چگونه اوبونتو مخصوص خودمان را نصب کنیم؟

چگونه اوبونتو مخصوص خودمان را نصب کنیم؟

اگر می خواهید اوبونتو نصب کنید اما بعضی از نرم افزارهایی که به صورت پیش فرض با آن نصب می شوند را نمی خواهید، می توانید توزیع اوبونتو شخصی خود را نصب کنید و نرم افزارهایی که به آن ها نیاز ندارید را حذف کنید.

اوبونتو سیستم عامل بسیار خوبی است که آن را می توان روی هر کامپیوتری نصب کرد. اوبونتو مشتقات خوب و زیادی دارد که هر کدام محیط دسکتاپ متفاوتی دارند اما همه آن ها با نرم افزارهایی نصب می شوند که شاید هیچ گاه از ان ها استفاده نکنید. برای مثال ویدئو پلیر پیش فرضی که هیچ گاه از آن استفاده نخواهید کرد چرا که KMPlayer یا VCL را روی دستگاه خود نصب کرده اید.
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که با چند فرمان ساده میتوانید اوبونتو خاص خود را نصب کنید و فقط نرم افزارهایی را که می خواهید روی آن داشته باشید. کار خود را با نصب اوبونتو سرور شروع کنید. 

نصب اوبونتو سرور 
اوبونتو سرور GUI رابط کاربری قدیمی تری نسبت به اوبونتو دسکتاپ دارد، گام ها تقریبا مشابه Live DVD است و کاربران جدید بهتر است که دسکتاپ ایمج را نصب کنند. چند نکته:
•    با استفاده از کلیدهای فلش می توانید خیلی از گزینه های موجود در منوها را هایلایت کنید. 
•    از کلید تب می توان برای منوها و گزینه های تایید استفاده کرد. 
•    با کلید اسپیس می توان گزینه های موجود در منو را انتخاب کرد.
•    کلید اینتر به صورت خودکار گزینه ادامه را انتخاب می کند، مگر این که به صورت دستی گزینه بازگشت را انتخاب کرده باشید. 

اگر در مورد پروسه نصب سخت گیر هستید می توانید یک ماشین مجازی راه اندازی کنید . این کار به خصوص اگر تجربه لینوکس را داشته باشید کار دشواری نیست. 
وقتی که به صفحه انتخاب پکیج رفتید ( در آخر روند نصب)، دکمه اینتر را فشار دهید. سیستم پایه و تنظیمات انتخاب می شوند. این موارد چیزهایی هستند که به آن ها نیاز دارید، اما نیازی نیست که سرور LAMP یا سرور DNS را نصب کنید. 
به یاد داشته باشید، در این نوع نصب انتظار یک GUI خیلی شیک یا مرورگر وب را نداشته باشید. بهترین کار این است که این مقاله را روی دستگاه موبایل خود باز بگذارید و یا پیش از شروع پروسه خود از آن پرینت بگیرید، چرا که باید فرمان ها را خیلی دقیق وارد کنید. 

به روز رسانی اوبونتو 


وقتی که نصب کامل شد و وارد ترمینال شد، اولین کاری که باید پس از نصب هر توزیع لینوکس انجام دهید به روز رسانی و ارتقا سیستم است تا مطمئن شوید نرم افزار شما به روز و امن است. فرمان زیر این کار را برای شما انجام می دهد. این فرمان نه تنها سیستم شما را ارتقا می بخشد، بلکه منابع نرم افزار روی سیستم شما را نیز به روز رسانی می کند. وقتی که یک محیط دسکتاپ را نصب می کنید باید از به روز بودن نرم افزار خود اطمینان داشته باشید. با این فرمان می توانید این کار را انجام دهید.
sudo apt update && sudo apt upgrade
حال سیستم شما به روز رسانی شده است. برای پاک کردن صفحه متن این فرمان را تایپ کنید:
Clear

محیط دسکتاپ نصب کنید
حال می خواهید محیط دسکتاپ را نصب کنید. اوبونتو پکیج های از پیش نصب شده زیادی دارد، که نرم افزارهایی را روی دستگاه شما نصب می کند که نیازی به آن ها ندارید. به جای آن باید یک سرور گرافیکی، Xorg نصب کنید تا بتوانید لاگین منیجر ، LXDM و محیط دسکتاپ سبک و پر قابلیت LXDE را داشته باشید. 
همچنین باید یک شبیه ساز ترمینال، LXTerminal را نصب کنید. در نهایت ما می خواهیم کاری کنیم که اپلیکیشن هایی که نیازی به آن ها نداریم نصب نشوند. پس یک پرچم به فرمان خود اضافه کنیم. 
sudo apt install xorg lxterminal lxdm lxde --no-install-recommends
نکته: اگر پکیج کامل LXDE را نصب کنید این نرم افزارها به صورت خودکار نصب می شوند، اما از آنجایی که در حال یادگیری هستید فرمان ها را تایپ کنید تا بفهمید کدام پکیج های نرم افزاری روی کامپیوتر شما نصب می شوند. 
یک دیوار متنی می بینید، که محیط دسکتاپ و تعلقاتی که روی سیستم شما نصب می شود و همچنین  فضای لازم برای هرکدام در آن لیست شده است. گزینه ادامه را انتخاب کنید و چند دقیقه صبر کنید. 
پس از نصب چیزهای مهم سیستم خود را ریبوت کنید. سپس فرمان زیر را وارد کنید: 
sudo reboot

تنظیم LXDE و استفاده از سیناپتیک 


پس از ریبوت صفحه ورود به سیستم ، LXDM باز می شود. اطلاعات خود را باز کنید و محیط دسکتاپ خود، LXDE را می بینید. 
اگر روی آیکون منو در گوشه سمت چپ پایین نوار وظیفه کلیک کنید می بینید که خالی است. اما می توان آن را عوض کرد. LXTerminal را از منو System Tools باز کنید. حال یک خط فرمان می بینید که می توانید مانند یک حرفه ای از آن استفاده کنید. 


حال می خواهیم از روش گرافیکی به دنبال پکیج ها بگردیم. سیناپتیک پکیج منیجر برنامه عالی است که به شما اجازه می دهد نه تنها نرم افزار مورد نظر خود را بیابید، بلکه آن را روی سیستم خود نصب و یا حذف کنید. با فرمان زیر می توانید آن را نصب کنید: 
sudo apt install synaptic


حال در منو Preferences می توانید سیناپتیک را بیابید. 
در سمت چپ می توانید همه گروه های پکیج را ببینید که نرم افزار موجود را با توجه به گروه آن به شما نشان می دهد. در قسمت بالای سمت راست دکمه " Search" قرار دارد. روی آن کلیک کنید و " LXDE" را در نوار جست و جو کنید. 
با این کار می توانید همه نرم افزارهای موجود با برچسب " LXDE," را ببینید که نرم افزارهای نصب شده را با یک تیک نشان می دهد. اگر روی نام نرم افزار کلیک کنید، نام و توضیحات پکیج در قسمت توصیفات به شما نشان داده می شود. 


حال به دنبال فایرفاکس بگردید. به پایین لیست پکیج ها بروید تا فایرفاکس را ببینید. روی مربع کنار آن کلیک کنید و  “Mark for installation.” را انتخاب کنید. حال روی دکمه " apply" که در نوار بالای لیست پکیج قرار دارد کلیک کنید. پس از نصب می توانید فایرفاکس را در منو اینترنت موجود در منو استارت ببینید. 


حال در اینجا چند لینک به شما معرفی می کنیم که اگر به مشکل برخوردید می توانید از آن ها استفاده کنید که البته به زبان انگلیسی هستند.  
•    وبسایت  LXDE ، می نگاهی اجمالی به LXDE می اندازد. 
•    LXDE ویکی، توضیحات کاملی در مورد این که هر بخش یک نرم افزار در LXDE چه کاری می کند می دهد. 
•    اگر به پشتیبانی نیاز دارید، وجود دارند که می توانید سوال های خود را در تالارهای گفت و گو LXDE مطرح کنید. 
•    از آنجایی که سیستم شما از اوبونتو ساخته شده است، از تالارهای گفت و گو مربوط به اوبونتو نیز می توانید کمک بگیرید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر