چگونه از گرم شدن بیش از حد کامپیوتر جلوگیری کنیم و آن را خنک کنیم؟

چگونه از گرم شدن بیش از حد کامپیوتر جلوگیری کنیم و آن را خنک کنیم؟

داغ شدن کامپیوتر می تواند باعث خاموش شدن ناگهانی و در طولانی مدت خراب شدن آن شود. روش هایی ساده وجود دارد که می توانید با خنک کردن دستگاه خود قابلیت آن را بهبود بخشید و طول عمر آن را افزایش دهید.

تا به حال هیچ کس در زندگی خود نگفته است: " کاش کامیپوتر من گرم تر بود". زیادی داغ شدن کامپیوتر ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی، از بین رفتن داده و خراب شدن سخت افزار شود. 
باید راهی برای خنک کردن هر کامپیوتری پیدا کرد. خنک بودن لپ تاپ می تواند باعث عملکرد بهتر کامپیوتر و طول عمر اجزای آن شود. اما قسمت خوب داستان همه این است که این کار بسیار ساده است. 

چگونه دمای کامپیوتر را چک کنیم؟
چک کردن دمای کامیپوتر ساده است. HWMonitor به شما اجازه می دهد تا دما و ولتاژ اجزای کامپیوتر را اندازه بگیرید. وقتی که صحبت از اورکلاک می شود، ولتاژ بالای اجزا دمای کامپیوتر را افزایش می دهد و باعث گرم شدن آن می شود. 
برنامه هایی مانند HWMonitor سه متغیر اصلی را می خواند: دمای سی پی یو( واحد پردازنده مرکزی)، جی پی یو ( واحد پردازنده گرافیک) و سرعت فن. این متغیرها وقتی که کامپیوتر شما بیشتر کار می کند تغییر می کند. زمانی که بازی می کنید و یا تحت پردازش شدید است گفته می شود که تحت " بارگزاری سنگین" است در حالی که کامپیوتر وقتی مورد استفاده نیست در حالت " عدم استفاده" است. دمای کامپیوتر در حالت عدم استفاده است با وقتی که تحت بارگزاری است متفاوت می باشد. 


طبیعی است که دمای کامیپوتر در حالت های مختلف متفاوت باشد. یک جی پی یو دو اتلافی دو فن دارد، و دمای آن خنک تر از یک سی پی یو با یک دستگاه خنک کننده است. اگر هرکدام از اجزا به دمای 70 یا 80 درجه سلسیوس ، وقتی در حالت عدم استفاده است برسند، ممکن است مشکل گرمای بیش از حد به وجود بیاید. البته این مشکل خیلی حاد نیست. اجزای کامپیوتر طوری طراحی شده اند که بتوانند گرمای زیادی را تحمل کنند، اما بهتر است که از قبل جلو زیادی گرم شدن آن ها را گرفت. 

روش های رایگان 
با روش های رایگان برای کاهش دما شروع می کنیم.

کامپیوتر خود را تمیز کنید
کامپیوتر شما هرچقدر هم که مدرن یا بزرگ باشد، گرد و خاک می گیرد. گرد و خاک منافذ و فن ها را مسدود می کند و هوای گرم را درون کامپیوتر زندانی می کند. یک تمیزکاری ساده می تواند باعث شود سیستم خنک کننده بهتر کار کند. 
هشدار: قبل از تمیز کردن سخت افزار، باید دو چیز را آماده کنید.
1-    کامپیوتر خود را خاموش کنید و آن را از برق در بیاورید. 
2-    پیش از دست زدن به هر بخش های داخلی الکتریسیته ساکن بدن خود را خارج کنید. برای جلوگیری از برق گرفتگی یک دستبند ضد استاتیک بپوشید و از لباس هایی که باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می شوند اجتناب کنید. 


برای تمیز کردن اجزای کامپیوتر فقط به سه چیز نیاز دارید: 
•    یک قوطی هوای فشرده 
•    یک لباس میکروفیبر
•    ایزوپروپیل الکل 99%
قدم اول این است که همه فن های کامپیوتر خود را تمیز کنید. این کار شامل فن سی پی یو، فن های خارجی و فن منبع تغذیه می شود ( البته نباید این فن را از واحد خود جدا کنید). قوطی هوا را روی آن ها اسپری کنید تا گرد و خاک بیرون رود، و تیغه ها را با لباس خود و الکل پاک کنید. 
پاک کردن فن ها تغییر بزرگی در کامپیوتر شما ایجاد می کند. کامپیوتر شما به این دلیل گرد و خاک می گیرد که فن ها خوب عمل نمی کنند یا کثیف شده اند. اگر کامپیوتر خود را به فروشگاه های تعمیر کامپیوتر ببرید، اولین کاری که معمولا می کنند پاک کردن فن هاست. 


بقیه قسمت های کامپیوتر را می توانید با لباس خود پاک کنید. 

سرعت فن ها را بالاتر ببرید
تنظیمات پیش فرض فن ها می تواند باعث زیادی گرم شدن سیستم شود. ممکن است سرعت آن ها زیادی برای خنک کردن بخش های کامپیوتر پایین باشند. بعضی از جی پی یو ها دمای بالایی دارند چرا که نرم افزار درایو جی پی یو فقط فن جی پی یو را تحت میزان بارگزاری خاصی فعال می کند. اینجاست که باید سرعت فن ها را کنترل کنید. برنامه هایی مانند SpeedFan این کار را برای شما انجام می دهند. 


برای افزایش سرعت فن از دکمه فلش رو به بالا استفاده کنید. 100% بالا ترین سرعتی است که می توانید به آن دست بیابید. اگر کامپیوتر خود را روی 50% بگذارید آن را در حالت عدم استفاده خنک نگاه می دارد. برای دستیابی به این دمای امن شاید مجبور شوید سرعت فن خود را وقتی که کامپیوتر تحت بارگزاری سنگین است بیشتر کنید. 
MSI Afterburner، یک ابزار اورکلاک راه هایی برای افزایش سرعت فن وقتی که در حال بازی کردن یا انجام کارهای سنگین با کامپیوتر خود هستید سرعت آن ها را به صورت خودکار بالا می برد. 

مدیریت کابل
بیشتر کاربران کابل ها را فراموش می کنند، که باعث می شود فضای زیادی اشغال شود. این امر می تواند باعث داغ شدن و گرد و خاک گرفتگی شود. اگر کابل های شما به صورت نا مرتب در اطراف وجود دارند ، هوای کافی به کیس کامپیوتر نمی رسد. این اتفاق باعث می شود که هوای خنک وارد کامپیوتر شما نمی شود و هوای گرم از آن خارج نمی شود، در نتیجه گرما و گرد و خاک در آن باقی می ماند. برای حل این مشکل کابل های داخل کیس خود را مرتب کنید تا فضای خالی بیشتری درون کامپیوتر شما ایجاد شود. 
مدیریت کابل های داخل کیس ممکن است خطرناک به نظر برسد. مدیریت کابل نیازمند جدا کردن اجزا و وصل کردن مجدد آن است. اما انجام این کار باعث می شود که جریان هوا بهتر درون کیس ایجاد شود. 

حفظ جریان هوای مناسب
حفظ جریان هوای مناسب برای خنک کردن کامپیوتر امری بسیار حیاتی است. اما این امر فقط به تمیز کردن اجزای کامپیوتر ختم نمی شود. به جهت گیری فن ها نیز مربوط می شود. جریان هوای مناسب به معنی اضافه کردن فن های جدید نیست. همچنین به معنی حفظ میانه بین فشار مثبت و منفی می شود. 
جریان هوای مثبت برای وقتی است که خنک است و هوای بیرون به درون سیستم راه دارد. هوای منفی وقتی است که داغ است و هوای داغ به بیرون هدایت می شود. هدف این است که به همان میزان که هوای داغ خارج می شود هوای خنک وارد سیستم شود. اگر نمی دانید چگونه فن کیس را قرار دهید ، یک اندیکاتور روی خود فن قرار دارد و به شما نشان می دهد که هوا در جه جهتی جریان دارد. 

روش های غیر رایگان
این واحد ها گران نیستند، اما ارتقا و یا جایگزینی اجزای کامپیوتر برای کاهش دما می تواند در طول عمر کامپیوتر و مصرف انرژی تاثیر داشته باشد. اگر کامپیوتر شما گاهی به دلیل دمای خیلی بالا خاموش می شود، بهتر است به جای این که یک کامپیوتر جدید بخرید اجزای آن را تغییر دهید. 

تغییر پیست گرمایی
کیفیت پیست گرمایی برای خوانش درجه حرارت مناسب بسیار مهم است. پیست گرمایی فضای خالی بین هیت سینک و اجزا را پر می کند. هیت سینک گرمای ایجاد شده توسط اجزای کامپیوتر شما را به ورقه های فلزی منتقل می کند. این صفحات فلزی سپس با فن خنک می شوند. 
هرچه کیفیت پیست گرمایی بهتر باشد گرمای بیشتری به اجزا و هیت سینک منتقل می شود. یک پیست گرمایی بی کیفیت پس از مدتی کار از کار می افتد و باعث می شود اجزای کامپیوتر گرم شوند. تغویض پیست گرمایی دمای سیستم را پایین می آورد. 
شما می توانید پیست گرمایی دو جز را تعویض کنید: سی پی یو و جی پی یو. راحت تر است که پیست گرمایی سی پی یو را تغییر دهید. تعویض پیست گرمایی جی پی یو ضمانت نامه شما را باطل می کند چرا که باید واحد آن را باز کنید. 

فن های بزرگ تر بخرید
بیشتر فن هایی که کیسی که خریده اید وجود دارند کوچک هستند و برای سیستم شما پاسخ گو نمی باشند. این موضوع به خصوص وقتی مشکل ساز می شود که بخواهید کامپیوتر خود را ارتقا دهید و اجزایی مانند آخرین نوع جی پی یو را خریداری کنید. 
فن ها معمولا ارزان و بادوام هستند و نصب آن ها ساده است و می توانید به راحتی جریان هوا و دمای کامیپوتر خود را متعادل کنید. البته پیش از آن که بزرگ ترین فنی که می بینید را بخرید باید مشخصات دقیق آن را بدانید. معمولا در مشخصات کامپیوتر شما نوشته شده است که از چند فن می توانید استفاده کنید، سایز فن ها چقدر باشد و در کجا باید آن ها را قرار دهید. 
به یاد داشته باشید این فن ها را طوری قرار دهید که تهویه و جریان هوای خوبی به شما ارائه دهد. 

خنک کننده سی پی یو خود را به روز رسانی کنید
شاید این موضوع را فقط در مورد سی پی یو بگوییم اما به روز رسانی هرکدام از فن های کامپیوتر به صورت خودکار با ایجاد جریان هوای مناسب دیگر اجزای کامپیوتر را نیز خنک می کند. دو نوع ارتقا بسیار مهم هست که می توانید با خنک کننده سی پی یو خود انجام دهید: بزرگ تر یا مایع. 
خنک کننده سی پی یو بزرگ تر هیت سینک و فن های بزرگ تری دارد که باعث می شود گرمای بیشتری از کامپیوتر شما خارج شود. به دلیل بزرگ تر بودن سطح هیت سینک گرمای بیشتری از سی پی یو گرفته می شود. فن های سی پی یو بزرگ تر و هیت سینک ها نیازمند فضای بزرگ تر هستند پس اطمینان یابید که کیس شما فضای خالی به اندازه کافی را دارد. 
خنک کننده های مایع فضای خالی زیادی نمی خواهند، بلکه گرما را از طریق یک مایع خاص می گیرند و مایع را از طریق یک رادیاتور بزرگ که درون کیس قرار می گیرد خنک می کنند. نصب خنک کننده های مایع به دلیل وجود رادیاتور آن ها سخت تر است. 
آیا من به یک خنک کننده کامپیوتر نیاز دارم؟
پاسخ بلی است. نه تنها دمای بالای کامپیوتر می تواند باعث خاموش شدن آن شود، میتواند هنچنین باعث خراب شدن آن نیز شود. حتی اگر همین الان مشکل داغ شدن ندارید، به یاد داشته باشید که یک کامپیوتر خنک یک کامپیوتر خوشحال است! اجزای خود را تمیز نگاه دارید، کابل ها را مرتب کنید و کامپیوتر خود را در موقعیتی که زیادی گرم شود دور نگاه دارید تا عمری طولانی تر و کارایی بهتری داشته باشد. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مهدی مختاری

سه‌شنبه, 14 خرداد 1398

سلام دوست گرامی. از اطلاعات بسیار مفید شما ممنونم. خدا خیرت بده.

پاسخ

علیرضا

سه‌شنبه, 07 آبان 1398

سلام واقعا عالی بود ممنون

پاسخ

عمران بشیری فرد

یک‌شنبه, 12 آبان 1398

من سیستم کیس خیلی خوبه کارت گرافیک من هم خوبه پوورع 600wک اولیه روش گذاشتن خیلی خوب کار میکنه حتی در 100% ولی پوررع 1350w green ک میندازم با کوچکترین باری ک بهش میدم داغ میکنه سیستم خاموش میشود!

پاسخ

ثبت نظر