نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت چهارم

نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت چهارم

نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت چهارم: تعداد زیاد نرم‌افزارها در دنیای لینوکس و همچنین تنوع و گوناگونی در آن‌ها ممکن است کاربران لینوکسی را دچار سردرگمی کند. در این پست، به معرفی برخی از نرم افزارهایی می‌پردازیم که تعداد دانلود زیادی نسبت به بقیه داشته‌اند و به نحوی می‌توان گفت آزمون خود را پس داده اند.

بخش چهارم: ابزارهای مفید

دراپ باکس (به انگلیسی: Dropbox)

امروزه بسیاری از افراد، دستگاه‌های متفاوتی دارند. ممکن است بر روی یک دستگاه، لینوکس نصب شده باشد و بر روی دستگاه دیگری ویندوز. یا ممکن است بخواهیم فایلی را بین کامپیوترهای مختلف،  تلفن‌های هوشمند، و نوت بوک ها، به اشتراک بگذاریم. فرقی نمی‌کند که از چه سیستم عامل یا دستگاهی استفاده می کنید، دراپ باکس ابزاری ضروری برای اشتراک فایل بین آن‌ها و همچنین سینک دائمی به شمار می آید. برای شروع، ۲ گیگابایت حجم اولیه در اختیار شما قرار خواهد گرفت، با این حال افزایش این حجم به آسانی امکان‌پذیر است.

دلیوژ (به انگلیسی: Deluge)

زمانی که می‌خواهید یک فابل بزرگ را دانلود کنید، معمولاْ استفاده از بیت تورنت، بهتر از دانلود کند معمولی است. در لینوکس، انتخاب های متعددی برای ابزار بیت تورنت وجود دارد که یکی از این ابزارها، Deluge می باشد. استفاده از Deluge آسان است، همچنین یک کتابخانه ی قوی دارد که کاربران حرفه‌ای تر می‌توانند از آن برای تغییر سرعت و امنیت دانلود، به شکل دلخواه خود استفاده کنند. اگر از طرفداران Deluge نیستید، می‌توانید از qBitTorrent استفاده کنید که به همان اندازه کاربردی و مفید است.

کرش پلن (به انگلیسی: CrashPlan)

همه ی افراد احتیاج به تهیه ی فایل پشتیبان دارند. هیچ حسی بدتر از این نیست که تمام اطلاعات موجود بر روی هارد خود را ناخواسته از دست بدهید! اگر کامپیوتری در یک آتش سوزی، سرقت یا هر حادثه ی دیگری از دست برود، بهتر است حداقل اطلاعات آن را از قبل در جای دیگری ذخیره کرده باشیم! کرش پلن، ابزاری است که از کامپیوتر شما به صورت ابری (با استفاده از سرویس ابری کرش پلن یا یک کامپیوتر دیگر) پشتیبان گیری می کند. استفاده از کرش پلن، بسیار ساده است. کافی است آن را نصب کرده، تنظیمات را اعمال کنید، و بقیه ی کار را به او بسپارید.

پی زیپ (به انگلیسی: PeaZip)

ابزارهای بسیار زیادی برای فشرده‌سازی فایل‌ها در لینوکس وجود دارد. اگر از ترمینال لینوکس استفاده می کنید، کافی است p7zip یا ابزاری مشابه با آن نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید. اما اگر به دنبال یک رابط گرافیکی دوستانه تر هستید، می‌توانید از پی زیپ استفاده کنید. شاید محیط گرافیکی پی زیپ آنقدرها هم جذاب نباشد، اما قادر است با بیش از ۱۳۰ نوع مختلف از روش‌های فشرده‌سازی کار کند. این ابزار که هم در GNOME و هم در KDE قابل نصب است، می‌تواند فایل‌های آرشیو شده را برای امنیت بیشتر، رمزگذاری کند. پی زیپ را می‌توان هم از طریق ترمینال و هم از طریق رابط گرافیکی مورد استفاده قرار داد.

واین (به انگلیسی: Wine)

اگر به نرم افزاری احتیاج دارید که فقط در سیستم عامل ویندوز قابل نصب می‌باشد و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید از نرم افزارهای معادل با آن در لینوکس استفاده کنید، باید ابزار واین را نصب کنید. واین می‌تواند نرم افزارهای ویندوزی را بر روی توزیع لینوکسی شما اجرا کند. شاید واین نتواند همه ی نرم افزارهای ویندوزی موجود را اجرا کند، اما با استفاده از پایگاه داده ی واین می‌توانید لیستی از این نرم‌افزارها را مشاهده کرده و یک قدم دیگر به کنار گذاشتن همیشگی ویندوز نزدیک شوید!

ویرچوال باکس (به انگلیسی: VirtualBox)

اگر به هر دلیلی، واین موفق به اجرای نرم افزار ویندوزی مورد نظر شما نشد، یا حتی احتیاج دارید توزیع‌های لینوکسی دیگر را بر روی سیستم عامل خود داشته باشید، ویرچوال باکس گزینه ی مناسبی برای شما خواهد بود. ویرچوال باکس می‌تواند سیستم عامل های مختلف را به صورت مجازی برای شما اجرا کند، بنابراین می‌توانید بدون ترک کردن لینوکس خود، کارهای ویندوزی مورد نیاز خود را انجام دهید. استفاده از ماشین‌های مجازی اگر چه ایده‌آل نیست، اما حداقل می‌تواند نیازهای ضروری افراد را برطرف کند. 

ترمیناتور (به انگلیسی: Terminator)

کاربران لینوکسی (نسبت به کاربران ویندوز و مک) زمان زیادی را در ترمینال سپری می کنند، بدین معنی که باید یک emulator ترمینالی مناسب انتخاب و نصب کنند. ترمینال پیش‌فرض نصب شده بر روی توزیع شما ممکن است کافی باشد، اما اگر به دنبال یک ترمینال پیچیده‌تر هستید، ترمیناتور می‌تواند کارهای خط دستوری شما را به سطح جدیدی وارد کند. در ترمیناتور، می‌توانید ترمینال های مختلف را به صورت یک شبکه سازماندهی کنید، اولویت بندی نمایید، میانبرهای کلیدی متفاوتی را تعریف کرده و طرح بندی دلخواه خود را ذخیره کنید. اگر ترمیناتور، پاسخگوی نیازهای شما نمی باشد، می‌توانید ترمینال های Guake و Yakuake را مورد بررسی قرار دهید. این ترمینال ها با زدن یک کلید میان‌بر و به سادگی در دسترس قرار خواهند گرفت.

برای دیدن سایر بخش‌های این پست بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

منبع خبر: lifehacker

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر