برتری های فوتوشاپ نسبت به گیمپ

برتری های فوتوشاپ نسبت به گیمپ

گیمپ رقیب رایگان و منبع باز فوتوشاپ است. اما حقیقت این است که در خیلی از موارد اصلا با فوتوشاپ قابل مقایسه نیست و به درد حرفه ای ها نمی خورد.

برنامه دستکاری تصویر گنو ( گیمپ) یک اپلیکیشن ویرایش تصویر منبع باز پر طرفدار است که به آن حتی رقیب رایگان فوتوشاپ نیز می گویند. گرچه بیشتر قابلیت های فوتوشاپ را دارد اما بعضی از آن ها را نیز ندارد. 
در اینجا قصد نداریم گیمپ را خراب کنیم بلکه می خواهیم خیلی صادقانه بگوییم که فوتوشاپ به چه دلیل چنین بودجه بالا و گروه حرفه ای از توسعه دهندگان را دارد. دلایل زیادی وجود دارد که بیشتر حرفه ای ها از فوتوشاپ استفاده می کنند. 

حالت رنگ CMYK
دو حالت رنگ اصلی وجود دارد که عکاسان و طراحان حرفه ای از آن ها استفاده می کنند. RGB و CMYK. RGB از پیکسل های قرمز، سبز و آبی ساخته می شود که برای عکس گرفتن با دوربین و به تصویر کشیدن آن ها روی یک صفحه دیجیتالی استفاده می شود. CMYK از جوهر های فیروزه ای، ارغوانی ، زرد و مشکی که توسط پرینترهای تجاری استفاده می شود ساخته شده است. 


هر رنگی را می توان با استفاده از این دو سیستم رنگ ، بسته به کاری که انجام می دهید تعریف کرد. اگر روی چیزی کار می کنید که نیاز دارد به درستی روی صفحه نشان داده شود RGB به کارتان می آید، اما اگر می خواهید کار خود را پرینت کنید با استفاده از CMYK بهترین نتیجه را می گیرید. 
گیمپ بر خلاف فوتوشاپ حالت CMYK را ندارد. البته این موضوع بیشتر به طراحان مربوط می شود تا عکاسان اما اگر عکاس هستید و می خواهید از کار خود پرینت بگیرید این مساله مهم می شود. 

ویرایش  غیر مخرب
یکی از بهترین نوآوری ها در فوتوشاپ در چند دهه اخیر ویرایش غیر مخرب بوده است. به جای تغییر فایل اصلی از ابزارهای فوتوشاپ برای اعمال تغییرات از روشی برگشت پذیر استفاده می شود. 


در حالی که گیمپ در سال های اخیر خیلی بهتر شده است، ویرایش غیر مخرب یکی از چیزهایی است که هنوز در آن با فوتوشاپ رقابت نمی کند. اگر تنظیمات ساده روی تصویر خود انجام می دهد مشکلی نیست اما اگر می خواهید کارهای خارق العاده با گیمپ خود انجام دهید به مشکل بر می خورید. 

پشتیبانی بهتر و توسعه دائمی
فوتوشاپ توسط یک شرکت چهل میلیارد دلاری ساخته شده است اما گیمپ توسط گروهی از داوطلبان ساخته شده است. گرچه این گروه برنامه ای بسیار خوب و آبرومندانه ساخته اند، هنوز مشکلات زیادی در افکت ها دیده می شود. شاید اضافه کردن یک قابلیت جدید جذاب باشد، اما هیچ کس داوطلب نمی شود که یک گوشی دست بگیرد و به سوالات مردم پاسخ دهد. 


آدوب تیم هایی دارد که در مورد هر مشکلی به شما کمک می کنند. به راحتی می توانید با آن ها تماس بگیرید و به هر زبانی که می خواهید صحبت کنید. آن ها کمک می کنند تا مشکل خود را حل کنید. اما در مورد گیمپ فقط می توانید تالارهای گفت و گوی منبع باز بیابید. 
همچنین آدوب به صورت دائمی در حال توسعه است، اما توسعه گیمپ به زمان خالی داوطلبان بستگی دارد. آدوب مدام در حال رفع باگ ها می باشد، اما این مشکل توسط تیم گیمپ ممکن است مدت ها طول بکشد. 

ابزار پرقدرت تر
منابع توسعه بیشتر به معنی ابزارهای قویتری نیز می باشد. چیزهای ساده مثل سطوح، ماسک ها و منحنی ها را هر دو برنامه دارند، اما وقتی نوبت به دستکاری پیکسل می رسد فوتوشاپ گیمپ را جا می گذارد. 


برای مثال فوتوشاپ چهار ابزار جداگانه روتوش دارد، که هرکدام تنظیمات مختلفی دارند و به شما اجازه می دهند کارهای زیادی انجام دهید. گیمپ فقط یک ابزار روتوش دارد. برای حذف بعضی چیزها خوب است اما برای کارهای حرفه ای کافی نیست. 
البته این موضوع برای خیلی از ویژگی های دیگر نیز به همین صورت است. ابزارهای گیمپ هم اکنون به گونه ای هستند که فوتوشاپ در نسخه های قبلی خود بوده است. 

هماهنگی با اپلیکیشن های دیگر
فوتوشاپ بخشی از یک اکوسیستم است. لایت روم، بریج و دیگر اپلیکیشن های ابری وجود دارند که می توانید کارهای فوتوشاپ خود را در آن ها باز کنید. برای مثال می توانید از لایت روم برای ویرایش های ساده استفاده کنید و تصاویر خود را مرتب کنید. سپس می توانید ویرایش های حرفه ای را با فوتوشاپ انجام دهید و پس از آن اگر می خواهید چیزی طراحی کنید و یا یک کتابچه با کارهایتان پرینت کنید می توانید از ایلوستراتور یا این دیزاین استفاده کنید. 


اما گیمپ تنهاست. فقط یک اپلیکیشن ویرایش تصویر است. لایت روم یا بریج برای مرتب کردن کارهایتان وجود ندارد. هیچ ایلوستراتوری برای ساخت کارت های تجاری وجود ندارد. برای کسانی که می خواهند فقط ویرایش تصویر ساده انجام می دهند مناسب است، اما اگر در هفته هزار عکس می گیرید داشتن فوتوشاپ و هماهنگی آن با لایت روم برای شما واجب است. 


فایل های RAW و PSD را پشتیبانی می کند
دوربین های مدرن می توانند فرمت فایل JPG یا RAW عکس بگیرند. فایل های RAW اطلاعات بیشتری در خود دارند. اگر می خواهید عکس های خود را بهبود بخشید از این فرمت استفاده کنید. به لطف CameraRAW، فوتوشاپ می تواند فایل های RAW ساخته شده توسط شرکت های دوربین سازی مهم را پشتیبانی کند. به روز رسانی ها پشتیبانی برای همه فایل های دوربین های جدید را اضافه می کند. از طرف دیگر گیمپ این کار را نمی کند. شما نیاز دارید قبل از ویرایش تصویر با گیمپ از یک پردازنده RAW برای تغییر فایل به فرمت JPG استفاده کنید. 


به لطف سلطه و نفوذ آدوب، فرمت فایل PSD اختصاصی آنها روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مانند دیگر فرمت های اختصاصی آدوب مثل PDF و DOC، این فرمت نیز بیشتر برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. گیمپ می تواند فایل های PSD را باز کند اما در اعمال ویرایش ها روی آن به مشکل بر می خورد. اگر با کسی دیگر کار می کنید این موضوع می تواند برایتان مشکل ساز شود. تصویری که در گیمپ به آن نگاه می کنید آنی نخواهد بود که با فوتوشاپ ساخته اید. 

یادگیری ساده تر
چیزی که در آن جای بحثی وجود ندارد این است که به لطف آموزش های آنلاین بی شماری که می توانید بیابید یادگیری فوتوشاپ بسیار آسان تراست. 
گرچه آموزش های آنلاینی برای گیمپ نیز موجود می باشد، بیشتر مردم از فوتوشاپ استفاده می کنند. اگر می خواهید از گیمپ استفاده کنید برای کارهای ساده به کارتان می آید اما اگر یک حرفه ای هستید به مشکل بر می خورید. درضمن وقتی که به مشکل بر بخورید باید خودتان به تنهایی مشکل را حل کنید. 

در نهایت...
گیمپ اپلیکیشنی خیلی خوب برای بسیاری از مردم است. با آن می توان تغییرات ساده در عکس ها به وجود آورد. اما اگر حرفه ای هستید فوتوشاپ خیلی بیشتر به دردتان می خورد و ارزش پولی که بابت آن می پردازید را دارد. حالت CMYK، ویرایش غیر مخرب، اکو سیستم فضای ابری و هر چیز دیگری که فوتوشاپ دارد قابلیت هایی است که حرفه ای ها به کارشان می آید. 
اگر به قابلیت های پیشرفته فوتوشاپ نیاز ندارید گیمپ اپلیکیشن مناسب برای شماست، اما اگر یک حرفه ای هستید و به آن ها نیاز دارید، بهتر است از فوتوشاپ استفاده کنید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر