چگونگی مدیریت شبکه‎های بی‎سیم در ویندوز ۱۰

چگونگی مدیریت شبکه‎های بی‎سیم در ویندوز ۱۰

در ویندوز ۱۰ مایکروسافت قابلیت‎ها و بهینه‌سازی‎های زیادی را اضافه کرده است. یکی از این تغییرات اضافه شدن اپلیکیشن Settings است که جایگزین PC settings در ویندوز ۸ شده است و سرانجام جایگزین کنترل پنل نیز خواهد شد. ما در این مقاله قصد داریم سری به بخش جدید Network & Internet اپلیکیشن Settings زده و ببینیم چگونه می‎توان ارتباطات بی‌سیم را در ویندوز ۱۰ مدیریت کرد.

کاربران با ورود به اپلیکیشن Settings بخش جدیدی با نام Network & Internet را مشاهده خواهند کرد. برخلاف ویندوز ۸، اپلیکیشن Settings در ویندوز ۱۰ بسیار بهینه شده است. برای مثال ویندوز ۱۰ بخش اتصالات بی‎سیم و باسیم را به دو قسمت جداگانه تفکیک کرده است ( وای‎فای و اترنت). همچنین شما می‎توانید با استفاده از بخش Wi-Fi Sense به یک شبکه بی‎سیم متصل شده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. نکته جالب توجه دیگر این که  شما می‎توانید تمام وظایف مربوط به شبکه بی‎سیم خود را از داخل این اپلیکیشن Settings مدیریت کنید.

 

اگر شما تنها از اترنت استفاده می‎کنید، اتصال به یک شبکه خیلی ساده و سر راست انجام می‎شود. تنها کافی است کابل اترنت را به آداپتور شبکه موجود در کامپیوتر خود متصل کرده و از امکانات شبکه استفاده کنید. به عبارت دیگر اتصال به یک شبکه بی‎سیم نیاز به طی کردن مراحل بیشتری دارد و از طرفی دیگر قابلیت‎های بیشتری را نیز در اختیار شما قرار می‎دهد.
اتصال به یک شبکه بی‎سیم

بعد از این که شما آدابتور بی‎سیم را در کامپیوتر خود نصب و تنظیم کردید، یک آیکون شبکه بی‎سیم جدید را در سینی سیستم مشاهده خواهید کرد. برای اتصال به شبکه روی آیکون شبکه موجود در سینی سیستم کلیک کرده و یکی از شبکه‎های موجود را انتخاب کنید. اگر اغلب از یک شبکه مشخص برای اتصال استفاده می‎کنید، اطمینان حاصل کنید که گزینه Connect automatically را انتخاب کرده باشید. سرانجام روی دکمه Connect کلیک کرده و SSID مورد نیاز را وارد کنید تا تنظیمات شما تکمیل شود.

مدیریت اتصالات بی‎سیم

در ویندوز ۱۰ مایکروسافت به آهستگی در حال حذف منوهای شناور برای دسترسی به تنظیمات و قابلیت‎های مختلف است، به همین دلیل تمام گزینه‎های مربوط به شبکه به بخش Network & Internet منتقل شده‎اند. برای دسترسی به تنظیمات شبکه روی لینک Network settings  (به تصویر قبل مراجعه کنید) کلیک کنید یا اپلیکیشن Settings را اجرا کرده و به بخش Network & Internet بروید.

در قسمت Wi-Fi شما تمام شبکه‎های بی‎سیمی‎ را که امکان دسترسی به آن را دارید مشاهده خواهید کرد (این قابلیتی است که به ویندوز ۱۰ اضافه شده است). محتوای این فهرست شبیه همان مواردی است که در سینی سیستم هم می‎توانید آن را مشاهده کنید.

شبیه به ویندوز ۸، اگر مایلید آدرس آی‎پی، نوع امنیت و SSID را هم مشاهده کنید یا اگر می‎خواهید وضعیت اتصال خود را به شکل شبکه محدود از لحاظ حجم داده مصرفی در ماه (metered connection)  تنظیم کنید، می‎توانید روی لینک Advanced Options موجود در انتهای فهرست اتصالات کلیک کنید.

چطور شبکه‎های بی‎سیم را در ویندوز ۱۰ نادیده بگیریم

اگر می‎خواهید شبکه‎های بی‎سیمی‎ را که دیگر از آنها استفاده نمی‎کنید، حذف کرده یا آنها را نادیده بگیرید؛ این مراحل را دنبال کنید: از قسمت Wi-Fi روی گزينه Manage Wi-Fi settings کلیک کنید، سپس از فهرست Mange known networks روی شبکه مورد نظر خود کلیک کرده و بعد دکمه Forget را کلیک کنید.

Wi-Fi Sense

شما در صفحه Manage Wi-Fi settings بخش جدیدی به نام Wi-Fi Sense را مشاهده خواهید کرد. ایده استفاده از قابلیت Wi-Fi Sense از امکانات موجود در ویندوزفون ۸ گرفته شده است. برای صرفه‌جویی در مصرف داده در موبایل شما می‎توانید به هات‌اسپات‎های امن پیشنهاد شده در اطراف محل تردد خود متصل شوید. اگر شما به اسکایپ، Outlook.com یا فیسبوک متصل می‎شوید، می‎توانید بدون نیاز به تایپ کردن و فاش کردن کلمه عبور به شبکه‎های محافظت شده به وسیله کلمه عبور دسترسی پیدا کرده و یا آنها را به اشتراک بگذارید.

برای اتصال به هات اسپات‎های باز و رایگان اطمینان حاصل کنید که دکمه لغزننده موجود در زیر گزینه Connect to networks shared by my contacts را روشن کرده باشید و در نهایت روی یکی از سه نوع اتصالی که می‎خواهید یک شبکه را با آن به اشتراک بگذارید کلیک کنید. زیر گزینه Manage known networks یک شبکه بی‎سیم را انتخاب کنید، بعد روی Share کلیک کنید، سپس کلمه عبور را وارد کنید و دوباره روی دکمه Share کلیک کنید.

در اقدامی‎ مشابه، اگر می‎خواهید به اشتراک گذاری یک شبکه بی‎سیم خاص را متوقف کنید،  تنها کافی است روی Stop sharing کلیک کنید.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر