این کرم رباتیک کوچک هرگز به یک پروانه تبدیل نمی شود!

این کرم رباتیک کوچک هرگز به یک پروانه تبدیل نمی شود!

این ربات انرژی را از نور سبز به دست می آورد.

روش حرکت کرم ها، مارها، و حلزون ها نگاه محققان را به خود جلب کرده است. بدن های نرم آن ها قادر هستند که با استفاده از انواع متفاوتی از حرکات از بین محیط های بسیار پیچیده حرکت کنند. یک زمینه کامل اختصاص داده شده به رباتیک نرم وجود دارد که این حرکات را تقلید می کند.
تا همین اواخر، به دلیل اندازه اجزای مورد نیاز برای ربات ها تا نیرو را مدیریت کنند و از فاصله ی دور کنترل شوند، بیشتر این ربات های نرم بسیار بزرگ بودند- معمولاً به اندازه ده سانتی متر.
اما اکنون تیمی از مهندسان رباتیک در دانشگاه ورشو یک کرم رباتیک ساخته اند که طول آن فقط چند میلی متر است.
این ربات می تواند در سطوح صاف راه برود، از سرازیری ها بالا برود، از بین شکاف های باریک عبور کند و حتی بارهایی ده برابر سنگین تر از وزن بدن خود را جابجا کند.
تغییر شکل
محققان با استفاده از شکل جدیدی از مواد "هوشمند" به نام الاستومرهای کریستالی مایع این کار را انجام دادند. این مواد هنگام تابش نور بر آن ها تغییر شکل می دهند.
با در آوردن این مواد به شکل های خاص، امکان آن به وجود می آید که وسایلی را بسازیم که در حضور نور به سمت جلو حرکت می کنند. در این مورد، نور سبز این کار را انجام می دهد.
اما محققان می گویند که کرم کوچک آن ها فقط آغاز یک پیشرفت است. آن ها معتقدند که با تجدید نظر در نحوه ساخت این نوع از ماشین ها، می توانند ربات هایی حتی کوچک تر بسازند- از جمله ربات هایی که می توانند شنا یا پرواز کنند.
تکامل طبیعی
مدیر پروژه، Piotr Wasylczyk، می گوید: "طراحی ربات های نرم خواستار یک الگوی کاملاً جدید در مکانیک، منبع تغذیه و کنترل خود است. ما فقط در حال شروع این هستیم که از طبیعت یاد بگیریم و رویکردهای طراحی خود را به سمت این گونه موجوداتی تغییرجهت دهیم که از تکامل طبیعی پدید آمده اند."

 

منبع خبر: techradar

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر