چگونه می توان یک مدیا سرور با استفاده از Rasbery Pi2 ساخت

چگونه می توان یک مدیا سرور با استفاده از Rasbery Pi2 ساخت

چگونه می توان یک مدیا سرور با استفاده از Rasbery Pi2 ساخت


در آموزش ارائه شده، می توان روش ساخت مدیا سرور (Media Server) شخصی با استفاده از رزبری پای 2 را که فوق العاده ارزان است، یاد گرفت.
ما در اینجا تنها از یک مدیا سرور استاندارد صحبت نمی کنیم. با استفاده از پردازنده ی چهار هسته ای Pi2 و رم یک گیگابایتی، می توان یک مدیا سرور (Media Server) به صورت مستقیم بر روی آن اجرا کرد. ساده ترین راه برای اجرای این سرور، چگونگی ارتباط این سرور با رسانه های ذخیره شده و تنظیم آن به گونه ای که بتوان از هرجایی به محتوا دسترسی پیدا کرد، است که به شما نشان داده می شود.


رزبری پای 2 به عنوان یک مدیا سرور
ممکن است برای شما سوال باشد که چرا باید وقتی هر مک یا کامپیوتر شخصی مدرن ( با پشتیبانی از پردازنده ی چهار هسته ای 2 گیگاهرتزی یا یک تراشه با سخت افزار تسریع کننده ی رمزگشایی ویدئویی) می تواند این کار را انجام دهد، ما ساخت یک مدیا سرور اختصاصی را انتخاب کنیم؟
به دو دلیل: راحتی و مصرف انرژی. سایز کوچک رزبری پای 2 به شما اجازه می دهد که آن را در هر مکانی قرار دهید و نیازی نیست که به آن تلویزیون، صفحه کلید یا موس وصل کنید. همانطور که نشان خواهیم داد، می توان با استفاده از شبکه، از طریق کامپیوتر یا موبایل از راه دور، به آن دسترسی پیدا کرد.
دلایلی برای انتخاب رزبری پای 2 به عنوان مدیا سرور وجود دارد. اول، پردازنده ی چهار هسته ای و رم یک گیگاباتی برای اجرای پلکس(Plex)  درخواستی کاملا کاربردی و مناسب است. اگرچه هنوز موانعی برای غلبه وجود دارد. باید به آن زمان داد. منظور از زمان چند روز برای منظم کردن مجموعه ی رسانه های شماست بخصوص اگر این مجموعه شامل هزاران ساعت از فیلم ها و نمایش های تلویزیونی باشد.
یکبار که مجموعه شاخص گذاری شد، گشتن در سرور سریع و پاسخ دادن نیز سریعتر از دسترسی مستقیم از یک دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه مانند مدل Zyxel’s NSA325 می شود.
موضوع دوم، تبدیل کدها از فرمتی به فرمت دیگر است. تبدیل فرمت زمانی اتفاق می افتد که سرور باید فایل رسانه ای شما را برای پخش در دستگاه دیگر به یک فرمت سازگار تبدیل کند. تبدیل فرمت احتیاج به فرآیند grunt یا رمزگشایی ویدئو با تسریع کننده های سخت افزاری دارد اما اگر ویدئوی شما به فرمت MP4/H.264 رمزگشایی شود، در این صورت دیگر نیازی به این ویژگی نیست مگر زمانی که دسترسی به فایل شما از طریق اینترنت باشد ( رزبری می تواند بعضی از تبدیل فرمت های فایل های MP4 را برای پخش بهبود بخشد.) که این امر به این دلیل است که بیشتر دستگاه ها اساسا این فرمت را پخش می کنند. آنچه شما باید انجام دهید اینست که نرم افزارهای Plex خود را به گونه ای تنظیم کنید که در صورت امکان از "پخش مستقیم" استفاده کند، انجام این کار را نشان خواهیم داد.


ملاحظات ذخیره سازی
وقتی پای ذخیره سازی به میان می آید، شما به هارد درایوهای اکسترنال بزرگ برای ذخیره سازی فایل های رسانه ای خود احتیاج دارید. این هاردها می توانند مستقیما به یکی از چهار درگاه USB رزبری پای شما وصل شوند و یا می توان فایل ها را برروی هارد درایوهای شبکه ذخیره کرد.
شما نیاز دارید که هم سیستم عامل رزبری پای  و هم همه ی فایل های Plex را برروی کارت microSD ذخیره کنید. مدیا سرور فایل های –متادیتا، فایل های تبدیل فرمت شده و غیره- با حجم بالا را پشتیبانی می کند، در نتیجه کارت SD با ظرفیت 8 گیگابایت برای کتابخانه های بزرگتر جوابگو نخواهد بود.
از آنجایی که شما می توانید سرور را به گونه ای تنظیم کنید که فایل های تنظیمات Plex برروی درایو دیگری ذخیره شود، توصیه می شود که یک کارت SD با ظرفیت بالاتر بخرید. حداقل را 32 گیگابایت در نظر بگیرید. (با مراجعه به سایت eLinux.org لیست کارت های سازگار را ببینید)
و موضوع آخر، شبکه ی شماست. با اینکه از نظر فنی، اتصال رزبری پای به Wi-Fi امکانپذیر است، توصیه می کنیم که سرور را مستقیما از طریق سوکت HomePlug به مسیریاب وصل کنید.


راه اندازی سیستم عامل
رزبری پای 2 تبدیل به یک مدیا سرور اختصاصی می شود بنابراین به دلیل راحتی، یک سیستم عامل آماده (minibian) را با یک نسخه ی ساده ی Plex با استفاده از راهنمایی های HTPC نصب می کنیم. ابتدا با مشاهده ی صفحه ی نصب بر روی کامپیوتر شخصی یا مک شروع کنید. نیاز است که برای نمایان شدن لینک دانلود، مطلب را به اشتراک بگذارید.
سپس فایل Zip را در هارد درایو خود ذخیره کنید و فایل IMG آن را از حالت فشرده سازی خارج کنید. حالا شما باید این فایل IMG را بر روی کارت SD خود قرار دهید. توجه داشته باشید که این کار ممکن است هرچیزی که برروی کارت شما است؛ از بین ببرد بنابراین ابتدا یک پشتیبان تهیه کنید.
کاربران ویندوز می توانند فایل IMG را با استفاده از Win32 Disc Imager بر روی SD قرار دهند و کاربران مک با استفاده از لوازم دستی از IvanX.com این کار را انجام می دهند.- ابتدا برای ذخیره ی فایل های موجود در کارت SD از Pi Copier و سپس برای کپی فایل IMG که دانلود شده از Pi Filler استفاده کنید.


نصب و راه اندازی
اکنون فایل MiniBian آماده است که بر روی رزبری پای شما نصب شود. قبل از نصب، چند گام برای اجرا لازم است. ابتدا باید رزبری پای خود را به یک مانیتور از طریق  HDMI و صفحه کلید از طریق USB وصل کنید. کارت را در رزبری پای قرار دهید و آن را به داخل فشار دهید. حالا آن را به برق وصل کنید تا صفحه بوت آن را مشاهده کنید.
برای یک سری پیام منتظر باشید، سپس رمز عبور پیش فرض کاربر ریشه و کاربر Pi را تغییر دهید. برای انجام این کار، باید با کلمه عبور root و رمز عبور htpcguides وارد شوید.
سپس، تایپ کنید "sudo passwd"  و یک رمز عبور جدید برای کاربر ریشه ایجاد کنید. سپس تایپ کنید “sudo passwd pi” و یک رمز عبور برای کاربر Pi در نظر بگیرید.
بعد، کلیدهای SSH را با دو دستور زیر دوباره تولید کنید:


rm /etc/ssh/ssh_host*
dpkg-reconfigure openssh-server

حالا شما برای استفاده از تمام فضای خالی کارت SD خود باید دستور زیر را تایپ کنید:


Raspi –config


برای توسعه فایل سیستم خود، 1 را انتخاب کنید، سپس Finish و دوباره بوت کرده و وقتی سیستم بالا آمد، با کاربر ریشه و رمز عبور جدید خود وارد شوید.


نصب و راه اندازی
در گام بعدی، یک آدرس IP ایستا به شما تخصیص داده می شود، به این معنی که شما می توانید آن را در هر زمانی در شبکه خود پیدا کنید. یک بار که این کار انجام شد، شما می توانید با استفاده از ابزاری مانند Putty برای ویندوز، ترمینال در مک یا Serverauditor برای موبایل از راه دور به Pi دسترسی پیدا کنید. یعنی شما نیازی نیست که بعد از آن Pi خود را به یک مانیتور یا صفحه کلید وصل کنید.
ابتدا، دستور زیر را تایپ کنید:


Sudo nano /etc/network/interfaces


با این کار یک فایل متنی باز می شود. حال iface eth0 inet dhcp را به iface eth0 inet static تغییر دهید و سپس خطوط زیر را در زیر آن اضافه کنید. ‘x’ و ‘y’ را به آدرس خود در شبکه تغییر دهید. مثلا

192.168.35.8
Address 192.168.x.y
Gateway 192.168.x.z
Netmask 255.255.255.0
Network 192.168.x.0
Broadcast 192.168.x.255


Ctrl+o و سپس Enter را فشار دهید تا تغییرات ذخیره گردد، سپس Ctrl+X را فشار دهید تا از ویرایشگر نانو خارج شود. حال دستور زیر را برای بوت دوباره بزنید:


Sudo reboot


حالا شما آماده اید که Plex و نرم افزارهای دیگر را نصب کنید. دستورات زیر را برای شروع تایپ کنید:


Cd /root/HTPCGuides
Sudo git pull
Sudo bash install.sh


منتظر باشید تا مولفه های مورد نیاز نصب گردد، سپس خود را در منوی نصب کننده مشاهده می کنید. از کلیدهای جهت نما برای حرکت در لیست استفاده کنید، Space را برای انتخاب هر آیتمی که می خواهید نصب شود، فشار دهید. حداقل نرم افزارها برای نصب Plex، Samba و NFS می باشد. اگر می خواهید که فایل های خود را بین کامپیوتر خانه و دستگاه ذخیره سازی هماهنگ کنید، Syncthing را نیز نصب کنید.
زمانی که برنامه ها نصب شدند، exit را تایپ کنید و سپس به عنوان کاربر pi وارد شوید.


اتصال درایوهای اکسترنال
شما برای استفاده از درایو اکسترنال به صورت خودکار بعد از بوت برروی pi نیاز به تنظیم Minibian دارید. با بالا آوردن درایو اکسترنال می توانید با استفاده از Plex به کتابخانه ی رسانه ای خود دسترسی پیدا کنید. در ابتدا، مسیرهای لازم را در پوشه /mn ایجاد کنید.


Cd /mnt
Sudo Mkdir
Sudo Mkdir


( و را به نام های مورد علاقه خود مانند video یا music تغییر دهید.<
سپس، باید درایوهای خود را تشخیص دهید. Minibian به صورت خودکار می تواند هم درایو اکسترنال و هم درایو فرمت شده ی FAT را مشخص کند. اگر درایو شما با NTFS فرمت شده است، شما باید NTFS-3G را نصب کنید. برای این کار دستور زیر را بزنید.


Sudo apt-get install ntfs-3g


برای مشخص کردن درایو متصل به USB، پس از اطمینان از اتصال آن، دستور زیر را تایپ کنید:


Ls –laF /dev/disk/by-uuid/


باید یک IDهشت رقمی داشته باشید. مثلا 410E-9EE5. که این ID  کنار ورودی sd1 نوشته شده است که در واقع UUID درایو شماست. آن را در پایین بنویسید.
اگر رسانه های شما در یک درایو شبکه ذخیره شده اند، باید ابزارهایی را نصب کنید و آدرس IP را برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود پیدا کنید.


Sudo apt-get install cifs-utils
Sudo apt-get install smbclient
Smbclient –L 192.168.x.y

به نام پوشه های به اشتراک گذاشته توجه کنید.
حالا شما آماده اید که Pi خود را برای بالا آوردن اتوماتیک درایو اکسترنال در شروع، تنظیم کنید. خط زیر را تایپ کنید:


Sudo nano /etc/fstab

برای هر درایو با استفاده از سینتکس زیر برای درایوهای USB، یک خط اضافه کنید:


UUID=0000-AAAA /mnt/ vfat uid=1000,gid=1000,umask=077 0 0

UUIDرا با آن درایو جایگزین کنید و /mnt/share1 را به پوشته به اشتراک گذاشته تغییر دهید. اگر درایو شما NTFS است، vfat را با ntfs-3g جایگزین کنید و اگر لینوکس است، به ext4 تغییر دهید.
برای اتصال به یک درایو شبکه، از سینتکس زیر استفاده کنید:


//192.168.x.y/ /mnt/ cifs username= ,
Password=,uid=1000,gid=1000 0 0


آدرس شبکه، مسیرهای /mnt/share1 و ورودی های و را برای دسترسی به درایو شبکه تغییر دهید.
حال فایل را ذخیره کرده، نانو را ببندید و دستور زیر را تایپ کنید.


Sudo mount –a


این کار دایرکتوری ها را دوباره بالا خواهد آورد- cd /mnt/ را تایپ کنید و سپس dir تا درایوی که بالا آمده است تشخیص داده شود و محتویات آن به درستی نمایش داده شود.


مدیا سرور Plex
حالا Plex بر روی Pi شما نصب شده است، شما می توانید آن را از راه دور و از طریق کامپیوتر، تلفن و یا تبلت که به شبکه محلی وصل است و مرور گر وب دارد، تنظیم کنید. به آدرس 192.168.x.y:32000/web/ بروید که 192.168.x.y آدرس IP الحاق شده به Pi شماست.
وقتی وارد شدید، پوشه های رسانه ای را به کتابخانه ی خود اضافه کنید. آنها را تحت مسیر /mnt پیدا خواهید کرد. Plex کتابخانه ها را یک بار پردازش خواهد کرد بنابراین شما می توانید آنها را تنیظیم کنید و رها کنید تا در یک زمان مناسب، به نوبت پردازش شوند. هر بار می توان بررسی کرد که فرآیند در چه حال است ولی همانطور که پیش از این نیز گفته شد، اضافه کردن یک مجموعه بزرگ از رسانه ساعت ها طول می کشد تا کامل شود بنابراین آن را تنظیم کنید و رها کنید تا در طول شب اجرا شود.
وقتی که کتابخانه اجرا شد، می توانید قابلیت های Plex را امتحان کنید. یکبار که شما برنامه مورد نیاز را بر روی دستگاه موبایل خود نصب کردید، به تنظیمات برنامه بروید تا قبل از تست آن با یک ویدئو از کتابخانه های مختلف، مطمئن شوید که از پخش مستقیم (Direct Play) استفاده می کنید.
با توانایی پخش مستقیم، می توان به راحتی چندین ویدئو را همزمان بر روی شبکه ی محلی اجرا کرد مخصوصا اگر آنها HD نباشند.
می توان به فایل های رسانه ای در خارج از شبکه ی محلی نیز دسترسی پیدا کرد، اگرچه شایان ذکر است که Pi باید برخی از تبدیل فرمت ها را برای بهبود پخش انجام دهد ولی این کار تنها یک دقیقه بعد از انتخاب فیلم و قبل از شروع آن، طول می کشد. توجه داشته باشید که شما باید برای یک حساب plex.tv ثبت نام کنید تا این ویژگی کار کند، سپس Settings را باز کرده، گزینه Remote Access را بزنید، به حساب Plex وارد شوید و حالا باید بتوانید با آن کار کنید.
و حالا شما یک مدیا سرور Rasbery Pi با اجرای Plex دارید.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر