران مسافتی از دست دادن شمارش دورشان در رقابت ها چیز دور از ذهنی نیست. در ریو 2016، کمک آن ها به شکل یک شمارنده دور دیجیتالی از شرگت امگا می آید. این وسیله در مسابقات شنای آزاد 800 متر و 1500 متر استفاده می شود.
شمارنده های دور دیجیتالی در زیر هر مسیر، نزدیک نقطه برگشت قرار می گیرند. هنگامی که شناگر به صفحه لمسی روی دیوار برخورد کند، آن ها به طور اتوماتیک شمارش دور را بروزرسانی می کنند.
ادواردو گایوت مدیر شنا در ریو 2016 می گوید: "به این معنی است که ورزشکاران می توانند بیشتر روی عملکرد خود تمرکز کنند. به محض اینکه آن ها دور بزنند می توانند ببینند که چه مقدار شنا کرده اند.:"
این سیستم اولین بار در مسابقات قهرمانی جهان 2015 در کازان و در تست ایونت (test event) برای ریو 2016 در ماه می استفاده شد.

قایق رانی کانو و روئینگ


جی پی اس درک عمیق تری از تست ایونت به تماشاگران داد.

تکنولوژی جی پی اس به تماشاگران کمک می کند که رویدادهای قایق رانی کانو و روئینگ در ریو 2016 را با جزئیات بیشتری نسبت به قبل دنبال کنند و مسابقات را در زمان واقعی و روی صفحه نمایش های بزرگ نظاره گر باشند. به لطف ابزارهای جی پی اس متصل به هر قایق، تماشاگران قادرند اطلاعات کلیدی مثل سرعت و جهت را ببینند. این سیستم سال قبل در تست ایونت Lagoa Rodrigo de Freitas در ریو جنوبی استفاده شد.  
سباستین کواترین مدیر روئینگ در ریو 2016 می گوید: "این سیستم کاملاً تجربه را برای مخاطب تغییر می دهد. صفحه نمایش بزرگ دیدن تاکتیک های مختلف مورد استفاده توسط تیم های مختلف را ممکن می سازد، مخصوصاً زمانی که تغییری در سرعت پیش بیاید."

تیراندازی با کمان


سیستم امتیازدهی جدید دقت را بهبود می بخشد و و تجربه تماشاگر را بالا می برد.

در سنتی ترین نوع رویدادها، یک سیستم امتیازدهی الکترونیکی با قضاوت داور جایگزین می شود. درحالی که ممکن است هدف های کاغذی کلاسیک شبیه به هم به نظر برسند، در واقعیت آن ها فقط یک سیستم حسگر با تکنولوژی بالا هستند که تجربه تماشاگر از ورزش را دگرگون می کنند.
لوییس ادواردو آلمیدا، مدیر تیراندازی با کمان در ریو 2016 می گوید: "وقتی که تیر به هدف بخورد، سیستم بلافاصله امتیاز را روی یک صفحه نمایش بزرگ نشان می دهد. این امتیاز دهی به شدت دقیق و بسیار سریع تر است."
سیستم جدید نقطه دقیق تیر در هدف را با دقت 0.2 میلی متر، بسیار دقیق تر از اینکه چشم انسان قادر باشد، تشخیص می دهد. امتیاز تنها یک ثانیه بعد از اینکه تیر به هدف بخورد روی صفحه نمایش داده می شود.
برای بالا بردن هیجان، تماشاگران در ریو همچنین می توانند میزان ضربان قلب ورزشکاران در زمان واقعی را هم در مانیتور ببینند.

تیراندازی
تیراندازی از زمان المپیک 2008 پکن از هدف های الکترونیکی استفاده کرده است. در ریو 2016، سیستم امتیازدهی برای آمیختن با تکنولوژی لیزری بروزرسانی شده است که جایگزین سیستم صوتی قبلی شد.
اریکسون آندراتا، مدیر تیراندازی در ریو 2016 می گوید: "ما می توانیم امتیاز را با دقت میلی متری محاسبه کنیم."
تکنولوژی پیشرفته همچنین به افزایش امنیت در ورزش کمک می کند. سامانه های شناسایی از طریق امواج رادیویی (RFID) به همه اسلحه های استفاده شده در ریو 2016 متصل می شوند تا برگزار کنندگان در هر زمان بدانند که هر سلاح کجا قرار دارد.

وزنه برداری
وزنه برداری یکی از مهیج ترین ورزش های المپیکی است، آزمونی ساده اما قانع کننده از حدود قدرت انسان. در ریو 2016 دوربینی خواهد بود که هر حرکت مسابقه دهنده روی صحنه را دنبال می کند.
ادواردو ویلانووا، مدیر عملیات فنی وزنه برداری در ریو 2016 می گوید: "ما می توانیم تمامی حرکات را ضبط کنیم. به طور طبیعی می توان از کنار یا روبرو فیلمبرداری کرد."

وزنه برداران کلمبیایی در تست ایونت در آوریل به طور قوی عمل کردند.

واقعیت مجازی
واقعیت مجازی درحال ورود به جریان اصلی است و بازی های المپیک از این قاعده مستثنی نیستند. برای اولین بار، سرویس های پخش برنامه المپیک (OBS) تصاویر با وضوح بالایی از مراسم افتتاحیه و اختتامیه به همراه یک مسابقه در هر روز را در واقعیت مجازی پخش می کنند.
در اجرای بازی ها، سامسونگ یک فیلم واقعیت مجازی 360 درجه ای (Vanuatu Dreams) منتشر کرده است، که می توان آن را با استفاده از عینک های VR شرکت کره ای مشاهده کرد. این فیلم سه دقیقه ای دو بازیکن والیبال ساحلی از جزیره اقیانوس آرام وانوتو، به نام های میلر پاتا، و لینلاین ماتوتو در مسابقه خود برای صعود به ریو 2016 را دنبال می کند.


صحنه ای از بازیکنان والیبال ساحلی میلر پاتا، و لینلاین ماتوتو از یک فیلم واقعیت مجازی

پوشیدنی ها
شرکت پرداختی Visa در همکاری با بانک برزیلی Bradesco از یک دستبند ابداعی رونمایی کرده است که دیدارکنندگان ریو می توانند مانند یک کارت اعتباری برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات از آن استفاده کنند. دستبند از تکنولوژی NFC برای انجام تراکنش ها استفاده می کند. همه 4000 پایانه های فروش در محل المپیک مجهز به کار با NFC شده اند.

به همراه دستبند جدید، Visa همچنین یک وسیله NFC دیگر را در ریو معرفی می کند، یک انگشتر پرداخت که با یک حساب Visa پشتیبانی شده. این انگشتر به همه 45 ورزشکار اسپانسر شده توسط این شرکت در بازی ها داده می شود. این سیستم نیازی به باتری یا شارژ مجدد ندارد و همچنین تا عمق 50 متر به آب مقاوم است، بنابراین میسی فرانکلین قهرمان المپیک اسپانسر شده توسط Visa می تواند حتی در استخر هم با ضربه ای به انگشتر هزینه های خود را پراخت کند.


تکنولوژی سبز
شریک رسمی IT برای بازی های شرکت Atos است. در ریو 2016، Atos بسیاری از عملیات های خود را بر روی سیستم های ابری انتقال می دهد، که این کار نیاز به سرورها را کاهش می دهد و اثرات کربن شرکت را به حداقل می رساند. برای مقایسه، مثلا در المپیک 2012 لندن Atos از 719 سرور استفاده کرد، در حالی که در ریو 2016 این تعداد به تنها 250 سرور کاهش پیدا کرد.
در ماه می، Atos یک آزمون جامع سه روزه از این تکنولوژی که قرار است در ریو استفاده شود، انجام داد. سیستم های آن همه تست های اصلی را گذراندند، که شامل حملات امنیتی سایبری و بلایای طبیعی بودند. میشل هایرون، مدیر اجرایی شرکت برای بازی های المپیک می گوید: "تیم ما کاملاً آماده است."
Atos حتی یک مرکز عملیاتی پشتیبان گیری کامل واقع در یک مکان نامعلوم نصب کرده است، که به طور کامل آزموده شده و آماده است در رویدادهای غیرمحتملی که نیاز باشد، استفاده شود.

 

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر