اشتباهات عکاسی با فلاش

اشتباهات عکاسی با فلاش

در این ترفند چند اشتباه در استفاده از فلاش و نحوه جلوگیری از این خطاها به شما اموزش داده میشود.

به نقل از باشگاه خبرنگاران ، فلاش هایی که مقدار نورشان را به صورت خودکار تنظیم می کنند کار را از قبل خیلی راحت تر کرده اند، اما باز هم اشتباهاتی وجود دارند که در شرایط معمولی به آنها بر می خوریم. در زیر به چند اشتباه در استفاده از فلاش و نحوه جلوگیری از این اشتباهات اشاره شده است که با هم آنها را مرور می کنیم.
 
۱.استفاده نکردن از فلاش
یکی از بزرگتری اشتباهات عکاسی استفاده نکردن از فلاش است.
در اغلب موارد دلیل استفاده نکردن از فلاش اطلاع نداشتن از نحوه استفاده آن و یا اطلاع نداشتن از مزایای آن است.
فلاش فقط برای استفاده در شرایطی که نور کافی وجود ندارد ساخته نشده، بلکه در شرایطی که نور مناسبی وجود دارد هم می تواند برای از بین بردن سایه ها استفاده شود و همچنین می تواند سوژه شما را از پس زمینه جدا کند.
عکاسی با فلاش می تواند به عکسهای پرتره جان ببخشد.
 
۲.استفاده از فلاش برای سوژه های دور
در ادامه اشتباه استفاده نکردن از فلاش، این اشتباه رایجی است که وقتی دوربین در حالت خودکار قرار دارد روی می دهد و یا زمانی که انتظاری خیلی بالاتر از قدرت فلاش داشته باشید.
شما در خیلی از مراسم هایی که در استادیوم یا سالن های بزرگ انجام می شود می توانید فلاش دوربین کسانی که عکس می گیرند را ببینید.
حتی قوی ترین فلاش ها هم این قدرت را ندارند تا از بین جایگاه تماشاچیان داخل استادیوم یا بالای سن را روشن کنند.
فلاش را خاموش کنید و به جای آن حساسیت سنسور – ایزو (ISO) را افزایش دهید.
اگر در شب عکس می گیرید و می خواهید دوربین تنظیمات را به صورت خودکار انجام دهد، دوربین را روی حالت عکسبرداری در شب (Night Scene) بگذارید، ولی دوربین را روی حالت عکس برداری پرتره در شب (Night Portrait) نگذارید چرا که دوربین انتظار دارد سوژه به دوربین نزدیک باشد و از فلاش استفاده می کند.
 
۳.قرمز شدن چشم
دلیل قرمز شدن چشم در استفاده از فلاش، برخورد فلاش با شبکیه چشم و برگشت آن به داخل لنز است.
اکثر دوربین ها قابلیتی برای از بین بردن قرمز شدن چشم دارند که با زدن یک فلاش سریع قبل از فلاش اصلی باعث می شود مردمک چشم بسته شود و با زدن فلاش اصلی چشم سوژه قرمز ثبت نشود.
این روش مناسبی برای پیشگیری از این مشکل است، اما همیشه نمی تواند به طور کامل مشکل را برطرف کند.
راه حل دیگر برای این مشکل استفاده از فلاش با زاویه ای متفاوت و کمی فاصله دار از دوربین است که به این ترتیب نور فلاش از شبکیه به داخل لنز بازتاب نخواهد شد.
طبیعتاً، این راه حل در هنگام استفاده از فلاش هایی که بر روی خود دوربین نصب هستند جوابگو نخواهد بود، اما برای استفاده از فلاش های اکستنرنال که می توان آنها را با اتصال سیمی و یا بی سیمی با فاصله از دوربین قرار داد، راه حل مناسبی است.
در برخی موارد استفاده از یک فلاش اکسترنال با وجود نصب بودن بر روی دوربین می تواند این مشکل را برطرف کند، چرا که مقداری از دوربین بالاتر بوده و نور فلاش بازگشتی از شبکیه به لنز برخورد نمی کند.
 
۴.از بین بردن فضای عکاسی
همانطور که استفاده از فلاش می تواند سایه های خیلی تاریک را از بین ببرد، همچنین می تواند جو (فضا) یک صحنه کم نور را خراب کند.
گاهی بهتر است فلاش را خاموش کرده و از سرعت شاتر پایین استفاده کنید و یا در صورت لزوم از سه پایه استفاده کنید، و یا حساسیت حسگر دوربین (ایزو) را بالا بروید تا عکس طبیعی تری داشته باشید.
بنابراین، فلاش اکسترنال و یا دفترچه راهنمای دوربین را چک کنید تا بتوانید راهی برای کم کردن قدرت نور فلاش پیدا کنید.
همچنین می توانید این روش را با استفاده از سرعت پایین شاتر تلفیق کنید (با استفاده از حالت سرعت ارتباط پایین فلاش) تا پس زمینه نسبتاً روشنی داشته باشید در عین حال که سوژه نزدیک شما با نور فلاش از پس زمینه جدا شده است.
 
۵.افتادن سایه هود لنز (Lens hood) لنز در عکس
به طور معمول استفاده از هود لنز مناسب است، اما اگر خیلی بزرگ باشد، یا لنز بلند باشد، و یا فلاش خیلی پایین باشد ممکن است سایه هود به صورت مشهود روی عکس ثبت شود.
بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل تغییر مکان فلاش است، که اگر نتوانید آن را تغییر دهید شاید تنها راه شما جدا کردن هود باشد.
اگر نمی توانید فلاش را از دوربین جدا کنید و از لنز بزرگی استفاده می کنید، آنقدر زوم کنید تا سایه به وجود آمده توسط لنز داخل کادر قرار نگیرد.
 
۶.ایجاد نورهای شدید
استفاده از فلاش به صورت مستقیم نور خشنی ایجاد می کند، که ممکن است پیشانی و بینی را در عکسهای پرتره بیش از حد روشن کند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر