تدوین برنامه نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست در ۱۵ دانشگاه

تدوین برنامه نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست در ۱۵ دانشگاه

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تاکنون ۱۵ دانشگاه برنامه نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست خود را تدوین کرده و ۳۰ دانشگاه نیز اصلاحات ایمنی را در آزمایشگاه های خود انجام داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید احمدی در اولین سمینار استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، گفت: نیروی انسانی متخصص، کارآمد و توانمند که اعضای هیات علمی، دانشجویان، محققان و کارشناسان به شمار می آیند اولین بعد مهم انجام فعالیت های علمی پژوهشی هستند.

وی افزود: ایجاد مراکز و موسسات پژوهشی، آزمایشگاه ها، کارگاه های علمی مجهز، شبکه های به هم پیوسته و ابزارهای ارتباطاتی و محاسباتی رکن دیگر انجام فعالیت های علمی است.

معاون پژوهشی وزارت علوم ساختار و تشکیلات و نظامات حقوقی و قانونی را دیگر رکن فعالیت های علمی پژوهشی عنوان کرد و گفت: وزارت علوم در دولت یازدهم برای تقویت هر سه رکن لازم برای فعالیت علمی تلاش کرده است.

احمدی با تاکید بر اینکه تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا نیازمند حرکت نظام مند پژوهش و فناوری است، تاکید کرد: آزمایشگاه های علمی از عناصر مهم پژوهش هستند و باید مسائل آنها به دقت و جدیّت پیگیری شود که یکی از این مسائل مهم، استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست است.

وی اظهار داشت: کار کردن با مواد و وسایل آزمایشگاهی به طور طبیعی خطراتی برای انسان دارد که باید با رعایت اصول ایمنی، استانداردها و استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آنها را به حداقل رساند.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در دولت یازدهم توجه کم سابقه ای به استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست در آزمایشگاه های علمی کشور شد و برای پیاده کردن استانداردهای بین المللی این حوزه در کشور گام های مهمی برداشته شد.

احمدی تاکید کرد: باید استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست یک فرهنگ نهادینه و مورد مطالبه محققان و کارشناسان باشد و معاونان پژوهشی با نظارت و ارزیابی مستمر، اجرایی شدن آن را در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور پیگیری کنند.

وی شبکه آزمایشگاه های علمی ایران شاعا را یک مجموعه هم افزا و به هم پیوسته نام برد و گفت: ایران ایجاد شبکه آزمایشگاه های علمی کشورهای اسلامی را نیز در اجلاس وزرای علوم کامستک مطرح کرده و این سازمان از ایران خواسته است تا برنامه این شبکه را تدوین و ارائه کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در قالب شبکه شاعا هزار و ۳۰۰ آزمایشگاه و ۱۵۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی فعالیت های تحقیقاتی خود را به اشتراک گذاشته اند و زیرساخت مهمی شکل گرفته است.

احمدی تاکید کرد: تا کنون ۱۵ دانشگاه برنامه نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست خود را تدوین کرده اند، ۳۰ دانشگاه اصلاحات ایمنی را در آزمایشگاه های خود انجام داده اند و در ۶۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی نیز مقدمات این نظام را فراهم کرده اند.

وی ایجاد نظام رتبه بندی آزمایشگاه های علمی و شرکت های تولید کنده تجهیزات آزمایشگاهی را گامی دیگر برای توسعه این مراکز مهم نظام پژوهشی عنوان کرد.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر