نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت اول

نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت اول

نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت اول: تعداد زیاد نرم‌افزارها در دنیای لینوکس و همچنین تنوع و گوناگونی در آن‌ها ممکن است کاربران لینوکسی را دچار سردرگمی کند. در این پست، به معرفی برخی از نرم افزارهایی می‌پردازیم که تعداد دانلود زیادی نسبت به بقیه داشته‌اند و به نحوی می‌توان گفت آزمون خود را پس داده اند.

بر خلاف سیستم عامل ویندوز و مک، لینوکس یک ماهیت منسجم ندارد! بدین معنا که تعداد زیادی توزیع مختلف بر مبنای لینوکس وجود دارد، که برای هر کدام از آن‌ها محیط های دسکتاپ گوناگونی طراحی شده است و همچنین نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان از بین آن‌ها گزینه ی مطلوب را انتخاب کرد. طبق همین خاصیت لینوکس، روش‌هایی که بتوان با استفاده از آن‌ها به یک سیستم بهینه رسید، بسیار زیاد خواهند بود و هیچ گاه نمی‌توان بهترین روش را انتخاب کرد! در‌واقع هر کاربر، بسته به نوع نیازها و توانمندی‌های خود به نصب نرم‌افزار می‌پردازد و ممکن است سلیقه ی او با کاربر دیگری یکسان نباشد.

در ادامه به معرفی نرم افزارهایی می‌پردازیم که در زمینه‌های مختلف می‌تواند برای یک کاربر مؤثر واقع شود. این نرم‌افزارها به پنج بخش مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند که در هر پست به معرفی تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

بخش اول: نرم افزارهای کاربردی

سیناپس (به انگلیسی: Synapse)

سیناپس یک لانچر نرم‌افزار است که سرعت کار را بالا می برد. البته این لانچر فقط به باز کردن سایر نرم‌افزارها محدود نمی‌شود. اگر از رابط یونیتی اوبونتو یا گنوم شل استفاده می کنید، لانچرهای بسیار زیادی توسعه داده شده‌اند که از سیناپس بهتر عمل می کنند. ما سیناپس را به کسانی پیشنهاد می‌دهیم که محیط های دسکتاپی دیگری دارند. کاربران کی دی ای می‌توانند از KRunne r استفاده کنند. از دیگر لانچرهای موجود می‌توان به GNOME Do و dmenu نیز اشاره کرد.

کیت (به انگلیسی: Kate) و جینی (به انگلیسی: Geany)

اگر ویرایشگر پیش‌فرض جی ادیت (به انگلیسی: Gedit) پاسخگوی نیازهای شما نیست، کیت و جینی می‌توانند ویژگی‌های بیشتری را برای کد زدن و برنامه نویسی شما فراهم کنند. با اینکه این دو ویرایشگر متنی تقریباً ویژگی‌های مشابه با هم دارند، ما ویرایشگر کیت را پیشنهاد می کنیم. اگر هنوز هم بدنبال ویرایشگر پیشرفته‌تری هستید می‌توانید از Eclipse یا Sublime Text 2 استفاده کنید. اگر هم به دنبال ویرایشگری مشابه با Notepad++ هستید، می‌توانید از Notepadqq بهره ببرید.

آتوکی (به انگلیسی: AutoKey)

آتوکی یک ابزار کاربردی برای توسعه ی متن محسوب می شود. فرض کنید مجبورید متن های طولانی و خسته‌کننده ای را تایپ کنید، از نوشتن آدرس گرفته تا برنامه نویسی های پیشرفته. حال تصور کنید بتوانید این متن را تنها با زدن چند کلید تایپ کنید! این دقیقاً کاری است که آتوکی و سایر ابزارهای توسعه ی متن انجام می‌دهند و باعث می‌شوند وقت کمتری از شما گرفته شود. 

لیبره آفیس (به انگلیسی: LibreOffice)

به احتمال زیاد لیبره آفیس به طور پیش‌فرض در سیستم عامل شما نصب شده است، اما در بعضی توزیع‌ها باید به طور دستی آن را نصب کنید. لیبره آفیس ابزاری است برای مستندسازی، محاسبات، نمایش و غیره. لیبره آفیس را می‌توان معادلی برای مایکروسافت آفیس در ویندوز تلقی کرد و اگر فایل مشترکی با کاربران ویندوزی دارید، می‌توانید ویرایش های لازم را در لیبره آفیس اعمال کنید.

برای دیدن سایر بخش‌های این پست بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

منبع خبر: lifehacker

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر