12 قابلیت جدید ویندوز 10 بعد از نصب Anniversary Update !

12 قابلیت جدید ویندوز 10 بعد از نصب Anniversary Update !

زمان بروزرسانی ویندوز 10 فرا رسیده است ! مایکروسافت آپدیت جدید خود را Anniversary Update نامیده تا از این طریق اولین سال تولد ویندوز 10 را جشن بگیرد . این پلت فرم سال گذشته در چنین زمانی در معرض عموم قرار گرفت . پچ منتشر شده جامع ترین آپدیتی است که تا به حال توسط ردموند عرضه شده است . این پچ 12 قابلیت جدید دارد که با خواندن این نوشتار نسبت به آن ها مطلع می شوید .

1-    تغییر دادن تم ویندوز به یک تم مشکی رنگ

بروزرسانی جدید شما را قادر می سازد تا به سادگی به وسیله یک سوئیچ مجازی تم ویندوز دستگاه خود را به رنگ مشکی تغییر دهید . تم دارای رنگ تیره در گذشته هم به صورت پنهانی در سیستم عامل های ویندوز عرضه شده بود اما هم اکنون این قابلیت تزیینی به طور رسمی در اختیار کاربران گذاشته شده است . 

برای فعال کردن این تم باید ابتدا به قسمت Setting بروید و سپس در آپشن Personalization and Colors تم جدید را پیدا کنید . از ویژگی های این تم می توان به کمتر کردن میزان مصرف شارژ باتری لپ تاپ و تغییر دادن رنگ برخی از نرم افزارها و دیالوگ ها اشاره کرد .

2-    وارد شدن به یک نرم افزار با نشان دادن چهره

یکی از قابلیت های عرضه شده توسط مایکروسافت ویندوز هلو ( Windows Hello ) بود که کاربر را قادر می ساخت تا با نشان دادن چهره خود وارد محیط ویندوز شود . بروزرسانی جدید امکان استفاده کردن از این قابلیت برای وارد شدن به برخی از نرم افزارها را نیز برای کاربر فراهم می سازد . 

در حال حاضر تنها برخی از نرم افزارها مانند دراپ باکس ( Dropbox ) این قابلیت را پشتیبانی می کنند اما می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک تعداد نرم افزارهای پشتیبانی کننده این ابزار افزایش یابد . کاربران می توانند از طریق مرورگر مایکروسافت اج (Microsoft Edge ) از این قابلیت در وب های مختلف نیز استفاده کنند .

3-    امکان کنترل کردن نحوه پخش موسیقی از صفحه لاک اسکرین

لاک اسکرین ( lock screen ) مکانی است که از طریق آن وارد محیط ویندوز می شوید . ردموند با انتشار نسخه بروزرسانی جدیدش قابلیت های این قسمت را نیز ارتقاء داده است ؛ به طور مثال هم اکنون کاربر می تواند از این قسمت نحوه پخش کردن آهنگ های خود را نیز کنترل کند . 

کاربران تنها در صورتی می توانند در هنگام قفل بودن ویندوز از این قابلیت استفاده کنند که نرم افزار گروو ( Groove ) مایکروسافت در حال پخش کردن آهنگ ها باشد . در چنین حالتی ابزارهای کنترل کننده نحوه پخش موسیقی در گوشه سمت چپ صفحه نمایش داده می شوند . کاربران می توانند از کورتانا ( Cortana ) نیز برای پخش آهنگ های خود استفاده کنند .

4-    استفاده از کورتانا از صفحه لاک اسکرین 

یکی از ویژگی های ارتقاء یافته دستیار مجازی مایکروسافت امکان به کار گیری این قابلیت از صفحه لاک اسکرین می باشد . بروزرسانی جدید باعث شده که دیگر نخواهید برای چک کردن شرایط آب و هوایی وارد محیط ویندوز شوید . برای استفاده از این قابلیت باید از طریق بخش تنظیمات ویندوز وارد Personalizationthen Lock screen  و Cortana lock screen settings  شوید تا بتوانید فرمان های مورد نظر خود را فعال کنید .

5-    اجرای اکستنشن ها در مرورگر مایکروسافت اج

مرورگر جدید مایکروسافت هنوز سر و صدای زیادی به پا نکرده است اما در آینده ای نزدیک به یک نرم افزار قدرتمند مبدل می شود . ردموند در بروزرسانی جدید خود چند اکستنشن جدید را نیز برای مرورگر اج در اختیار کاربران گذاشته است . شما می توانید از طریق سربرگ جدیدی که با نام Extensions در منو مرورگر اج قرار گرفته است ، این اکستنشن ها را کنترل کنید . نسخه جدید نرم افزار مرورگر اج در ویندوز استور نیز گذاشته شده است .

6-    ترجمه متن و پین کردن سربرگ ها در مرورگر اج

یکی دیگر از ویژگی های جدید مرورگر اج امکان استفاده کردن از زبان های مختلف در هنگام وب گردی می باشد . کاربران علاوه بر این هم اکنون می توانند در اج هم مانند هر مرورگر دیگری سربرگ ها را پین کنند تا بتوانند راندمان وب گردی خود را افزایش دهند .

7-    ارسال فرامین به گوشی همراه

خدمات و نرم افزارهای مایکروسافت در حال گسترش است و کسی که مسئولیت ارائه این ابزارها برای سیستم عامل های اندروید و iOS را بر عهده دارد کورتانا می باشد . در ویندوز 10 شما می توانستید فرامین مختلفی را به کورتانا بدهید ؛ هم اکنون بروزرسانی جدید این امکان را فراهم ساخته که فرامین داده شده به طور خودکار به کورتانا در سیستم عامل های اندروید و iOS نیز داده شود ؛ البته مشروط به این که این دستیار مجازی بر روی دستگاه های دارای این سیستم عامل ها نیز نصب شده باشد و کاربر در آن ها هم از کد های شناسایی یکسانی برای کورتانا استفاده کند .

8-    دریافت اعلان های سیستم عامل اندروید در ویندوز 10

با نصب کردن کورتانا بر روی دستگاه اندروید خود می توانید از این دستیار مجازی بخواهید که اعلان های داده شده بر روی گوشی یا تبلت شما را مستقیم به رایانه و یا لپ تاپ شما ارسال کند . 

برای استفاده کردن از این قابلیت باید کورتانا را روی دستگاه اندروید خود نصب کنید ، وارد اکانت ویندوز خود شوید و سپس گزینه Sync notifications را انتخاب نمایید تا اعلان ها بین دو دستگاه همگام سازی شوند . شما علاوه بر این می توانید از این طریق نرم افزارهایی را که می خواهید اعلان های آن ها را هم دریافت کنید ، انتخاب نمایید .

9-    اولویت بندی کردن اعلان ها

اکشن سنتر ( Action Center ) در بروزرسانی جدید مرتب تر و سازماندهی تر شده است . از جمله قابلیت های جدید این ابزار امکان دسته بندی کردن اعلان ها بر حسب نرم افزارهای مختلف می باشد . برای اولویت بندی کردن یک نرم افزار باید در قسمت Settings از آپشن System گزینه Notifications & actions  را انتخاب نمایید و سپس نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید . مایکروسافت آپشن های مختلفی را برای اولویت بندی کردن اعلان ها در این قسمت قرار داده است .

10-    استفاده بهتر از قلم 

قبل از انتشار بروزرسانی جدید با فشار آوردن بر روی قلم یک نرم افزار پیش فرض که اغلب وان نوت ( OneNote ) بود ، اجرا می شد . هم اکنون با انجام دادن این کار می توانید نرم افزارهای بیشتری را اجرا کنید و یا حتی اسکرین شات بگیرید . به واسطه بروزرسانی جدید علاوه بر این می توانید با نوشتن یک یادداشت در یک فایل نوت آن یادداشت را به طور خودکار در تقویم ویندوز نیز ثبت کنید .

11-    به ویندوز بگوید که چه زمانی نمی خواهید رایانه به طور غیرمنتظره مجددا راه اندازی شود .

به واسطه بروزرسانی جدید همچنین می توانید برای ویندوز 10 تعیین کنید که در چه زمانی به طور غیر منتظره بروزرسانی و یا مجددا راه اندازی نشود . برای فعال کردن این قابلیت باید از قسمت Settings  گزینه Update & security را انتخاب نمایید و سپس از قسمت Windows Update که در آپشن Change active hours قرار دارد ، زمان های مورد نظر خود را برای رایانه و ویندوز تعریف نمایید .

12-    پین کردن ویندوز و نرم افزارها در هر دسکتاپ مجازی

این ویژگی برجسته ترین ویژگی بروزرسانی جدید نیست اما در صورتی که از دسکتاپ های مجازی ویندوز 10 استفاده می کنید می توانید بهره زیادی از آن ببرید . به واسطه این قابلیت می توانید به ویندوز و همه برنامه ها در همه دسکتاپ ها دسترسی داشته باشید . 

برای استفاده کردن از این قابلیت باید ابزار Task View را که در نوار وظیفه قرار دارد باز کنید و سپس بر روی آیکون کوچک نرم افزاری که می خواهید در دسکتاپ های دیگر هم به آن دسترسی داشته باشید ، کلیک راست کنید تا آپشن مورد نظر را بیابید . 
  

منبع خبر: gizmodo

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر