پنج دلیل کند کار کردن شبکه وای فای

پنج دلیل کند کار کردن شبکه وای فای

برای دو دهه است که اینترنت با زندگی ما اجین شده است، صرف‌نظر از تمام تغییرات و پیشرفت‎هایی که در فناوری صورت گرفته، یک چیز همچنان ثابت باقی مانده است و آن هم نوع و شیوه اتصالات است. وقتی صفحات وب باز نمی‎شوند، ویدیوها به درستی بافر نشده و دائم قطع و وصل می‎شوند یا ایمیل‎ها قصد باز شدن ندارند، تازه مشکلات و فشار عصبی کاربران اینترنت شروع می‎شود. در ادامه پنج مشکل رایج و راه حل برطرف کردن آن را بررسی خواهیم کرد.

1. سارقان اینترنت

یکی از بهترین مزیت‎های استفاده از یک شبکه وای‎فای امکان دسترسی سريع و آسان به اینترنت است. اما اگر کلمه عبور شبکه شما بیش از اندازه ساده باشد، این امکان را فراهم میکند تا افراد غریبه هم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و به این شكل هم امنیت و هم پهنای باند اینترنت شما دچار مشکل خواهد شد. مسلما این چیزی نیست که شما می‎خواهید. شبکه‎هایی که از کلمات عبور ضعيف استفاده می‎کنند و یا اصلا از آن استفاده نمی‎کنند در معرض خطر جدی دستبرد زدن توسط دیگران هستند. برای این که بدانید چه دستگاه‎هایی به شبکه شما متصل شده‎اند می‎توانید از نرم افزار رایگان Wi-Fi History View استفاده کنید و آدرس‎های ای‎پی ناشناس را پیدا کنید.

برای پیشگیری از نفوذ بیگانگان به شبکه اختصاصی خود و جلوگیری از سرقت اینترنت و پهنای باند اولین قدم این است که کلمه عبور روتر خود را تغییر دهید. اگر نمی‎دانید کجا می‎توانید آن را پیدا کنید، سایتی به نام RouterPasswords وجود دارد که می‎تواند در زمینه پیدا کردن کلمه عبور سازنده روتر به شما کمک کند. بعد از آن، یک کلمه عبور طولانی و پیچیده را انتخاب کنید که به راحتی نتوان آن را حدس زد.
2. ازدحام

این مشکلی است که بیشتر برای محلات و آپارتمان‎های شلوغ از نظر تعداد شبکه‎های بی‎سیم رخ می‎دهد. وقتی تعداد زیادی کاربر قصد داشته باشند همزمان به یک کانال وای‎فای یکسان متصل شوند، سرعت اتصال به طرز قابل ملاحظه‎ای تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وقتی سرعت اتصال شما به شبکه در ساعات خاصی از روز کند می‎شود، که معمولا این موضوع در عصر و زمانی که اکثرا از سر کار به خانه برگشته‎اند بیشتر اتفاق می‎افتد، این مشکل یک نشانه بزرگ از وجود تراکم و ازدحام در سیگنال‎های وای‎فای است. برای رفع این مشکل از یک کانال دیگر در روتر خود استفاده کنید. اگر روتر شما از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می‎کند، معمولا 11 کانال برای انتخاب وجود دارد. بیشتر کانال‎های 1، 6 و 11 توصیه شده است، اما برای پیدا کردن یک اتصال سریع‎تر بهتر است سایر کانال‎ها را نیز امتحان کنید. خرید یک روتر پشتیبانی کننده از باند جدیدتر 5 گیگاهرتز هم کمک بزرگی به رفع این مشکل می‎کند.
3. تجهیزات از رده خارج

همه روترهای وای‎فای یکسان ساخته نمی‎شوند. روترهای AC یک مرحله پیشرفته‎تر از مدل‎های قدیمی‎تر B و G و حتی مدل N هستند. این روترهای جدید قابلیت‎های بیشتری داشته و عملکرد بهتری از خود نشان می‎دهند. اگر قصد خرید یک روتر جدید را دارید بهتر است به دنبال نوع جدید AC باشید. روترهای AC داری حداکثر گستره پهنای باند در حدود 8 در 160 مگاهرتز هستند که در مقايسه با 4 در 40 استاندارد N گسترده‎تر است. به عبارت دیگر، هر چه پهنای باند گسترده‎تر باشد امکان تبادل داده بدون افت سرعت نیز بیشتر می‎شود.
4. تنظیمات امنیتی روتر شما

گذشته از محافظت از شبکه شما در مقابل استفاده از پهنای باند توسط افراد غیر مجاز که می‎تواند بدون این که شما متوجه باشید، سرعت شبکه شما را به میزان قابل ملاحظه‎ای کاهش دهد، آیا می‎دانستید که نوع امنیت بی‎سیمی‎ که شما استفاده می‎کنید نیز می‎تواند روی عملکرد کلی سرعت شما نیز تاثیر گذار باشد؟ اگر شبکه شما به اصطلاح باز (بدون امنیت) است یا از استاندارد امنیتی WEP استفاده می‎کنید، فورا تنظیمات امنیتی خود را تغییر دهید. مسلما تلاش برای دسترسی به یک شبکه باز بسیار راحت‎تر به نتیجه می‎رسد و استاندارد امنیتی قدیمی‎ WEP را آسان‎تر می‎توان هک کرد، بنابراین به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.

گزینه‎های امنیتی دیگر پیش روی شما WPA, WPA2 with TKIP و WPA2 with AES هستند. WPA و TKIP نیز استانداردهای دیگری هستند که باید از آن پرهیز کرد. این دو پروتکل نه تنها قدیمی‎ و ناامن هستند بلکه می‎توانند سرعت شبکه شما را هم کم کنند. بهترین گزینه استفاده از WPA2 with AES است. AES یک پروتکل جدیدتر و امن‎تری است که سرعت بیشتری را نیز در اختیار شما قرار می‎دهد.
5. شما خیلی دورتر از محدوده سیگنال‌دهی هستید

بعضی اوقات آسان‎ترین راه برای رفع مشکل درست پیش چشم ما است. ساختار روترها به گونه‎ای طراحی نشده تا بتوانند سیگنال‎ها را تا مسافت‎های طولانی منتقل کنند، بنابراین در بخش‎هایی از خانه شما ممکن است به اصطلاح نقطه کوری وجود داشته باشد که سیگنال وای‎فای به آنجا نمی‎رسد. برای تهیه یک نقشه جامع از مناطق تحت پوشش سیگنال شبکه خود از یک ابزار به نام HeatMapper استفاده کنید. این کار به شما کمک می‎کند ببینید کجای منزل یا محل کار شما سیگنال وای‎فای قویتری دارد. HeatMapper یک نرم افزار رایگان تحت ویندوز است که می‎توانید به راحتی آن را دانلود و استفاده کنید. اگر از کاربران مک هستید NetSpot جایگزین خوبی برای این کار است.

وقتی شما نواحی مشکل‎دار خانه را پیدا کردید، چند گزینه پیش روی شما است. یک گزینه خرید یک گسترش دهنده وای‎فای است که می‎تواند گستره انتشار سیگنال روتر شما را تقویت کند. گسترش دهنده‎های وای‎فای بر اساس مدل و قابلیت‎هایی که ارائه می‎کنند قیمتی در حدود 20 تا 120 دلار دارند. معمولا یک گسترش دهنده سطح متوسط جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

گزینه دوم خرید یک سیستم حرفه‎ای مخصوص ترکیبی است. برای مثال Eero Home Wi-Fi system پانصد دلاری تضمين می‎کند که دیگر نقطه کوری در خانه شما باقی نمی‎گذارد. یک سیستم ترکیبی و مخصوص شامل مجموعه‎ای از روترهای کوچک است که با هماهنگی بین یک دیگر محدوده تحت پوشش شبکه شما را گسترش می‎دهد. تنها کافی است این روترها را در بخش‎های مختلف خانه قرار دهید تا سیگنال به تمام نقاط خانه ارسال شود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مشتاق

پنج‌شنبه, 21 مرداد 1395

توضیح قانع کننده ای نبود
اینا ب درد خودتون میخوره اخوی

پاسخ

ثبت نظر