بررسی عملکرد اسنپدراگون 820 و اگزینوس 8890 در گلکسی نوت 7

بررسی عملکرد اسنپدراگون 820 و اگزینوس 8890 در گلکسی نوت 7

چندی قبل سامسونگ فبلت قدرتمند جدید خود یعنی گلکسی نوت 7 را معرفی کرد. طبق روال گذشته پرچمداران سامسونگ، نوت 7 نیز در دو نسخه با چیپست‎های متفاوت عرضه می‎شود. یکی از این نسخه‎ها از چیپست ساخت کوآلکام بهره می‎برد و مخصوص بازار ایالات متحده است و نسخه دیگر دارای چیپست اگزینوس ساخت سامسونگ خواهد بود و در سایر بازارهای جهانی عرضه می‎شود. در دیگر پرچمداران سامسونگ یعنی گلکسی S7 و S7 Edge که در ابتدای سال میلادی جاری معرفی شدند نیز شاهد استفاده از چیپست‎های مشابه بودیم.

کوآلکام برای توسعه چیپست اسنپدراگون 820 با سامسونگ همکاری داشته است و شرکت کره‎ای بخشی از چیپ‎های مورد نیاز کوآلکام را تولید می‎کند. با این تفاسیر شاید کاربران انتظار داشته باشند اگزینوس 8890 نیز مانند اسنپدراگون 820 دارای مشخصات یکسان باشد ولی در واقع این چنین نیست. اسنپدراگون 820 از چهار هسته پردازشی Kryo با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز بهره می‎گیرد و دارای پردازنده گرافیک Adreno 530 با فرکانس 624 مگاهرتز است. این چیپست از حافظه رم دو کاناله از نوع LPDDR4 با فرکانس 1866 مگاهرتز پشتیبانی می‎کند. در سوی دیگر چیپست ساخت سامسونگ قرار دارد که دارای هشت هسته پردازشی از نوع M1 و کورتکس A53 با فرکانس 2.15 گیگاهرتز است. پردازش گرافیکی این چیپست بر عهده T880 با فرکانس 650 مگاهرتز قرار دارد. اگزینوس 8890 از حافظه رم مشابه با اسنپدراگون با فرکانس 1794 مگاهرتز استفاده می‎کند.

هیچ شکی نیست که هر دو چیپست نام برده در میان قوی‎ترین چیپست‎های بازار قرار دارند و انتظار می‎رفت اختلاف میان آن‎ها چندان نباشد. اما در نتایج حاصل از بنچمارک‎های AnTuTu و Vellamo Metal اسنپدراگون 820 توانست با فاصله محسوسی از اگزینوس 8890 سبقت بگیرد. اما در زمینه وبگردی و در بنچمارک‎های JetStream و Vellamo Browser اگزینوس 8890 موفق شد عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

در سنجش واحد گرافیکی چیپست‎ها نیز بار دیگر شاهد اختلاف بسیاری هستیم. در بنچمارک GFXBench Manhattan پردازنده گرافیک Adreno 530 موفق شد تقریبا دو برابر بیشتر از Mali T880 امتیاز کسب کند. اما در بنچمارک T-Rex هر دو چیپست عملکرد نزدیکی داشتند و به نرخ 53 فریم بر ثانیه دست یافتند.

برای مقایسه کلی دو چیپست نیز از بنچمارک Basemark OS II استفاده شد که هر دو قدرت یکسانی از خود نشان دادند ولی اگزینوس 8890 با اختلاف جزئی برتری داشت. در بنچمارک Geekbench  نیز که عملکرد پردازنده در حالت تک هسته‎ای و چند هسته‎ای را سنجش می‎کند، اگزینوس 8890 توانست درخشان‎تر از رقیب خود عمل کند. هر دو چیپست در حالت تک هسته‎ای عملکرد یکسانی دارند ولی در بخش چند هسته‎ای محصول سامسونگ با هشت هسته پردازشی برتری محسوسی نسبت به اسنپدراگون 820 دارد.

در آخر باید گفت هر دو نسخه گلکسی نوت 7 بسیار قدرتمند هستند. ولی بر اساس نتایج بنچمارک‎ها نسخه دارای اگزینوس 8890 ممکن است در وبگردی و مالتی تسکینگ عملکرد بهتری از خود نشان دهد ولی اسنپدراگون 820 در پردازش گرافیکی قدرت بیشتری دارد. اما شاید در استفاده‎های معمولی و روزانه تفاوت چندانی میان دو نسخه حس نشود. مهم‎ترین مسئله که ممکن است در انتخاب کاربران تاثیر داشته باشد میزان مصرف باتری این دو چیپست مختلف است که خریداران در هنگام انتخاب باید به آن دقت کنند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر