آیا ریو پایانی برای لباس شناهای با تکنولوژی بالا هست؟

آیا ریو پایانی برای لباس شناهای با تکنولوژی بالا هست؟

یک سوال که دیگر از شناگران این ماه در استادیوم ورزش های آبی المپیک در ریو دو ژانیرو شنیده نمی¬شود: شما چه پوشیدی؟

آیا ریو پایان لباس شناهای با تکنولوژی بالا هست؟

یک سوال که از شناگران این ماه در استادیوم ورزش های آبی المپیک در ریو دو ژانیرو شنیده نمی­شود: شما چه پوشیدی؟

مربیان و شناگران المپیک ترجیح می دهند شرایط به همین صورتی که هست باقی بماند زیرا هرگز مایل به بازگشت به جنگ بر سر لباس شنا که در مسابقات قهرمانی جهان 2009 به اوج خود رسید نیستند.

با این حال، شرکت های بزرگ لباس شنا - که شرایط اقتصادیشان بسیار به شرایط این ورزش وابسته است - همیشه برای عرضه­ ی محصولات تکنولوژی بالا خود، که به شدت توسط قوانین محدود کردن اندازه و نوع پارچه لباس های مسابقاتی شنا محدوداند، اهتمام می­ورزند.

برخی دوست دارند بدانند که چه مدت بعد از اتمام بازی های ریو در روز 21 اوت وضع موجود باقی می ماند.

شناگر آمریکایی الیزابت بیسل گفت: "من باور دارم که در آینده شرایط به چیزی که قبلا بوده باز خواهد گشت، حال در پنج سال آینده، 10 سال، کسی چه می­داند؟"

این چشم انداز برای کسانی که آنچه هفت سال پیش در رم اتفاق افتاد را به یاد دارند نفرت برانگیز است، آن سال تغییرات اساسی در طراحی لباس شنا منجر به معرفی  لباس­های لاستیکی شد.

ثبت چهل و سه رکورد جهانی در یک دوره رقابت منجر شد تا رییس FINA  به سرعت قوانین محدود کننده­ ای را برای لباس شنا وضع کند. این قوانین شامل استفاده ی پارچه در لباس، عدم استفاده از زیپ در لباس، میزان پوشش از کمر تا بالای زانو (jammers) برای مردان و پوشش بالا تنه و پایین تنه برای زنان بود.

در حالی که شرکت های تولید لباس شنا  محدودیت ها را تا آنجا که می توانند در چارچوب قوانین روی محصولات خود اعمال میکنند، روشن است که آنها آزادی بیشتری را می طلبند.

تاد میچل کسی که خط تولید لباس شنای مخصوص مایکل فلپس را در آکوآ اسفر راه اندازی کرد گفت:" اگر قوانین کمی آزادانه تر باشند، قطعا خلاقیت و نوآوری بیشتری در طراحی لباس ها بوجود خواهد آمد."

کیت ویلتون، مدیر ارشد بازاریابی و طراحی در اسپیدو گفت: قوانین فعلی غول های لباس شنا را مجبور به تغییر روش طراحی کرده است.

او گفت: " در حال حاضر انرژی بسیار زیادی در طراحی لباس ها صرف می­شود."

 ویلتون افزود: "بدیهی است زمانی که مردم بتواند نوآوری بیشتری داشته باشند برای همه جذاب تر است."

به طور خاص، او ایده ی آزاد بودن لباس مردان برای پوشش بیشتر از بدن را ذکر کرده است.

 

او گفت:"اگر این اتفاق بیافتد، ما باید آماده باشیم."

اسپیدو در لبه تیغ جنگ بر سر ویژگی های لباس شنا با طرح معروف مسابقه ای LZR خود بود، که با کمک گرفتن امکانات تست تونل باد ناسا توسعه داده شده بود و به لباس معروفی در بازی های المپیک 2008 پکن تبدیل شده بود.

این لباس شنا (LZR) با پلی اورتان (به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده ساخته می‌شوند.)بکار رفته درپارچه و پانل های استراتژیک خود که بدن را در نقاط کلیدی فشرده می کند، به شناگر کمک می­کند در آب بالاتر بماند و مقاومت آب را به حداقل برساند - که تقلیدی از حرکت دلفین دراقیانوس است.

زمانی که فلپس در چین موفق به کسب هشت مدال طلا شد LZR پوشیده بود و یک جایزه 1 میلیون دلاری از اسپیدو دریافت کرد. اما در تابستان گذشته، لباس با لاستیکی شدن کاملا منسوخ شد که به دلیل اتفاقات ذکر شده در رم بود.

بیسل گفت: "هر کسی در آن لباس شنا به سرعت می تواند شنا کند. شناگر نباید برای افزایش سرعت فقط به لباس تکیه کند، او قطعا برای موفق شدن نیاز به تلاش سخت و مستمر خواهد داشت."

چاک ویلگوس، مدیر اجرایی فدراسیون شنای ایالات متحده آمریکا گفت:"ما مخالف علم نیستیم ولی هدف ما محک زدن عملکرد واقعی ورزشکاران بدون استفاده از تکنولوژی مدرن است. تولیدکنندگان لباس های شنا همیشه با این تصمیم مخلف هستند که قابل درک نیز هستند. زیرا آنها به فکر منافع اقتصادی خود هستند. همچنین مشخص است که کمپانی های بزرگ تولید لباس شنا تاثیر بسزایی در این ورزش دارند."  

Cornel Marculescu از مدیران FINA میگوید :"برای تغییرات در لباس شنا گزینه ای روی میز نیست و ما هیچ مشکلی با این قضیه نداریم. هنوز جا برای نوآوری وجود دارد."

اسپیدو  از Fastskin LZR X مسابقه ای برای بازی های المپیک ریو پرده برداری کرد.با شعار " فن آوری کشش یک طرفه" که انعطاف پذیری بیشتری را ایجاد می­کند. پارچه ای نازک تر در اطراف لباس زنان به احساس بهتر آب کمک می­کند و یک نوار X شکل در سراسر پشت لباس – نام لباس از این نوار گرفته شده - به کمک درایجاد قدرت کمی بیشتر می­انجامد.

همچنین آکوا اسفر محصول جدیدی برای ارایه دارد. یک لباس برای خط تولید  MP امضای فلپس که با استفاده از دو پارچه ی مختلف برای ایجاد ماده ه­ای با نام Exo-Core امید به ارائه فشردگی و انعطاف پذیری مورد نظر دارد.

میچل گفت: "این یکی از مزیت های بودن در فضای جدید است مایکل فلپس یک لباس جدید می خواهد که سریع، قابل انعطاف ،با قابلیت فشرده سازی و هیدرودینامیکی باشد. هنگامی که شما یک بوم خالی داشته باشید، فضا برای نوآوری بیشتر می­شود."

در حالی که همه موافق هستند که لباس های مسابقه ای سطح بالای کمپانی ها برای شناگران بسیار سریع تر از یک لباس معمولی موجود درقفسه فروشگاه ها است، برخی معتقدند که این محصولات بیشتر جنبه ی روانی دارند.

بروس جمل، مربی ستاره آمریکایی کتی لیدکی:" اجازه دهید صادقانه بگویم، برخی از این لباس ها اثر دارونما دارند."

میسی فرانکلین، دارنده چهار مدال طلا در بازی های المپیک 2012 لندن گفت:"من فکر می­کنم قوانین جدید لباس شنا برای این است که شرایط برای همه برابر باشد، این چیزی است که اهمیت دارد."

 

 

منبع خبر: chicagotribune


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر