10 ترفند مخفی ویندوز 10 !

10 ترفند مخفی ویندوز 10 !

سیستم عامل های مایکروسافت محصولاتی معمولی نیستند بلکه ترکیبی از ابزارهایی کاربردی به شمار می آیند که با دقت زیادی برای کار کردن با یکدیگر طراحی و ساخته شده اند . هر ویژگی حاصل کار تیمی مهندسانی است که همه تلاش خود را می کنند تا بهترین تجربه استفاده را در اختیار کاربران بگذارند .

به دلیل مطرح بودن چنین ظرافتی بعید نیست که یک نرم افزار ترفندها و جلوه هایی خاص را در خود داشته باشد که تعداد زیادی از کاربران نسبت به آن ها بی خبر باشند . در این نوشتار به معرفی چنین ترفندهایی پرداخته شده است .

در سیستم عامل های ویندوز ترفندهای مخفی زیادی وجود دارد که برای استفاده کردن از آن ها تنها باید کمی حوصله به خرج دهید و محیط ویندوز را جست و جو کنید . 10 ترفندی که در ادامه به شما معرفی می شوند از جمله ابزارهایی هستند که هر کاربری را قادر می سازد تا از ویندوز 10 بهتر استفاده کند . برخی از این ویژگی ها در ویندوز های قدیمی تر هم وجود داشته اند . 

-    منو مخفی استارت

اگر که از طرفداران منو های استارت قدیمی هستید هنوز هم می توانید در ویندوز 10 تا حدی این ابزار را در اختیار داشته باشید . اگر که بر روی آیکون ویندوز که در گوشه پایین سمت چپ صفحه قرار گرفته است ، راست کلیک کنید ، یک منو متنی باز می شود که چند ویژگی آشنا نظیر Programs and Features ، Search و Run را در خود دارد .

 این ابزارها در منو استاندارد استارت نیز قرار داده شده اند با وجود این شما می توانید از این طریق آن ها را سریع تر در اختیار داشته باشید .

-    کلید مخفی دسکتاپ

این کلید برای اولین بار در ویندوز 7 گذاشته شد با وجود این هنوز هم بیشتر کاربران با آن ناآشنا هستند . در گوشه پایین سمت راست صفحه یک کلید مخفی دسکتاپ گذاشته شده است . این کلید پنهان را می توانید در سمت راست تاریخ و ساعت نوار وظیفه ویندوز ، پیدا کنید . با کلیک کردن بر روی این کلید هرآنچه که در حال نمایش دادن است ، مخفی می شود و تنها یک صفحه عادی دسکتاپ باقی می ماند .

این کلید تنظیمات خاص خود را دارد به این طریق که شما می توانید با کلیک کردن بر روی آن و یا تنها با بردن نشانگر ماوس بر روی آن ، آن را فعال نمایید .

-    چرخاندن صفحه با کلید های Ctrl-Alt-D و یا کلیدهای جهت دار

 این ترفند برای همه کاربران کاربردی ندارد با وجود این شما می توانید از طریق فشار دادن کلید های جهت دار و یا مجموعه کلید های Ctrl-Alt-D به طور همزمان صفحه اسکرین را بچرخانید . کلیدی که جهت رو به پایین را بر روی خود دارد ، صفحه اسکرین را برعکس می کند و کلید هایی که جهت های سمت راست و یا چپ را بر روی خود دارند نیز صفحه را 90 درجه به سمت چپ یا راست می چرخانند . برای برگرداندن صفحه به حالت عادی هم باید از کلیدی که جهت رو به بالا را بر روی خود دارد ، استفاده کنید . این ویژگی تنها صفحه اسکرین یک مانیتور را تغییر می دهد .

شما می توانید با راست کلیک کردن بر روی صفحه دسکتاپ و پیمودن مسیر زیر نیز صفحه اسکرین نمایشگر را به هر سمتی که می خواهید بچرخانید :

background > Graphics Options > Rotation

این ویژگی در ویندوز 7 و ویندوز 10 وجود دارد .

خاموش کردن رایانه از طریق لغزش

این ویژگی تنها در ویندوز 10 عرضه شده است . فعال کردن این ابزار کمی پیچیده است اما در صورتی که به آن علاقمند هستید باید مراحل زیر را طی کنید :

1-    روی صفحه نمایش راست کلیک کنید و به مسیر New > Shortcut بروید . 
2-    در صفحه ظاهر شده عبارت %windir%\System32\SlideToShutDown.exe  را وارد نمایید .

بعد از انجام دادن این دو مرحله یک آیکون کلیک کردنی در روی صفحه دسکتاپ ظاهر می شود که می توانید هر نامی را که می خواهید ، برای آن انتخاب نمایید . برای خاموش کردن رایانه با استفاده از این کلید باید روی آیکون ظاهر شده دابل کلیک کنید تا یک سایه کشیدنی ظاهر شود . بعد از انجام دادن این کار باید سایه ظاهر شده را با ماوس به پایین بکشید تا رایانه خاموش شود .

-    فعال کردن حالت ' God Mode ' 

این حالت برای کاربرانی ساخته شده است که می خواهند به همه عناصر رایانه خود دسترسی داشته باشند . برای فعال کردن این حالت ابتدا باید بر روی صفحه دسکتاپ یک پوشه جدید بسازید و سپس عبارت "GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}  " را به عنوان نام برای آن انتخاب کنید . بعد از انجام دادن این دو مرحله می توانید با دابل کلیک کردن بر روی پوشه ساخته شده ، از این ابزار استفاده نمایید .

-    راست کلیک کردن بر روی تایل ها

اگر که می خواهید تایل ها را مطابق سلیقه خود تنظیم کنید ، روی آن ها راست کلیک نمایید تا یک منو پاپ آپ باز شود . این منو ابزارهای مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد . 

-    راست کلیک کردن بر روی نوار وظیفه

منویی که از این طریق ظاهر می شود یک دسترسی آسان را به تعدادی از ویژگی های نوار ابزار ، کورتانا و طرح های ویندوز برای کاربر فراهم می سازد . 

-    لرزش

این ویژگی هم برای اولین بار در ویندوز 7 عرضه شد اما هنوز تعداد زیادی از کاربران نسبت به آن بی اطلاع هستند و یا از آن استفاده نمی کنند . این ابزار کارایی جالبی دارد به این نحو که اگر که صفحات باز زیادی بر روی دسکتاپ شما وجود دارد ، می توانید با گرفتن و لرزاندن یکی از آن ها همه صفحات را کوچک کنید . اگر که دوباره این عمل را انجام دهید همه چیز به حال عادی باز می گردد .

-    کشیدن و پین کردن صفحات

این قابلیت نیز برای اولین بار در ویندوز 7 عرضه شد و سپس در نسخه های بعدی ویندوز ویژگی های دیگری هم به آن اضافه گردید . برای استفاده کردن از این ابزار تنها باید صفحه مورد نظر خود را تا انتها به سمت چپ یا راست صفحه اصلی بکشید تا آن صفحه به صورت یک میانبر ظاهر شود .

در ویندوز 10 این امکان وجود دارد که یک صفحه را به هر گوشه ای که می خواهید ببرید تا صفحه در آن گوشه قرار بگیرد . 

-    بازی های مخفی کورتانا

این برنامه ها به معنای واقعی بازی نیستند اما می توانند به شما کمک کنند تا راحت تر وقت خود را سپری کنید . برای اجرا کردن این بازی ها باید یکی از عبارت های Rock Paper Scissors ، Roll the Die و یا Flip the Coin را در کورتانا تایپ کنید و یا بگوید تا این برنامه ها اجرا شوند . 

منبع خبر: pcmag

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر