آیا روبات ها قرار است شغل تک تک ما را به تسخیر خود درآورند؟

آیا روبات ها قرار است شغل تک تک ما را به تسخیر خود درآورند؟

کارهای خسته‌کننده به روبات‌ها واگذار خواهند شد روبات‌ها درصدد پر کردن جای شما در شغلتان هستند درواقع هیچ‌کدام از ما در امان نیستیم آینده روبات‌ها روشن‌تر از ما به نظر می‌رسد

درواقع ما خبرهای خوبی برای رانندگان تاکسی نداریم چراکه کمپانی ماشین‌سازی ford، سازمان آژانس‌های Uber و گوگل مشغول کار بر روی وسیله‌های نقلیه‌ای هستند که به راننده نیاز ندارند که درواقع می‌توانند در عرض چند سال کوتاه تاکسی‌دارهای سنتی را از خیابان‌ها حذف کنند. حمل‌ونقل تنها موضوعی نیست که تکنولوژی روی آن تمرکز کرده و به ما مژده‌ی بهتر کردن زندگی‌مان را می‌دهد. از شغل دکترها تا درامرهای گروه‌های موسیقی، لیست شغل‌هایی که روبات‌ها می‌توانند اکنون انجام دهند روزبه‌روز بیشتر می‌شود. هدف ما این نیست که بگوییم همه باید از این موضوع بترسند ولی اگر منطقی بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، بله، همه باید بترسند!
روبات‌های جاده‌ای
شما در مورد ماشین‌های بدون سرنشین می‌دانید اما شاید به اثری که بر روی شغل راننده‌ها خواهند گذاشت فکر نکرده باشید. از سال ۲۰۱۵ در ایالت نوادا تراکتورهای بدون سرنشین شروع به کار به‌صورت آزمایشی کرده‌اند.
قطب بزرگ معدن، ریو تینتو، نیز در معدن‌های استرالیا از تراکتورهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند تا سنگ‌های آهن را در آنجا جابه‌جا کنند این کارخانه می‌گوید که روبات‌ها بسیار باصرفه‌تر هستند و مقدار زیادی می‌توانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و بدین‌وسیله به این کمپانی اجازه داده می‌شود که کارهای معدنی خود را با هزینه‌های حمل‌ونقل بسیار کمتر از قبل اداره کند.
قطارهای رباتی هم‌اکنون هم در خیلی از شهرها وجود دارند و ازاین‌پس Tram روباتی هم قرار است به سیستم حمل‌ونقل اضافه شوند. در کشور آلمان اپراتورهای VGD و Ustra در حال تحقیق بر روی دو سیستم راهنمایی Tram اتوماتیک بوده‌اند VGF بر روی استفاده از دوربین‌های استریو تحقیق کرده بود و ustra به همراه کمپانی بوش، بر ترکیبی از دوربین‌ها و رادارها. انتظار می‌رود که با کمتر کردن خسارات از روی کمتر کردن تصادفات، این سیستم‌ها تا دو سال آینده هزینه‌هایی که برایشان انجام‌شده است را به‌راحتی جبران بکنند.
در همین حال در پایتخت فنلاند، شهر هلسینکی، اتوبوس‌های کوچک بدون راننده که تقریباً اندازه‌شان نزدیک به مینی‌بوس‌ها است، در شرایط شهری در حال راه رفتن به‌طور آزمایشی هستند. مرسدس تصاویری از اتوبوس بزرگ بدون راننده که در آمستردام در حال آزمایش بوده‌اند را منتشر کرده است. دولت بریتانیا به نظر بسیار علاقه‌مند به معرفی وسایل حمل‌ونقل عمومی بدون راننده به جاده‌های بریتانیا می‌باشد. همچنین مشاغل دوچرخه‌سواران و پیک‌های موتوری می‌تواند درخطر باشد چراکه به‌طور مثال شرکت آمازون به همراه گوگل بر آن است که از روبات‌های پروازی کنترل از راه دور برای رساندن پاکت‌های پستی استفاده کند و همچنین شرکت غذایی Just Eat به معنای واقعی از روبات‌های شش‌چرخه برای رساندن غذاهای خود در درون لندن استفاده می‌کند.


روبات‌ها بر روی زمین
چندی پیش شاهد ظهور روبات‌های کارخانه‌ای بودیم که قطعاتی از ماشین‌ها را تولید می‌کردند. انقلاب رباتیک تقریباً در حال شروع در کارخانه‌ها است. مثلاً فاکسکان که قطعات موردنیاز اپل و سامسونگ را تولید می‌کند، حدود ۶۰ هزار از کارگران کارخانه‌ی خود را با روبات جایگزین کرد. این کارخانه می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ درصد از کل نیروی کاری‌اش را، روبات‌ها تشکیل دهند. در همین حال کارخانه‌ی Dongguan که اولین کارخانه‌ای در سطح دنیا است که تمام کارگران آن روبات‌ها هستند، در حال ساخت است. در میان سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود ۵۵۰ کارخانه‌ی Dongguan نزدیک به ۴۳۰ میلیون یورو بر روی این روبات‌های سرمایه‌گذاری کردند، با این هدف که حدود ۳۰ هزار کارگر را با روبات‌ها جایگزین کنند
هراندازه که یک کار خسته‌کننده و تکراری‌تر باشد احتمال اینکه روبات‌ها برای جایگزین کردن نیروی کار در آن تولید شوند بیشتر است. اتوماتیک شدن برای شغل‌های زیادی مانند صندوق‌دارهای سوپرمارکت‌ها در حال اتفاق افتادن است. به‌این‌ترتیب که یک انسان می‌تواند شیشه ۶ باجه‌ی اتوماتیک یا بیشتر را زیر نظر بگیرد، که برای سوپرمارکت‌ها می‌تواند سود زیادی را داشته باشد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای آمار بالا رفته‌ی دزدی و کلاه‌برداری در سوپرمارکت‌ها شود.
هوش مصنوعی واتسون IBM هم‌اکنون یک متخصص پزشکی است و چندی پیش تبدیل به اولین وکیل هوش مصنوعی دنیا نیز شد. حسابدارها از جایگزین شدن توسط روبات‌ها کمی استرس دارند و برخی شغل‌هایی که اصولاً به‌عنوان شغل‌های خلاق شناسایی می‌شوند مانند روزنامه‌نگارها و خبرنگارها در برخی شرکت‌ها با نرم‌افزارها جایگزین شده‌اند. Associated Press روبات‌های خبرنگاری دارد که به‌صورت اتوماتیک داستان‌های اقتصادی را تبدیل به گزارش‌ها اخبار می‌کنند در همین حال گوگل یک هوش مصنوعی دارد که هدفش نوشتن داستان‌ها و رمان‌های علمی تخیلی است و در ژاپن یک برنامه‌ی هوش مصنوعی داستانی را نوشت که تا حدی زیبا بود که حتی برای نمایش در سطح ملی برای جایزه ادبیات اجازه‌ی پخش گرفت

محققان در لندن یک الگوریتم را ساخته‌اند که می‌تواند دستخط افراد را با اسکن کردن و آنالیز کردن آن، کپی کند. این تکنولوژی به کامپیوترها این اجازه را خواهد داد که نامه‌هایی طولانی با دست خط کاملاً شبیه به انسان‌ها بنویسند که در نوع خود عجیب است چراکه انسان‌ها با استفاده از Gif ها و emoji ها درصدد این هستند که تا جای ممکن شبیه به کامپیوترها بنویسند.
هدف روبات‌ها تسخیر کردن شغل‌های منشی‌ها و مراکز تلفنی نیز هست، اگر شما هنوز با عبارت "بازاریابی تلفنی سایبورگ" آشنا نشده‌اید آماده‌باشید تا شگفت‌زده شوید: زمانی که افرادی که از این کمپانی‌ها به خانه کسی زنگ می‌زنند اگر آن شخص نتواند به‌خوبی انگلیسی صحبت کند (و یا هر زبان دیگری که این منشی این کمپانی صحبت می‌کند) به‌صورت اتوماتیک کلیپ‌هایی با این زبان برای افرادی که می‌توانند آن را صحبت کنند، پخش می‌شود روبات‌ها نه‌تنها قادر به اتوماتیک کردن تماس‌های خروجی هستند بلکه می‌توانند تماس‌های ورودی را نیز تا حدی اتوماتیک کنند؛ که به این روبات‌ها، Chat bots می‌گویند. آن‌ها می‌توانند عبارات مربوط به خدمات به مشتریان را بدون دخالت انسان اداره کنند. این فنّاوری قرار است به اپلیکیشن معروف نیز اضافه شود. مثلاً فیس‌بوک اعلام کرده که قرار است به کمک همین تکنولوژی دوباره به دوران معروف بودن خود برگردد و به همین دلیل است که فیس‌بوک این‌قدر مشتاق است که شما از اپلیکیشن مسنجر آن استفاده کنید چراکه این روبات‌ها را در این مسنجر قرار خواهد داد. البته همه‌ی ما مدت‌هاست با هوش‌های مصنوعی همچون Siri, Google Now, الکسا و کورتانا آشنایی داریم.
شاید به گروه نیمه روباتیک موسیقی Compressorhead's Almighty Racket بخندیم، اما واقعیت این است که روبات‌ها هم‌اکنون هم جایگاه بسیاری از موسیقی‌دان‌ها را در استودیو گرفته‌اند و درواقع با از حالت زنده درآوردن موسیقی، ترس موسیقی‌دان‌های دهه‌ی 70 میلادی را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. علاوه بر نرم‌افزارهای قدیمی مانند Synth ها، نمونه‌بردارها و Auto tune ها، نرم‌افزارهای جدید همواره راه‌های تازه‌ای را برای جایگزین کردن موسیقیدان‌های واقعی پیدا می‌کنند. نرم‌افزار درامر اپل (در GarageBand و logic pro) کاری در سطح یک درامر حرفه‌ای را ارائه می‌دهد و درعین‌حال نرم‌افزارهای تن صدا، بسیار به صدای انسان شبیه شده‌اند
ابزار موسیقی الکترونیک همواره به سمت هوشمندتر شدن پیشرفت می‌کنند؛ و موسیقیدان‌های معروف به‌صورت هولوگرام قبلاً بر روی استیل بوده‌اند. اگر با Hatsune Miki (بالا) آشنا هستید، خواهید دانست که ترکیب مناسبی از هولوگرام‌ها و صداهای الکترونیک در حدی خوب هستند که وی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های موسیقی پاپ ژاپن شده است و بدین ترتیب شاید نسل بعدی از جاستین بیبر به‌صورت کدهای کامپیوتری بیش نباشد!

روبات‌های خانگی
بارها و بارها به ما گفته‌شده است که کارهایی که منحصراً توسط انسان‌ها انجام می‌شوند، مانند شغل‌هایی که به همدردی، خلاقیت و نوع‌دوستی نیاز دارند، شغل‌هایی هستند که هرگز توسط روبات‌ها نمی‌توان آن‌ها را جایگزین کرد اما ژاپنی‌ها با این ایده موافق نیستند چراکه تمامی اتفاقات امروزی مانند دیر به دنیا آمدن فرزندان خانواده‌ها، طول عمر طولانی‌تر مردم، تغییرهای ساختاری در ساختمان خانواده و مهاجرت کم، دست در دست هم داده‌اند تا مشکلی بزرگ برای نگهداری از سالمندان به وجود آورند. به این بی‌توجهی توسط جوانان به سالمندان خود، به‌اصطلاح در زبان ژاپنی Kodokushi می‌گویند که به معنای مرگ تنها هست. با توجه به سایت Marketplace در توکیو ۴ هزار شهروند سالمند هرساله در تنهایی از بین می‌روند و اکنون راه‌حلی که ژاپن برای این معضل ارائه داده است، یک روبات خرسی شکل به نام RoboBear است. روبوبر همان‌گونه که از اسمش پیداست، یک روبات خرسی شکل است. دلیل انتخاب خرس این است که این حیوانات در عین دوست‌داشتنی بودن قوی نیز هستند. این روبات محصول یک پروژه تحقیقاتی است که درصدد این است که ربات‌هایی بسازد تا بتوانند مواظبت افراد سالمند را بر عهده بگیرند. به دلیل قیمت بالای این روبات (حدود 25 0 هزار دلار) استفاده همگانی از آن احتمالاً اکنون امکان‌پذیر نباشد و اکنون شاید این روبات به‌صورت نمونه‌ای باقی بمانند؛ اما حداقل در ژاپن استفاده بالا از روبات‌ها در نگهداری از سالمندان به نظر اجتناب‌ناپذیر می‌آید.
روبات‌ها تقریباً در همه جای جهان ‌دیده خواهد شد
برخی معتقدند که بعضی از شغل‌ها احتمالاً در امان خواهند بود. برای مثال، سربازها، اما این‌گونه نیست روسیه در حال ساخت "مرد آهنی" است که درواقع یک سرباز بسیار قوی مانند ترمیناتور است که احتمالاً جایگزین انسان‌ها در جنگ‌ها خواهد شد. یا مثلاً قصابی به‌راحتی می‌تواند به‌صورت اتوماتیک شود. حتی کارگران جاده‌ای هم همین‌طور، چراکه هیچ دلیلی وجود ندارد که روبات‌ها نتوانند جای

آن‌ها را پر کنند. شاید تنها شغلی که روبات‌ها نتوانند جای آن را بگیرند، نقش کسی باشد که در کافی‌شاپ‌ها و غیره، نوشیدنی‌ها را می‌ریزد. با توجه به تحقیقی که بی‌بی‌سی به نام "سرویس‌دهنده یا مدیر؟ از محل مجوز" انجام داد این شغل است تنها کاری که است که در برابر بقیه‌ی شغل‌ها در برابر جایگزینی روباتیک امن‌تر است و تنها ۴ درصد امکان دارد که این کار بتواند رباتیک شود. این آمار به نظر قابل‌قبول می‌آید.

 

 

منبع خبر: Techradar

ارغوان ارجمندی

ارغوان ارجمندی

لیسانس میکروبیولوژی علاقمند به زبانهای خارجه,بازی‌های کامپیوتری، ژنتیک، روانشناسی، برنامه‌نویسی می باشد. او عاشق حیوانات و دوستدار طبیعت نیز هست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر