کفش کتانی چگونه کامپیوترتان را خراب می کند ؟؟

کفش کتانی چگونه کامپیوترتان را خراب می کند ؟؟

شاید هیچ گاه به این موضوع فکر نکنید اما الکتریسیته ساکن می تواند کامپیوتر شما را خراب کند. اما چرا برای کامپیوتر خطرناک است و چگونه می توان از آن پیش گیری کرد؟

الکتریسیته ساکن یکی از قاتلین سخت افزار است. اگر در حال کار کردن با اجزای کامپیوتر هستید، حتی یک کار ساده مانند ارتقا حافظه، باید بدانید الکتریسیته ساکن چیست، چگونه می تواند کامپیوترتان را خراب کند و چگونه از بروز این مشکل پیش گیری کنید. 

الکتریسیته ساکن چیست؟ 
بسیاری از چیزها در خود الکتریسیته ذخیره نمی کنند، به این معنی که وقتی به آن ها دست می زنید دچار شوک ضعیف نمی شوید، و این به دلیل تعادل در تعداد الکترون ها ( یک بار منفی) و پروتون ها ( یک بار مثبت) است. با این حال وقتی که دو سطح را به هم مالش می دهید، الکترون ها جدا می شوند و به سطح دیگر می چسبند. از آنجایی که بعضی از سطوح خیلی راحت تر الکترون از دست می دهند، وقتی که یک سطح الکترون های بیشتر یا کمتری از حالت عادی داشته باشد ممکن است تعادل از بین برود. به خصوص چیزهایی که جنس لاستیکی دارند، مانند بادکنک یا کفش کتانی بیشتر دچار این وضعیت می شوند. 
الکترون های ساکن روی سطح جسم می مانند تا وقتی که بتوانند به نحوی خنثی شوند. یکی از روش هایی که از این الکتریسیته ساکن استفاده می شود این است که بادکنک را با فرش مالش می دهند و آن را به دیوار متصل می کنند. بار منفی بادکنک به بار مثبت دیوار متصل می شود. 

چرا الکتریسیته ساکن برای سخت افزار کامپیوتر خطرناک است؟ 
گاهی اوقات این بار الکترواستاتیکی ناگهان از یک ماده باردار به ماده ای دیگر، چیزی که الکتریسیته ایجاد می کند می پرد. وقتی که بدن انسان باردار می شود، وقتی که چیزی را لمس می کنیم می تواند باعث یک شوک الکتریکی کوچک شود. این اتفاق وقتی که سوار بر آسانسور می شویم هم می افتد. برای مدتی راه رفته ایم و بار الکتریکی ایجاد کرده ایم، حال به فلز آسانسور دست می زنیم و دچار شوک می شویم، کمی آزار دهنده است اما خطرناک نیست. حال اگر این خنثی سازی بار ( ESD) برای اجزای کامپیوتر که نیمه رسانا هستند اتفاق بیافتد می تواند باعث خرابی شود. حتی اگر جرقه را نبینید، تخلیه بار های کوچک نیز می توانند خرابی ایجاد کنند. 


متاسفانه خرابی ناشی از الکتریسیته ساکن، تخلیه بار الکترواستاتیک، از آنجایی که خرابی آشکاری به جا نمی گذارد به سختی قابل تشخیص است. باعث می شود که خوب کار نکند و گاهی از خود خطاهای بدون ربط نشان بدهد. سی پی یو شما ممکن است محاسبات غلط به شما نشان دهد، حافظه شما ممکن است پاک شود و یا بسوزد. ممکن است خطاهایی بدهد که کامپیوتر شما به صورت خودکار بتواند آن ها را رفع کند و یا ممکن است صفحه به رنگ آبی درآید و کامپیوتر ریستارت شود. شما ممکن است فکر کنید که کامپیوترتان ویروسی شده است اما مشکل از الکتریسیته ساکن است. 

چگونه از آسیب تخلیه بار الکتریسیته ساکن جلوگیری کنیم؟
کاری که باید بکنید این است که پیش از این که به هر جز کامپیوتر دست بزنید بدن خود را از الکتریسیته ساکن خالی کنید. اگر با هر بخش داخلی کامپیوتر خود کار می کنید، برای مثال بخشی را ارتقا می دهید و یا عوض می کنید، بهترین کار این است که یک دستبند ضد استاتیک بپوشید. این دستبندها رسانا الکتریسیته ای هستند که الکتریسیته ساکن را از بدن شما خارج می کنند. دستبند را دست کنید و طرف دیگر آن را به رادیاتور یا کیس کامپیوتر متصل کنید.


یک روش دیگر این است که به خود رادیاتور دست بزنید، البته این راه اصلا قابل اعتماد نیست. به یاد داشته باشید که اگر رادیاتور به کیس کامپیوترتان نزدیک نباشد، وقتی که به طرف کامپیوتر خود بر می گردید الکتریسیته ساکن بیشتری تولید می کنید. 
درضمن لباس پشمی نپوشید چرا که با هر حرکت شما الکتریسیته ساکن تولید می کنند. 
 پس زمانی که اجزای کامپیوتر را از جایی به جایی دیگر منتقل می کنید چه؟ باید حتما از یک کیف ضد استاتیک که مانند شکل زیر است و یا یک کیف فویلی استفاده کنید. 


خط هایی که می بینید رسانای الکتریکی هستند و مش رسانا چیزی می سازد که به آن قفس فارادی می گویند. این کیف ها هر چیزی که در آن ها باشد را از دریافت بار الکتریکی بیرون در امان نگاه می دارد. اگر درون ماشین یا هواپیمایی باشید که صاعقه با آن برخورد می کند می دانید چگونه کار می کنند. بار الکتریکی شدید صاعقه به شما برخورد نمی کند. 
مشکل در توضیح ضرر الکتریسیته ساکن به کامپیوتر این است که نمی توان آن را دید و ممکن است مشکل تا هفته ها خود را نشان ندهد و یا خطاهای بی ربط بدهد. ممکن است فکر کنید که " من همیشه بدون تخلیه الکتریسیته ساکن به کامپیوتر خود دست زده ام و چیزی نشده است"، اما اشتباه می کنید، چرا که این مشکل روزی خود را نشان می دهد و شما فکر می کنید که دچار ویروس شده اید. باید همیشه در هنگام تماس با سخت افزار بسیار مواظب باشید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر