جان الن بای ، مخترع لپتاپ ، در گذشت !

جان الن بای ، مخترع لپتاپ ، در گذشت !

صنعت طراحی PC های کلاسیک همیشه مدیون او می ماند !

صنعت ساخت رایانه های شخصی در اوایل این ماه یکی از رهبران تاثیر گذار خود را از دست داد : جان الن بای ( John Ellenby ) . وی مدیر ارشد شرکت گرید سیستم ( Grid Systems ) بود که در سن 75 سالگی در گذشت ؛ هنوز علت مرگ او مشخص نشده است . شرکت گرید هنوز به عنوان اولین شرکت سازنده لپتاپ های موفق تجاری شناخته می شود . 

رایانه هایی که در سال 1982 توسط شرکت گرید ساخته شدند ، ضخامت زیاد و صفحه ای کوچک داشتند و علاوه بر این با قیمت بسیار گرانی ، در حدود 8,150 دلار ، به فروش می رسیدند . علی رغم چنین محدودیت هایی باز هم این رایانه ها برای دولت ها و سازمان های مختلف یک وسیله کاربردی محسوب می شدند زیرا کاربران به واسطه آن ها می توانستند محاسبات ساده را انجام دهند و از طرفی این ماشین ها در مقایسه با رایانه های رومیزی مانند Kaypro و Osborne 1 ، که امکان حمل آن ها تقریبا وجود نداشت ، قابل حمل تر بودند .

تاثیر الن بای به ساخت چنین رایانه هایی محدود نیست . وی قبل از این که شرکت گرید را تاسیس کند ، در مرکز تحقیقاتی پالو آلتو ( Palo Alto ) شرکت زیراکس ( Xerox  ) مشغول به کار بود . آلتو الگوی اولیه دسکتاپ های لیزا ( Lisa ) و مک اپل به شمار می آید . الن بای از این محصول الهام گرفت و مدل پیشرفته تر آن را با نام آلتو 2 ( Alto II ) وارد بازار کرد ؛ محصولی که موفقیت های تجاری بسیار گسترده تری را به بار آورد . جان الن بای علاوه بر این اولین شرکت تولید کننده تبلت را نیز با نام آگیلیس ( Agilis ) تاسیس کرد و در پیشرفت شرکت ژئووکتور ( GeoVector ) هم نقش فعالی داشت . 

 شاید برخی از افراد بگویند که اختراعات الن بای ، محصولاتی ابتدایی به شمار می آیند اما نباید منکر این قضیه شد که حداقل یک دهه بعد شرکت هایی مانند اپل و IBM با الهام گیری از همین طرح های ابتدایی توانستند محصولاتی مانند لپتاپ های پاور بوک ( PowerBook ) و تینک پد ( ThinkPad ) را وارد بازار کنند . این فاصله زمانی برای برخی دیگر از سازندگان از دو دهه هم تجاوز می کند ؛ به همین دلیل می توان گفت که جان الن بای اولین شخصی بود که ایده ساخت لپتاپ را مطرح و در قالب یک دستگاه واقعی وارد بازار کرد . یاد او گرامی باد ! 

منبع خبر: engadget

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Vahid

یک‌شنبه, 07 شهریور 1395

با سلام
همچنین این طور میشه گفت که جان الن بای تأثیر زیادی بر دستگاه های دیجیتال و دنیای دیجیتال در دهه های اخیر گذاشت یادش گرامی ....

پاسخ

امیرحسین

دوشنبه, 08 شهریور 1395

روحش شاد و یادش گرامی یه اسطوره بود خدمت بسیاری به بشریت کرد.

پاسخ

ثبت نظر