توسعه هوش‌ مصنوعی با ارتقا رایانه‌های کوانتومی

توسعه هوش‌ مصنوعی با ارتقا رایانه‌های کوانتومی

شرکت لاکهید مارتین با هدف توسعه‌ی الگوریتم‌های یادگیری ماشینی اقدام به تقویت رایانه‌ی کوانتومی خود کرد.

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ مرکز پشتیبانی محاسبات شرکت لاکهید مارتین1 آمریکا، شروع به استفاده از یک رایانه‌ی کوانتومی ارتقا یافته، برای تسریع توسعه‌ی الگوریتم‌های یادگیری ماشینی کرد. ارتقا رایانه‌ی کوانتومی مذکور با استفاده از پردازنده‌ی دی-ویو 2اکس (D-Wave 2X) و به میزبانی مرکز محاسبات کوانتومی لاکهید مارتین (QCC2) صورت گرفته و ظرفیت آن را به 1098 کیوبیت3 افزایش داد.
2اکس نسل سوم پردازنده‌های تولید شده توسط شرکت دی-ویو-سیستمز4 است. این پردازنده در سال 2015 معرفی شد و از توان پردازشی بیش از 1000 کیوبیت بهره می‌برد. رایانه‌های کوانتومی برای انجام پردازش‌ها از 0 و 1 استفاده می‌کنند؛ اما بیت کوانتومی علاوه بر 0 و 1، می‌تواند ویژگی هر دو را به طور هم‌زمان داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا سرعت محاسبات در رایانه‌های کوانتومی از بهترین ابررایانه‌های امروزی نیز بیشتر شود.
مرکز محاسبات کوانتومی لاکهید مارتین از سال 2011 شروع به استفاده از دی-ویو کرد. مقامات این مرکز در مورد اهداف خود گفتند: «احتمالاً بتوان به هدف ایجاد رایانه‌های کوانتومی با عملکرد بالا دست پیدا کرد.»
محققان مرکز یاد شده ادعا می‌کنند به‌روزرسانی رایانه‌ی کوانتومی می‌تواند مرزهای محاسباتی آن را گسترش دهد. شرکت آی. بی. ام نیز مدتی قبل یک رایانه کوانتومی متشکل از 5 اتم ایجاد کرد که به کاربران اجازه می‌دهد به اجرا و آزمایش الگوریتم‌های خود در یک فضای ابری بپردازند.
هدف از ارتقا رایانه‌ی کوانتومی ذکر شده در بالا، ایجاد یک «رایانه‌ی کوانتومی همه‌منظوره» (universal quantum computer) با پردازنده‌ای دارای 100 کیوبیت است. این در حالی است که به اعتقاد آی. بی. ام، رایانه‌ای تشکیل شده از 50 کیوبیت می‌تواند بهتر از سریع‌ترین ابررایانه‌ی جهان عمل کند.
شرکت آی. بی. ام و مرکز محاسبات کوانتومی لاکهید مارتین در حال تحقیق برای یافتن راهی هستند که با افزایش قدرت پردازش‌های کوانتومی توان برطرف کردن مشکلات برنامه‌های بهینه‌سازی را داشته باشند. به‌عنوان مثالی از این برنامه‌ها، می‌توان به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات برای پیدا کردن بهترین ترکیب از چند موضوع، کاهش هزینه‌ها و پردازش‌های مالی اشاره کرد. از طرفی محاسبات کوانتومی می‌تواند به توسعه‌ی هوش مصنوعی کمک کرده و قدرت محاسبات شناختی آی. بی. ام واتسون (IBM’s Watson) را افزایش دهد.
در حال حاضر علاوه بر لاکهید مارتین، سازمان ناسا و آزمایشگاه ملی لوس آلاموس5 نیز از پردازنده‌ی 2اکس استفاده می‌کنند.

________________________________

1-  Lockheed Martin
2- مرکز محاسبات کوانتومی لاکهید مارتین (USC-Lockheed Martin Quantum Computation Center) با هدف همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و لاکهید مارتین، درموسسه علم اطلاعات این دانشگاه ایجاد شد
3- در پردازش کوانتومی، یک کیوبیت یا بیت کوانتومی، واحد پردازش کوانتومی مشابه بیت در رایانه‌های کلاسیک بوده و کوچک‌ترین واحد ذخیره‌ی اطلاعات است.
4- دی- ویو سیستمز (D-Wave Systems)، شرکتی کانادایی است که در زمینه‌ی رایانش کوانتومی فعالیت می‌کند.
5- آزمایشگاه ملی لس آلاموس (Los Alamos National Laboratory)، یک مرکز بزرگ علمی آمریکایی است که اولین بمب اتمی جهان در آن ساخته شد. از طرفی این آزمایشگاه به حفظ ذخایر سلاح‌های هسته‌ی کمک می‌ کند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر