ورود رایانش کوانتومی به فضا !

ورود رایانش کوانتومی به فضا !

کشور چین با هدف ایجاد یک شبکه‌ی رمزنگاری غیرقابل هک، اولین ماهواره‌ی کوانتومی دنیا را به فضا پرتاب کرد.

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ کشور چین از مدت‌ها قبل در حال ساخت اولین ماهواره‌ی ارتباط کوانتومی دنیا بود. این طرح اولین بار در سال 2001، توسط آنتون زیلینگر(Antone Zeilinger)، فیزیکدان دانشگاه وین آلمان (University of Vienna)، به آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) ارائه شد و مدتی بعد شروع به کار روی ماهواره‌ی کوانتومی چین‌کرد.
هدف از ساخت این ماهواره ایجاد یک شبکه‌ی ارتباطی با امنیت بالا و ضد هک بود تا امکان سرقت اطلاعات را از بین ببرد. ماهواره‌ی مذکور با هدف توزیع کلیدهای رمزنگاری بین دو ایستگاه موجود در چین و اروپا ایجاد شد و قرار است دو قاره‌ی آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کند.
در رایانه‌های کوانتومی برخلاف رایانه‌های امروزی از محاسبات کوانتومی و کیوبیت1 برای پردازش اطلاعات استفاده می‌شود. باوجود این، کیوبیت‌ها بسیار شکننده بوده و از پایداری مناسبی برخوردار نیستند. در آزمایش انجام شده توسط محققان، دورترین فاصله‌ی انتقال اطلاعات 143 کیلومتر اعلام شد؛ اما آن‌ها قصد دارند با ارسال ماهواره مذکور، فاصله‌ی انتقال داده‌ها را تا 1200 کیلومتر افزایش دهند.

ماهواره‌ی ساخته شده مانند شبکه‌ی کوانتومی  ایجادشده بر پایه‌ی فیبر نوری اروپا، چین و  آمریکا، از اصول رمزنگاری کوانتومی استفاده می‌کند. در این شبکه با استفاده از زیر نظر گرفتن جریان داده‌های تصادفی رمزنگاری شده و اختلال‌های ایجاد شده در زمان انتشار، می‌توان با ضریب اطمینان بالایی اطلاعات را بین دو نقطه منتقل کرد. به کمک این ویژگی اگر فردی بخواهد اقدام به شنود اطلاعات بکند به راحتی شناسایی خواهد شد. ماهواره‌ی کوانتومی معرفی شده از روش مشابه‌ای در فضا استفاده می‌کند و  برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای بین دو قاره‌ی آسیا و اروپا از یک لیزر با سرعت بالا استفاده می‌شود.
ماهواره‌ی کوانتومی مذکور در تاریخ 15 آگوست 2016 با موفقیت به فضا پرتاب شد. با وجود این هنوز در حال آزمایش بوده و هیچ تضمینی برای موفقیت‌آمیز بودن شبکه‌ی کوانتومی وجود ندارد؛ اما در صورت موفقیت اولین شبکه‌ی کوانتومی جهان به حقیقت می‌پیوندد. از این شبکه می‌توان برای حفظ اطلاعات تراکنش‌های مالی، اطلاعات نظامی و دولتی استفاده کرد. در حال حاضر کشورهایی مانند انگلیس، ایتالیا، کانادا، سنگاپور و آمریکا نیز در حال ساخت رایانه‌های کوانتومی مخصوص به خود هستند.

 

______________________________

1- در پردازش کوانتومی، یک کیوبیت یا بیت کوانتومی، واحد پردازش کوانتومی مشابه بیت در رایانه‌های کلاسیک بوده و کوچک‌ترین واحد ذخیره‌ی اطلاعات است.

 

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر