تکنولوژی های برتر استفاده شده در المپیک امسال

تکنولوژی های برتر استفاده شده در المپیک امسال

المپیک امسال که امروز افتتاحیه ی آن میباشد، احتمالا خاص ترین المپیک از دید فن آوری خواهد بود. مخترعان خوش ذوق از سمت کمیته ی المپیک مورد حمایت قرار گرفته اند و در ادامه به برخی از اختراعات آنها میپردازیم که توانستند نظرمان را به خود جلب کنند

شلوار هایی که به کمک باتری گرم میشوند!

در دنیای ورزش یک تغییر کوچک میتواند موجب عملی شدن امری بسیار بزرگ شود. به همین دلیل بود که تیم دوچرخه سواری بریتانیا در سال ۲۰۱۲ اولین شلوارهای گرمکن که با باتری کار میکردند را استفاده کرد. قبل از مسابقه دوچرخه سواران این تیم بر روی یک دوچرخه ثابت شروع به تمرین کردند و بعد از پیاده شدن از این دوچرخه به جای اینکه ناخواسته به ماهیچه های خود این اجازه را بدهند که در حین انتظار در صف بازی ها تا زمانی که نوبت شان فرا می رسد، سرد شوند، این شلوارها را بر تن کردند. جیسون کنی و همکارانش از این شلوار های عجیب که توسط کمپانی آدیداس با همکاری دانشگاه لانگبورو تولید شده بود به منظور نگه داشتن ماهیچه های خود در دمای مناسب، استفاده کردند. کریس هوی در این رابطه گفت "پس از پوشیدن این شلوارها حس می کنید که انگار هنوز هم در حال گرم کردن ماهیچه های خود هستید و در نتیجه نفستان بند نمی رود و احساس خستگی نمی کنید. این شلوار شما را در بهترین حالت آمادگی جسمانی قرار داده و به شما برای نرمش کردن، آماده سازی و مسابقه کمک بزرگی میکند. "

موکت سرعتی زمین دوندگی

دونده ی مشهور المپیک، اوسین، به کمک یک کمپانی این روزها در حال انجام مراحل نهایی روی "موندوترک" هستند. این محصول یک موکت خاص است که قرار است در زمین های دوندگی استفاده شود. یک لایه نازک تر ساخته شده از دانه های پلاستیکی ارتجاعی دارد که بر روی یک لایه پوست مانند که قابلیت جذب ضربه های مکانیکی وارد شده توسط دونده را دارد، قرار می گیرد. لایه ی بالایی عمق آسیبی که کف تیز کفش های دونده وارد می کند را کاهش میدهد، چرا که این آسیب می توانند باعث کم شدن سرعت آنها شود و این در حالیست که لایه ی جذب کننده ی ضربه های مکانیکی که در زیر قرار دارد، کمک می کند که به راحتی در حین دویدن، پر پشتیبان را ایفا می کند

سیستم اندازه گیری فاصله ی سطح آب

این سیستم ها با شکستن پرتوهای نور بازتابی از سقف استخر ورزشگاه یا آسمان، به تیم شیرجه کمک میکنند که درک بهتر و دقیق تری از فاصله ی خود با سطح آب داشته باشند. معمولا به همین منظور کف استخر ها را رنگ تیره تری می زنند چرا که در غیر این صورت شیرجه‌زن ها، ممکن است درک خود از جهات را در حین چرخیدن در هوا از دست داده و به طور مثال با سطح شکمی خود به روی آب فرود بیایند.

پیستولهای لیزری

این پیستول ها به عنوان جایگزینی برای تفنگ، اولین بار در المپیک سال ۲۰۱۲ به دنیا به عنوان قسمتی از ورزش های مدرن پنجگانه، عرضه شدند. عدم وجود گلوله بدین معنی است که تماشاگران بدون نگرانی از آسیب دیدن میتوانند نزدیک تر به مسابقه قرار بگیرند. این پیستول ها اشعه های لیزری را همراه با آزاد کردن مقداری هوای فشرده شلیک می کنند تا صدایی شبیه به گلوله پخش شود

تفنگهایی الکتریکی برای شروع دقیق تر

این تفنگ ها که جریان الکتریکی را به سمت بلوکهای شروع می فرستند و صدای آنها به کمک اسپیکرهای نصب شده در سراسر ورزشگاه زیاد می شود تا تمام ورزشکاران دقیقاً در یک لحظه آنها را بشنوند. در خط پایان یک لیزر سیگنال را برمی گرداند تا زمان باقیمانده تا نزدیکترین یک هزارم ثانیه را ثبت کند.

خط پایانی پر از حباب!

دو راه برای این وجود دارد که هنگامی که یک پاروزن از خط پایان می گذرد، متوجه شود که برنده شده است یا خیر. یک صدای هشدار و "خط پر حباب". معمولا تماشاچیان با شور و شوق و سروصدای خود باعث می شوند که فرد درون قایق صدای پایان را نشنود و در نتیجه نیاز داشته باشد که در زیر قایق خط پایان را حس کند. که به این خط پایان خط حباب مانند می گویند. بدین منظور در زیر آب یک لولهی افقی جای گرفته است که در فاصله های منظم ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری روی آن سوراخ هایی تعبیه شده است این لوله به یک کمپرسور هوا وصل است که در هنگامه رد شدن از خط پایان هوا را از زیر با فشار زیاد به سمت قایق میفرستد.

سرویس های تکواندو

سیستم امتیازدهی ورزش تکواندو قبلاً بر روی این که داوران چه چیزی را مشاهده کرده بودند تکیه می کرد اما اکنون ورزشکاران جورابهای از جنس آهنربا می پوشند و سنسورهای درک کننده ی ضربه در جلیقه های خود دارند. علاوه بر این، قرار است که در المپیک ریو در کلاه های ایمنی آنها نیز این سنسورها جاسازی شوند. این کار بسیار مهم است چرا که ضربه های وارده به سر امتیازی ۳ برابری نسبت به ضربه های وارد به ترقوه داشته و معمولاً برنده را این ضربه ها مشخص میکنند.

کلاه شنای هوشمند!

سامسونگ کلاه شنایی طراحی کرده است که به شناگران نابینا کمک میکند تا بدانند که چه موقع به دیوار استخر نزدیک شده اند و بدین ترتیب می توانند به موقع برگردند. در حال حاضر مربیان با یک لوله ی بلند به آنها ضربه می زنند تا بدانند که باید برگردند، اما این کالا یک سنسور ویبره کننده دارد که با یک نرم افزار یا اسمارت واچ فعال می شود. امیدوارم که کمیته ی بین المللی المپیک استفاده از آن را برای بازی های پارالمپیک در ماه بعد را مجاز اعلام کند.

دید پروازی

موج سواری ورزشی است که همیشه فیلمبرداری از آن بسیار چالش برانگیز بوده. به خاطر اینکه شما اگر در ساحل ایستاده باشید خیلی نمی توانید در جریان اتفاقاتی که در درون دریا می افتند، بمانید.

امسال هواپیماهای بدون سرنشین "دید پروازی" اختصاصی از بالای دریا مسابقات را دنبال خواهند کرد و میتوانند از این ورزش به خوبی فیلم برداری کنند. این هواپیمای بدون سرنشین در بالای موج ها پرواز می کنند.

دوچرخه های کوهستان ها پوشیده شده از الیاف نانو

این دوچرخه ها که P2i نام دارند، دارای یک لایه پوشش از الیاف نانو میباشند که مخترعان آن ادعا کرده‌اند که به اندازه ی بسیار زیادی انرژی سطحی یک محصول را پایین می آورند و در نتیجه در صورت تماس دوچرخه با مایعات، این الیاف شکل دانه تسبیحی به خود می گیرند و در نتیجه دوچرخه ها می توانند به راحتی به سمت جلو حرکت کرده و درنتیجه ورزشکاران در گل و لای گیر نخواهند کرد. در واقع این تکنولوژی بسیار مفید خواهد بود علاوه بر آن ظاهر دوچرخه ها نیز حفظ خواهد شد و گل به آنها نخواهد چسبید!

ثابت کننده های کمان

هرچند بعد از استفاده از این تکنولوژی همواره باید مواظب قسمت بیرون زده ی افقی آن از مشتتان روی کمان باشید، اما نتیجه ای که میگیرید باعث میشود که از این پس همیشه از آن استفاده کنید. آنها فقط نقش وزنه هایی را دارند که از تکان خوردن تیر در حدود ۱۵ میلی ثانیه ی قبل از پرتاب جلوگیری می کنند، تا تیر بتواند از کمان با کمال دقت، خارج شود. کمانگیر ها میتوانند وزن این دستگاه را به طرز دلخواه تنظیم کنند.

چشم عقاب مانند

دوربین هایی که در زمین تنیس نصب شدند می توانند حرکت توپ را تشخیص داده و از تکنیکهای پارامتری استفاده کنند تا حدس بزنند که توپ قرار است در کجا فرود بیاید، درون زمین یا بیرون از آن. بازیکن ها می توانند سه بار از این تکنولوژی استفاده کنند تا تصمیمات داوران را به چالش بکشند. چشم عقاب مانند، قابل اعتماد تر از هر منبع دیگری است. از این به بعد احتمالا دیگر شاهد تماس های تلفنی مباحثه برانگیز در تلویزیون و پرتاب راکت در اوج عصبانیت نخواهیم بود

ابر استخرها

پدهای تماسی تعبیه شده در ته استخر ها دارای شتاب سنج هایی هستند که وقتی یک شناگر وارد آب می شود و فشار بالاتر از 6.6lb را دارد، زمان شان سنجیده می شود. پدهای لمسی همچنین می توانند وقتی که یک شناگر به درون استخر شیرجه می زند، متوجه شوند و در پایان چراغ هایی که بر روی بلوک های شروع، نصب شده اند، نشان می دهند که کدام شناگر ها توانستند سریع تر از بقیه پدها را لمس کرده و برنده شوند.

دریچه‌های آبی که گیرنده بر روی آنها نصب شده

دریچه های آبی باز در شروع، پایان و در طول مسیر ماراتون های شنا، از گیرنده هایی استفاده می کنند که به فرستنده هایی که روی مچ هر ورزشکار نصب شده، عکس العمل نشان می دهند. علاوه بر این خط پایان دارای دوربین هایی با قدرت بالاست تا در صورت نزدیک بودند دو ورزشکار به هم بتوان مشخص کرد که کدام یک برنده است

ارغوان ارجمندی

ارغوان ارجمندی

لیسانس میکروبیولوژی علاقمند به زبانهای خارجه,بازی‌های کامپیوتری، ژنتیک، روانشناسی، برنامه‌نویسی می باشد. او عاشق حیوانات و دوستدار طبیعت نیز هست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر