دانشمندان یک توپ را به وسیله نیروی صدا از زمین بلند می کنند!

دانشمندان یک توپ را به وسیله نیروی صدا از زمین بلند می کنند!

صدا اثرات قابل توجهی روی ذهن انسان دارد. می تواند باعث لذت ما شود، ما را بترساند، ناامید کند، و روح ما را بالا ببرد.

صدا اثرات قابل توجهی روی ذهن انسان دارد. می تواند باعث لذت ما شود، ما را بترساند، ناامید کند، و روح ما را بالا ببرد.
اما حالا، برای اولین بار، فیزیکدانان نشان داده اند که صدا می تواند اشیای فیزیکی– در این مورد، یک توپ پلی استیرن پنج سانتی متری- را نیز با استفاده از یک قاعده به نام "شناوری آکوستیک" بالا ببرد.
تیمی از پژوهشگران با استفاده از سه مبدل فراصوت - که جریان الکتریکی را به امواج ماوراءصوت تبدیل می کند- قادر به معلق کردن توپ در هوا، در حدود 7 میلی متر دور از سطوح خارجی برای ساخت یک دستگاه شناور آکوستیک بودند.
دستگاه های مشابه قبلاً اشیاء بسیار کوچکتر را معلق کرده اند، اما این اولین بار است که این تکنیک از شیء بسیار بزرگی استفاده کرده است.
موقعیت ثابت
این تیم مشترک بین دانشگاه سائوپائولو در برزیل و دانشگاه هریت وات در ادینبورگ با ایجاد یک موج ایستاده بین مبدل ها و توپ این شاهکار را به انجام رساند.
شکل دهی مبدل ها به یک سه پایه نیز- با ایجاد ثبات بیشتر- به آزمایش کمک کرد.
مارکو آندراده که بر روی تحقیق کار می کند، می گوید: "در حال حاضر ما فقط می توانیم شیء را در یک موقعیت ثابت در فضا معلق کنیم. در کارهای آتی، می خواهیم دستگاه های جدیدی را توسعه دهیم که قادر هستند اشیای بزرگ را در فضا معلق و دستکاری کنند."
در نهایت، امید آن است که این تکنیک بتواند برای اداره و مدیریت مواد بسیار داغ و خطرناک استفاده شود.
این تکنیک همچنین می تواند بطور بخصوصی در فضا مورد استفاده باشد، جایی که کشش سطحی پایین تر مایعات در جاذبه به این معنی است که قطرات بزرگتر هستند و سروکار داشتن با آن ها آسان نیست.

 

منبع خبر: techradar

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر