پر طرفدار ترین سرورهای وب منبع باز

پر طرفدار ترین سرورهای وب منبع باز

سرور وب سامانه‌ای است که توانایی پاسخگوئی به مرورگر وب و ارسال صفحه درخواستی مرورگر را داراست. در این مقاله پنج سرور وب برتر را در دنیا به شما معرفی می کنیم.

آمارها نشان می دهند که بیش از 80% اپلیکیشن های وب و وبسایت ها توسط سرورهای وب منبع باز تغذیه می شوند. در این مقاله پر طرفدار ترین سرورهای وب منبع باز را به شما معرفی می کنیم و توضیح کوتاهی در مورد تاریخچه، تکنولوژیريال قابلیت های هر کدام به شما می دهیم. 
بر اساس ویکیپدیا، سرور وب یک " سیستم کامپیوتر است که درخواست ها را توسط HTTP ، که پروتوکل شبکه پایه استفاده شده برای انتشار اطلاعات روی شبکه جهانی وب می باشد کنترل می کند. منظور از این واژه می تواند کل سیستم و یا به صورت خاص نرم افزاری باشد که درخواست های HTTP را پذیرفته و نظارت می کند. حال این سرورهای وب را به شما معرفی می کنیم: 

سرور HTTP آپاچی
سرور HTTP آپاچی، که به صورت اختصاری به آن httpd و یا آپاچی می گیوند در سال 1995 افتتاح شد و در سال 2015 بیست سالگی خود را جشن گرفت. آپاچی 52% همه وب سایت های موجود روی اینترنت را نیرو رسانی می کند و می توان گفت پرطرفدار ترین سرور وب دنیاست. 
گرچه بیشتر به نظر می رسد که آپاچی httpd روی لینوکس اجرا می شود، اما شما می توانید از آپاچی روی OS X و ویندوز نیز استفاده کنید. آپاچی تحت لیسانس آپاچی لایسنس نسخه 2 می باشد. این سرور وب از یک معماری مدولار استفاده می کند که در آن ماژول های اضافی را می توان برای افزایش قابلیت های آن بارگزاری کرد. برای مثال، بارگزاری mod_proxy امکان استفاده از پروکسی/ دروازه را روی سرور شما امکان پذیر می کند و mod_proxy_balancer تعادل بارگزاری را برای همه پروتکل های پشتیبانی شده فعال می کند. از نسخه 2.4 به بعد آپاچی همچنین  HTTP/2 را از طریق یک ماژول جدید، mod_http2 ، پشتیبانی می کند. 
از آنجایی که سرور آپاچی HTTP از سال 1996 پرطرفدار ترین سرور وب می باشد،  اسناد بسیار خوبی دارد و پروژه های نرم افزاری دیگر را پشتیبانی می کند. 

NGINX
NGINX در سال 2002 توسعه یافت و در سال 2004 منتشر شد. NGINX در پاسخ به مشکل C10K (چگونه یک سرور وب طراحی کنیم که بتواند ده هزار اتصال همزمان را کنترل کند؟) گسترش یافت. NGINX دومین سرور وب منبع باز پر استفاده است که تقریبا 30% از همه وب سایت های جهانی را اجرا می کند. 
NGINX مبتنی بر معماری EDA نا همگام متکی است. NGINX به دلیل استفاده کم از منابع و قابلیت مقیاس گذاری ساده آن در بین ادمین ها بسیار پر طرفدار است. 
NGINX تحت لیسانس BSD سخته شده است و نه تنها به عنوان سرور وب بلکه به عنوان سرور پروکسی یا تعادلگر بار نیز می توان از آن استفاده کرد. 

آپاچی تام کت
آپاچی تام کت یک محفظه جاوا سرولت است که به عنوان یک سرور وب مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا سرولت یک برنامه جاوا است که قابلیت های یک سرور را گسترش می دهد. گرچه سرولت ها می توانند به هر درخواستی پاسخ دهند، معمولا اپلیکیشن های موجود در سرورهای وب را اجرا می کنند. این سرولت های وب همتایان جاوا برای دیگر تکنولوژی های محتوای وب پویا مانند PHP و ASP.NET می باشند. پایه کد تام کت توسط سان میکروسیستمز به موسسه نرم افزار آپاچی اهدا شد و در سال 2005 به پروژه اصلی آپاچی تبدیل شد. در  حال حاضر فقط 1% از همه وب سایت ها از آن تغذیه می کنند. 
آپاچی تام کت تحت لیسانس آپاچی لایسنس نسخه 2 منتشر شد و اساسا برای اجرای اپلیکیشن های جاوا استفاده شده است. همچنین می توان آن را با کایوت گسترش داد تا نقش یک سرور وب معمولی را که فایل های بومی را به عنوان اسناد HTTP ارائه می دهد استفاده کرد. 
آپاچی تام کت را می توان در لیست دیگر سرورهای اپلیکیشن منبع باز جاوا قرار داد، دیگر موارد جی باس، وایلد فلای و گلس فیش می باشند. 

Node.js
Node.js یک محیط جاوا اسکریپت سرور-ساید برای اپلیکیشن های شبکه از جمله سرورهای وب می باشد.تنها 0.2% از همه ی وبسایت ها از Node.js تغذیه می کنند. Node.js در سال 2009 نوشته شده است. 
تفاوت بین Node.js و دیگر سرورهای وب پر طرفدار این است که Node.js یک محیط میان پلت فرمی برای ساخت اپلیکیشن های شبکه می باشد. Node.js معماری EDA با قابلیت ورودی- خروجی غیر همزمان را اعمال می کند. این انتخاب طرح ،توان و مقیاس پذیری را در اپلیکیشن های وب بهبود می بخشد و امکان برقراری ارتباطات واقعی و ساخت بازیهای مرورگر را فراهم می کند. Node.js همچنین تفاوت بین پشته های توسعه وب (که نشان می دهد Node.js بخشی از HTML، CSS و جاوا اسکریپت است، بر خلاف آپاچی یا NGINX که بخشی از پشته های نرم افزاری دیگر می باشند) را برجسته می کند. 

Lighttpd
Lighttpd که لایتلی تلفظ می شود در بهار 2003 منتشر شد. در حال حاضر تنها 0.1% از وبسایت ها از آن تغذیه می کنند و تحت لیسانس BSD می باشد. 
برتری های لایتلی نسبت به بقیه رقیبانش نیاز به حافظه کم، بار کم CPU ، و بالا بودن سرعت آن است. از معماری EDA استفاده می کند ، برای چندین اتصال موازی مناسب است و FastCGI, SCGI, Auth ، فشرده سازی خروجی، دوباره نویسی URL و قابلیت های دیگر را پشتیبانی می کند. لایتلی یک سرور وب پرطرفدار برای چهارچوب های Catalyst و  Ruby on Rails می باشد. 

نکات
اگر می خواهید یکی از این سرورهای وب پرطرفدار را امتحان کنید، به شما توصیه می کنیم که  LAMP ( لینوکس، آپاچی، MySQL، PHP) و یا پشته ( لینوکس، NGINX، MySQL، PHP) را دانلود کنید .پشته های مشابه بسیاری وجود دارند که هرکدام نسخه های متفاوتی از آپاچی و PHP را در خود دارند و معمولا به عنوان نصب کننده های یک کلیکی و یا به عنوان پکیج/سافت ور منیجر روی لینوکس موجود می باشند. 
وقتی که با موفقیت فریند نصب را انجام دادید، می توانید از سرور وب خود استفاده کنید. 

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر