از بازی‌های المپیک باید چه درس‌های موفقیتی بیاموزیم؟

از بازی‌های المپیک باید چه درس‌های موفقیتی بیاموزیم؟

رسیدن به هدف‌های جسورانه و خیلی بزرگ آرزوی هر کسی است ولی در توان هر کسی نیست. ورزشکاران حاضر در المپیک افراد بلندهمت و بلندپروازی هستند. اما گاهی تمرکز بیش از حد روی هدف‌های بزرگ می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و فرد را وادار کند برای رسیدن به هدفش دست به هر کاری بزند.

چرا تمرکز در انجام کارهای بزرگ می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد؟

این روزها بازهای‌ المپیک در ریو در حال برگزار شدن است. این بازی‌ها نه تنها نمایانگر قدرت فیزیکی فوق‌العاده ورزشکاران هستند، بلکه بیانگر داستان‌های دلگرم‌کننده‌ از ورزشکاران سخت‌کوشی می‌باشند که برای رسیدن به اهداف بزرگشان در صحنه رقابت‌های جهانی، موانع باورنکردنی را کنار می‌زنند. داستان‌هایی که می‌توانند اشک شما را دربیاورند و حتی شما را متقاعد کنند که دوباره به سراغ هدف‌های متهورانه وجسورانه خود بروید.

    این روش یعنی عدم تمرکز روی هدف و تمرکز روی پیشبرد کار، در مورد همه هدف‌ها کاربرد ندارد. از کسب صلاحیت در بازیهای المپیکی گرفته تا کسب ارتقاء شغلی و بهبود یک رابطه. به طور خلاصه، بهترین راه رسیدن به هدف‌های بزرگ ضمن حفظ نشاط و انرژی وتلاش و سخت کوشی، می‌تواند فراموش کردن آن‌ها باشد.

اگر این مبارزان باصلابت می‌توانند به جوایز خود خیره شوند و به رویاهای دور و دراز خود دست پیدا کنند، پس به طور حتم شما هم می‌توانید با تمرکز روی اهداف بزرگ و پر خطر، به بیشتر از این‌ها برسید. گرچه یک حقیقت بدیهی است، اما این همان درسی نیست که باید از ورزشکاران رهسپار ریو یاد بگیریم. المپیکی‌ها دائم به لحظه احتمالی قهرمانی خود فکر نمی‌کنند، شما هم نباید این کار را انجام دهید.

تمرکزتان به پیشبرد کار باشد نه هدف

امروزه دانشمندان با استفاده از تجربه براندا مارتینز دونده آمریکایی که به طور اتفاقی در مسابقه المپیک سکندری خورد و به زمین افتاد، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا تمرکز بیش از اندازه روی هدف برخلاف عملکرد درازمدت و سلامت و رفاه عمومی نیست. تمرکز بیش از حد روی هدف‌ نه تنها ممکن است موجب شود فرد به کارهایی همچون تقلب کردن روی بیاورد ( ظاهراً در زندگی و در ورزش)، بلکه می‌تواند موجب سراسیمگی و البته صلب انگیزه  از وی گردد. دوپینگ کردن ورزشکاران در میادین ورزشی و مسابقات می‌تواند نمونه بارز آن باشد. در نهایت، حتی اگر به اهداف بزرگ خود برسید، به خاطر تمرکز بیش از حدی که به نتیجه پایانی داشتید، رسیدن به هدف ممکن است در شما حس پوچی و یا حتی افسردگی ایجاد نماید. و اگر بنا به دلایل اتفاقی و خارج از کنترل، نتوانستید به اهدافتان برسید؛ اعتماد به نفستان آسیب شدیدی خواهد دید.

البته این به معنی غافل شدن و نادیده گرفتن هدف نیست. تعیین هدف می‌تواند همانند یک مکانیزم هدایت کننده عمل کند. پس از آن که هدفی را تنظیم کردید، بهتر است به جای آن که تمرکزتان را روی خود هدف معطوف کنید، بیشتر به فکر جریان و راه و روش رسیدن به آن هدف باشید در این صورت شانس شما بیشتر می‌شود. بعد خودتان  قضاوت کنید که چقدر در جریان رسیدن به آن هدف موفق عمل کرده‌اید. مثلاً برای مارتینز- دونده آمریکایی- این بدان معنی است که نگران بدشانسی‌اش در 800 متر نباشد، و بیشتر به تغذیه صحیح، خواب کافی و تمریناتش توجه کند تا شانس بهتری در انجام مسابقه 1500 متر داشته باشد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر