آیا خرید گوشی هوشمند حاوی پردازنده ی Snapdragon 810، عاقلانه است؟

آیا خرید گوشی هوشمند حاوی پردازنده ی Snapdragon 810، عاقلانه است؟

کوالکام ((Qualcomm ، شرکت آمریکایی تولیده کننده ی تراشه، به مشکلی بزرگ برخورده است. اگرچه این شرکت برای اکثر تولیدکننده های دستگاه های موبایل، تراشه تولید می کند ولی تجارت کوالکام مشکل ساز شده است. این شرکت اعلام کرده اصلاحات ساختاری مهمی در داخل شرکت انجام خواهد داد با این امید که هزینه ای حدود 1.4 بیلیون دلار کاهش دهد و از این رو بسیاری از کارکنان خود را اخراج کرده است.


مشکل کوالام از آنجایی شروع شد که سازندگان تراشه های قیمت پایین، مانند MediaTeK خود را بر روی صحنه ظاهر ساختند. پس از آن Snapdragon 810 شکست بزرگی خورد و این باعث سقوط شرکت شد. پیش از اینکه این مجموعه تراشه بر روی دستگاه ها اجرا شود، شایعاتی مبنی بر گرم شدن بیش از حد آن شنیده می شد، شایعاتی که توسط مقامات کوالام پست و بی ارزش خوانده و به شدت رد شد.
پس از آن سامسونگ اعلام کرد از پردازنده ی Snapdragon 810 در گوشی مدل بالای  گلکسی S6 استفاده نخواهد کرد و کوالام قرارداد اصلی خود را از دست داد.
LG هم که از این پردازنده برروی گوشی G Flex 2 استفاده کرده بود، برای گوشی G4 از پردازنده ی قدیمی تر Snapdraon 808 استفاده کرد.
ولی دیگر تولیدکنندگان مانند سونی و HTC تصمیم به استفاده از Snapdragon 810 یا نسخه اصلاح شده ی آن گرفتند. HTC در گوشی One M9 خود و سونی در Xperia Z3+ از آن استفاده کردند ولی هیچ کدام از این دو، به آن صورتی که انتظار می رفت، فروش نداشتند.
مدت کمی بعد از عرضه ی این دو گوشی، گزارش هایی مبنی بر گرم شدن بیش از حد این دو گوشی به گوش رسید؛ ولی در مورد هر دوی آنها، واقعیت این بود که این دو بهبودی در خط تولید خود نسبت به گوشی های قبلی ایجاد نکرده بودند و واضح بود که دچار شکست می شوند.
حال پس از این اتفاقات، کوالام پردازنده ی Snapdragon 820 را با تغییری در ساختار آن ارائه کرد. Snapdragon 810 از هسته ی ARM استفاده می کرد ولی در Snapdragon 820، کوالام از هسته های سفارشی خود یعنی Kyro استفاده می کند.
اولین گوشی هوشمندی که از این مجموعه پردازنده بهره خواهد برد، شیائومی Mi5 Pro است که باید منتظر عملکرد آن ماند. OnePlus نیز قصد دارد دستگاه مدل بالای نسل بعد خود با نام OnePlus2 را با استفاده از پلت فرم Snapdragon 810 عرضه کند که احتمالا برای جلوگیری از مشکل، از پردازنده ای برای کاهش گرمای تراشه یا پردازنده ی Throttled نیز استفاده خواهد کرد.
بنابراین اگر شما قصد خرید یک گوشی مدل بالا دارید، پیشنهاد می شود که به سمت دستگاه های حاوی Snapdragon 808 بروید. از سوی دیگر گوشی هایی مانند گلکسی S6 یا گلکسی S6+ نیز که از پردازنده Exynos 7420 استفاده می کنند، به نظر مناسب می آیند. HTC هم گوشی One M9+ خود را به پردازنده ی هشت هسته ای Helio X10 مجهز کرده است که گزینه ی نسبتا خوبی است.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر