رده بندی IP در دنیای موبایل چه مفهومی دارد ؟

رده بندی IP در دنیای موبایل چه مفهومی دارد ؟

حتما تا به حال شنیده ای اید که می گویند فلان گوشی هوشمند در رده بندی IP68 قرار می گیرد . احتمالا سوالاتی که در چنین لحظه ای برای شما مطرح شده این است که این رده بندی چه معنایی دارد ، چگونه بین یک کاربر عادی و یک طرفدار دو آتشه تفاوت ایجاد می کند و فرق آن با رده بندی IP67 در چیست . در این نوشتار به شرح این مقیاس پرداخته شده است .

در هر لحظه گوشی ها و گجت های اندروید مختلفی با رده بندی های مختلف IP طراحی و وارد بازار می شوند . این دو حرف نوشتار اختصاری عبارت Ingress Protection به معنای محافظت در مقابل نفوذ پذیری می باشند و با یک کد دو رقمی میزان مقاومت یک دستگاه را در مقابل عناصر مختلف نشان می دهند . با استفاده از این معیار است که شما می توانید فرق بین یک دستگاه مقاوم در برابر آب را با یک دستگاه ضد آب درک کنید .

رده بندی IP به طور اختصاصی نشان می دهد که یک محصول تا چه حدی می تواند در مقابل نفوذ ذرات یک ماده جامد و یا مایع مقاومت کند به این نحو که عدد اول قرار گرفته در کنار دو حرف انگلیسی میزان مقاومت دستگاه در برابر مواد جامد و عدد دوم میزان مقاومت دستگاه در برابر مواد مایع را نشان می دهد .

بسیاری از گوشی هایی که در رده بندی IPXX قرار می گیرند رتبه IP67 یا IP68 را دارند . هر دو معیار از نفوذ ناپذیری بسیار خوبی حکایت می کنند اما IP68 کمی بهتر است . IP67 یعنی یک دستگاه می تواند به مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب مقاومت کند و IP68 این میزان مقاومت را کمی ارتقاء می دهد .

همان طور که در جدول فوق مشاهده می کنید سازندگان تا به حال توانسته اند میزان نفوذ پذیری در مقابل مایعات را تا درجه بندی 8 تست کنند . یک سازنده می تواند محصولات خود را با رده بندی های مختلفی وارد بازار کند به طور مثال سامسونگ اعلام کرده که نوت 7 می تواند به مدت 30 دقیقه در عمق 5 فوتی آب باقی بماند به همین دلیل این گوشی هوشمند در رده بندی IP68 قرار می گیرد . 

ممکن است با محصولی روبرو شوید که در مقابل دو حرف رده بندی IP آن یک یا دو حرف X گذاشته شده باشد . از چنین حروفی این گونه برداشت می شود که مقاومت آن دستگاه در مقابل ذرات یک ماده مایع و یا جامد تست نشده است . به طور مثال عبارت IPX8 یعنی فلان دستگاه در مقابل مواد مایع رده بندی مقاومتی 8 را دارد اما مقاومت آن در برابر ذرات مواد جامع تست نشده است .

چند نکته مهم !

تست میزان نفوذ پذیری یک دستگاه در مقابل مواد مایع اغلب در آب شیرین صورت می گیرد به همین دلیل میزان نفوذ پذیری یک دستگاه می تواند در آب شور تغییر کند . یک دستگاه لزوما نمی تواند همان گونه که در مقابل آب استخر نفوذ ناپذیر است در مقابل آب دریا هم نفوذ ناپذیر باشد . علاوه بر این قرار دادن یک دستگاه در زیر دوش حمام هم می تواند نتایج ناگواری را برای آن دستگاه به دنبال داشته باشد زیرا فشاری که توسط نازل آب ایجاد می شود می تواند در دراز مدت به دستگاه آسیب برساند . اثرات چنین فشارهایی سریعا پدیدار نمی شوند اما می توانند در یک دوره زمانی طولانی مدت به گوشی مورد علاقه شما آسیب وارد کنند .

برای محافظت از برخی از گوشی ها گاهی از طرف سازنده توصیه می شود که پورت های هدفون و یا شارژ سازی دستگاه پوشانده شود . به طور مثال گوشی سامسونگ گلکسی S5 دارای یک لاستیک محافظت کننده است که از پورت شارژ کننده آن در مقابل نفوذ آب محافظت می کند . در صورتی که این وسیله محافظتی در جای خود قرار نگیرد آب به دستگاه نفوذ می کند و باعث خراب شدن آن می شود . 

دما نیز می تواند میزان مقاومت یک دستگاه را در مقابل نفوذ آب تغییر دهد . محفظه هایی مانند حمام بخار ، اتاق بخار و یا حتی وان آب گرم می تواند به یک دستگاه آسیب برسانند . فشار دادن کلید های صفحه کلید هم می تواند نفوذ آب به درون یک دستگاه را تسهیل کند به همین دلیل توصیه می شود که هنگامی که در زیر آب هستید کلیدهای ( دوربین ، پاور و صدای ) موبایل خود را فشار ندهید .

منبع خبر: androidguys

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

H

جمعه, 22 مرداد 1395

عنوان رو اشتباهی نوشتی IR!

پاسخ

ثبت نظر