رمزگشایی از مشخصات فنی سامانه پدافند باور ۳۷۳

رمزگشایی از مشخصات فنی سامانه پدافند باور ۳۷۳

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی، با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از توانمندی‌های این وزارتخانه بازدید کرد. یکی از مهمترین مسائل این بازدید اما سامانه پدافند هوایی باور 373 بود که تصاویر جدید آن منتشر شده است.

به گزارش تسنیم، ماجراها و بدقولي‌هاي روس‌ها در تحويل سامانه «اس‌ 300» باعث شد تا كار ساخت سامانه پدافند هوايي باور 373 از سالها قبل به صورت بومي آغاز شود. باور ۳۷۳ نام سیستم پدافند هوایی دور برد ایرانی است كه براي اولين بار در ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۴ همزمان با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمايي شد.اكنون اما ساخت اين سامانه به مرحله‌اي رسيده كه به گفته وزير دفاع تا پايان امسال عملياتي خواهد شد. مشخصات دقيق اين سامانه به خاطر ماهيت امنيتي آن محرمانه است اما تصاوير منتشر شده از ديدار رئيس جمهور اما نشان مي‌دهد كه نسخه نهايي باور 373 با آنچه خيلي‌ها پيش از اين حدس مي‌زدند تفاوت دارد.

به عنوان نمونه در رونمايي اوليه از اين سامانه لانچرهاي آن استوانه‌اي شكل و شبيه به اس‌300 بود. اما در تصاوير منتشر شده از سوي رئيس جمهور لانچرها مكعب مربعي هستند كه به صورت معمول برای استفاده پدافندی در ناوها استفاده می‌شود.

موشک‌های باور 373 به همین نام (باور 373) نامگذاری شده است. موشک‌های باور، بسیار به موشک صیاد 3 یعنی همان موشکی  كه پيش از اين توسط صدا و سيما به نمايش درآمده بود  شبیه است ولی ضخامت بدنه و طول موشک باور، بیشتر از موشک صیاد 3 به نظر می‌رسد.  خودرو فوق سنگین ذوالجناح هم كه رونمايي شده به نظر مي‌رسد كه براي حمل لانچرهاي باور 373 در نظر گرفته شده است.

برای این سامانه موشکی، 3 نوع موشک مختلف برای شکار اهداف در بردها و ارتفاع‌های مختلف تولید شده (مشابه S400 با بردی کمتر از آن) است.  باور 373 از یک پست ارتباطی و یک پست فرماندهی جداگانه نیز بهره می‌برد. نکته قابل توجهی که این سامانه را از بقیه متمایز می‌کند  همين مسئله  توانایی حمل و  شلیک  انواع موشک‌ها در بردهای مختلف است. اگر " اس 300 " در برخی موضوعات خلأ داشت، در طرح بومی این سامانه، این خلأ‌ها برطرف شده  و در همین راستا  وزارت دفاع  در خصوص موشک‌های آن نیز پیش‌بینی کرده که این سامانه با دو یا سه نوع موشک در لایه‌های مختلف بتواند وارد عمل شود. در تصاوير منتشر شده از بازديد امروز همچنين رادار کنترل آتش برد بلند و آرایه فازی معراج 4 متعلق به سامانه باور373 ادامه مي‌شود.

 

اكنون تحویل سامانه اس 300 روسی و پایان یافتن فرآیند ساخت اس 300 ایرانی یا همان باور 373 و قرار گرفتن این 2 سامانه پدافندی در کنار یکدیگر، نفوذناپذیری آسمان ایران را کامل خواهد کرد.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر